Streaming nie zabija telewizji, czyli co dalej z rynkiem dystrybucji wideo?

4 godziny temu 3
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Podczas panelu, moderowanego przez Patryka Pallusa, Artur Dominiak (dyrektor Departamentu Usług dla Domu w Play), Joanna Kopeć (EMEA Insight Lead w Nielsen), Katarzyna Drogowska (head of roduct Player and editorial team w TVN Warner Bros. Discovery) oraz Magda Plichta-Kaput (digital product director w Canal+ Polska) podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat telewizji i streamingu.

Telewizja przechodzi zmiany, ale nie umiera

– Pracuję w streamingu od 18 lat i nie pamiętam, żeby kogoś zabił albo coś, więc chyba nie jestem gotowa na to, żeby rozmawiać o zabijaniu, a bardziej o tym, jak współistnieją ze sobą telewizja i streaming na w szczególności na dużym ekranie telewizora – mówił Katarzyna Drogowska. Podkreśliła, że kluczowe jest to, że "użytkownik podąża za kontentem, za tym kontentem jakościowym, który ma dla niego znaczenie". 

– Gdyby patrzeć tylko na wyniki sprzedaży, wielkość bazy, jak klienci wybierają nasze usługi, to ja nie widzę żadnego kryzysu telewizji. Nie można powiedzieć, że telewizja umiera. Na pewno być może przychodzi duże zmiany, ale na pewno nie jest to śmierć, ani nawet stan kliniczny, przynajmniej na razie – mówił Artur Dominiak.

Jednocześnie Play, obok dostępu do kanałów telewizyjnych, oferuje dostęp do kilku serwisów streamingowych. Artur Dominiak podkreślił, że klienci operatora "mogą sobie dowolnie z miesiąca na miesiąc zmieniać serwisy streamingowe." Jak podkreślił, ten model spotyka się z dużym ich zadowoleniem, ponieważ rozwiązuje problem "posiadania wszystkiego w jednym miejscu za rozsądne pieniądze."

Joanna Kopeć z Nielsena zwróciła uwagę, że płatna telewizja w Polsce nadal ma się dobrze, co wynika z korzystnego stosunku cen kablówek do platform streamingowych w porównaniu do USA. Wskazała na zmiany dotyczące korzystania z płatnej telewizji w Polsce. Chodzi o rosnącą popularność IPTV i telewizji kablowej, a nieznaczny spadek udziału telewizji satelitarnej. 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Artur Dominiak tłumaczył ten trend rozwojem sieci światłowodowych:  – Światłowód dociera do coraz do nowych miejsc. (...) Moim zdaniem w czasie najbliższych czterech, pięciu lat, będziemy zdecydowanie widzieli spadek korzystania na platformach satelitarnych – podkreślał.

Magda Plichta-Kaput wyraźnie stwierdza, że samy streaming okazał się niewystarczający do zbudowania pozycji i monetyzacji praw sportowych w kontekście polskiego społeczeństwa.

Podkreśla, że ogromne koszty praw sportowych wymagają znacznych przepływów konsumenckich, aby się opłacić.

Samo postawienie na prawa sportowe jest trudne do monetyzacji i nie buduje wystarczającej wartości, jeśli nie jest częścią całego złożonego ekosystemu treści, obejmującego seriale, produkcje filmowe i koprodukcje

Mimo rozwoju rynku serwisów streamingowych, są takie, które znikają z Polski. Takim przykładem jest Viaplay, który kończy działalność nad Wisłą z końcem miesiąca. Część praw sportowych posiadanych przez niego wróciło do Canal+. Magda Plichta-Kaput stwierdziła, że same prawa sportowe są trudne do monetyzacji i nie budują wystarczającej wartości, jeśli nie są częścią całego złożonego ekosystemu treści, obejmującego też seriale, produkcje filmowe i koprodukcje. 

Z czego wynika sukcesów FAST-ów?

W czasie dyskusji nie zabrakło tematu kanałów FAST. TVN Warner Bros Discovery ma już ich 22. Katarzyna Drogowska opisała „trzy składniki sukcesu kanału FAST”.

– Jeden to jest świetny kontent, drugi technologia, a trzeci to agregacja treści. Kanały FAST charakteryzują się tym, że udostępniają zagregowane treści wokół bądź tematu, bądź jakiegoś bądź jakiegoś pojedynczego formatu użytkownikom są wspierane przez DAI i reklamę reklamę adresowalną – mówił Drogowska

Pytana o kanały FAST w kontekście Canal+ jako nadawcy treści premium, Magda Plichta-Kaput zaznaczyła, w obecnej chwili nie jest to najwyższy priorytet produktowy czy ofertowy dla Canal+, ale firma śledzi rozwój tego obszaru. Ważnym warunkiem dla Canal+ jest wdrożenie technologii DAI, czyli serwowania reklam konkretnym użytkownikom o określonym profilu, nad czym już prowadzone są testy we współpracy z TVN.

W czasie dyskusji poruszono też wątek YouTube'a, które oferuje coraz więcej dłuższych form wideo. Jest najpopularniejszym serwisem streamingowych oglądanym na telewizorach. Katarzyna Drogowska uznaje YouTube za istotnego konkurenta na dużym ekranie. Mówiła o "silnym nawyku, w którym użytkownik włącza go po prostu, bo zawsze go włączał, od dziecka, bo to jest jego pierwsza telewizja”. Magda Plichta-Kaput podkreśliła, że jakość treści za paywallem stanowi jeszcze większe wyzwanie, ponieważ na koniec dnia ktoś musi za nie zapłacić, a treści na YouTube są darmowe.

Przeczytaj źródło