- Eksploatacja oraz regularna wymiana rozrządu zależy od modelu, sposobu użytkowania oraz przebytego przebiegu pojazdu
- Profilaktyczne podejście do wymiany rozrządu, szczególnie w zakupionym używanym aucie, może zapobiec poważnym awariom silnika
- Koszty wymiany rozrządu, łącząc ceny części i pracy mechanika, wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych, zależnie od rodzaju napędu
Rozrząd i jego rola w silniku
Rozrząd jest jednym z najważniejszych elementów silnika samochodu. Odpowiada za sterowanie elementami regulującymi przepływ gazów, paliwa i spalin. Niektórzy kierowcy i mechanicy uważają, że należy cały ten układ wymieniać profilaktycznie w przypadku zakupu używanego samochodu, a w tym, który już użytkujemy — co kilka lat. Wiele zależy jednak od sposobu eksploatacji samochodu, m.in. od liczby przejechanych kilometrów. Wymieniać należy też element napędzający, czyli pasek lub łańcuch. W pierwszym przypadku — co 80-200 tys. km lub co pięć lat, w drugim — teoretycznie znacznie rzadziej. Są to jednak reguły czysto umowne, bo uzależnione m.in. od modelu i stanu technicznego samochodu.
Zobacz także: Taka eksploatacja wykończy twój silnik. Z wymianą oleju nie warto
Łańcuch rozrządu - jak można go uszkodzić
Chociaż wydawałoby się, że łańcuch rozrządu wytrzyma dłużej niż pasek, nie zawsze ta teoria się sprawdza. W niektórych modelach ten element rozciąga się szybciej, niż powinien, co może prowadzić do uszkodzenia całego układu, a w efekcie — do utraty mocy, nierównej pracy silnika, a nawet jego uszkodzenia. W takim przypadku naprawa może być bardzo kosztowna. Zanim jednak dojdzie do tak skrajnej sytuacji, na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka "check engine", motywująca do wizyty w warsztacie.
Łańcuch rozrządu: przekleństwo czy atut?Auto Świat
Szybkiemu zużywaniu się łańcucha można też zapobiec, m.in. wymieniając częściej olej, przeprowadzając regularne kontrole stanu łańcucha, a także zmieniając styl jazdy. Należy unikać m.in. gwałtownego przyspieszania na zimnym silniku czy jazdy na wysokich obrotach tuż po uruchomieniu samochodu.
Zobacz także: Kupiłeś używane auto? Co drugie psuje się w ciągu roku. Te naprawy są najdroższe
Wymiana paska rozrządu
Pasek rozrządu jest w porównaniu do łańcucha lżejszy i łatwiejszy do wymiany, a sama wymiana — tańsza. Jego ewentualna awaria jednak również może skutkować uszkodzeniem silnika. Co do częstotliwości wymiany paska zalecenia producentów są różne, w zależności od marki i modelu. Wahają się od ok. 80 tys. przejechanych kilometrów do nawet 200 tys. Jeśli samochód nie jest zbyt często używany, terminy wymiany paska liczą się w latach jego eksploatacji. Niektóre modele wytrzymują w takich przypadkach nawet do 10 lat.
Pasek rozrządu to ważny kawałek gumy: radzimy kiedy go warto wymienićAuto Świat
Według źródeł koszt wymiany paska rozrządu to od 700 do ok. 1,5 tys. zł, ale w przypadku bardziej skomplikowanych silników może to kosztować więcej. Wymiana łańcucha rozrządu może kosztować właściciela samochodu nawet kilka tysięcy złotych. Warto pamiętać, że kosztowne są nie tylko części, ale sama robocizna.