Holenderskie koleje będą wykorzystywać sztuczną inteligencję, by precyzyjniej wykrywać pasażerów jeżdżących na gapę. Ci, którzy zostaną złapani bez biletu, zapłacą więcej niż przed wprowadzonymi 1 października zmianami – kara wyniesie 70 euro.
- Od 1 października kara za jazdę bez biletu w holenderskich pociągach wzrosła z 50 do 70 euro, do których doliczana jest cena przejazdu.
- Liczba ukaranych gapowiczów wzrosła z około 180 tys. w 2022 roku do niemal 400 tys. w 2024 roku.
- Koleje NS wprowadziły system sztucznej inteligencji, który analizuje dane i wskazuje kontrolerom najbardziej ryzykowne połączenia.
- Kontrolerzy otrzymują informacje o pociągach z największym prawdopodobieństwem obecności gapowiczów przez aplikację mobilną.
- Nadal prowadzone są tradycyjne kontrole, takie jak sprawdzanie wszystkich pasażerów w zatrzymanym pociągu i monitoring bramek na dworcach.
Wraz z początkiem października spółka kolejowa NS (Nederlandse Spoorwegen) wprowadziła wyższe kary za jazdę bez biletu oraz nowy system kontroli oparty na sztucznej inteligencji.
Zamiast 50 euro, pasażerowie złapani bez ważnego biletu zapłacą 70 euro, do których doliczana jest cena przejazdu. Dodatkowo osoby, które uregulują należność kartą płatniczą na miejscu, mogą liczyć na 20 euro zniżki.
Według danych NS liczba kar za jazdę bez biletu w ostatnich latach gwałtownie wzrosła - z około 180 tys. w 2022 roku do niemal 400 tys. w bieżącym.
Jazda na gapę to dla niektórych gra wysokiego ryzyka. Wyższa kara i kontrole wspierane sztuczną inteligencją mają sprawić, że ta kalkulacja przestanie się opłacać - powiedział Eelco van Asch z zarządu NS w rozmowie z dziennikiem "De Telegraaf".
Koleje opracowały system wykorzystujący sztuczną inteligencję do przewidywania, na których trasach i w jakich godzinach najczęściej pojawiają się pasażerowie bez biletu. Dane z wcześniejszych kontroli i obserwacji są analizowane, by wskazać najbardziej "ryzykowne" połączenia. Informacje te trafiają bezpośrednio do kontrolerów za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Dzięki AI nasze kontrole stały się precyzyjne. Kontroler może dostać sygnał: Pociąg do Zwolle o 14:32 - wysoka szansa na gapowiczów. To nie przypadek, to analiza danych - wyjaśnił Van Asch.
Oprócz nowoczesnych narzędzi NS prowadzi również tradycyjne akcje kontrolne, m.in. zatrzymywanie całych pociągów i sprawdzanie wszystkich pasażerów, a także monitoring bramek wejściowych na dworcach.
Nowe przepisy obowiązują we wszystkich środkach transportu publicznego w Holandii - w pociągach, autobusach, tramwajach i metrze. Za nieopłaconą w terminie karę doliczane są 20 euro kosztów administracyjnych. Jak podkreśla Van Asch, celem nie jest zwiększenie wpływów z mandatów, lecz poprawa bezpieczeństwa i uczciwości w transporcie publicznym.

3 tygodni temu
14



English (US) ·
Polish (PL) ·