Ostatnią większą innowacją w dziedzinie jakości obrazu sensorów fotograficznych było opracowanie tak zwanej architektury dual-gain, w której matryce mają niejako dwie bazowe wartości ISO, czyli wzmocnienia sygnału – jedną niższą, która gwarantuje większy zakres dynamiczny, i drugą wyższą, która gwarantuje mniejszą ilość szumu przy słabszym oświetleniu. Od wprowadzenia jej minęło jednak parę ładnych lat i w tym okresie otrzymywaliśmy głównie nowe rozwiązania przyspieszające odczytywanie danych z sensorów, takie jak sensory warstwowe (stacked) i częściowo warstwowe (partialy stacked), w których elektronika lub część elektroniki są umieszczane pod matrycą lub na jej krawędziach.
Okazuje się jednak, że inżynierowie Sony pracowali po cichu nad połączeniem obu rozwiązań. W najnowszych częściowo warstwowych matrycach fotograficznych tej firmy, wykorzystywanych w aparatach Panasonic S1II i Sony a7 V, usprawniono architekturę dual-gain w taki sposób, że możliwe jest odczytanie danych z sensora z oboma dostępnymi poziomami wzmocnienia jednocześnie. W praktyce oznacza to tyle, że matryce tych aparatów biją rekordy zakresu tonalnego.
Dowiedzieliśmy się tego nie z informacji udostępnianych przez producentów aparatów i matryc, a dzięki pracy wykonanej przez Billa Claffa z serwisu Photons to Photons i osoby kryjącej się pod nickiem Horshack, która informowała o swoich odkryciach 3 miesiące temu, ale temat przedarł się do szerszej świadomości fanów fotografii dopiero teraz, gdy na rynek trafił najnowszy aparat Sony i otrzymaliśmy konkretne pomiary możliwości jego sensora.
Jakie nowości wprowadziło Sony w matrycach fotograficznych?
Jakie aparaty wykorzystują nowe matryce Sony?
Co oznacza poprawa architektury dual-gain w aparatach?
Kto odkrył nowe rozwiązanie zastosowane w matrycach Sony?
Rozwiązanie to samo w sobie nie jest całkowitą nowością, bo od pewnego czasu coś działającego na podobnej zasadzie jest implementowane na przykład w niektórych matrycach dedykowanych sprzętowi do monitoringu (w matrycach Sony Starvis), ale w tym roku otrzymaliśmy pierwszą jego implementację w typowym sprzęcie fotograficznym. Co prawda, wymaga ona użycia mechanicznej migawki, ale z punktu widzenia fanów fotografii pejzażowej i rejestrowania timelapse'ów nie jest to istotne ograniczenie.







English (US) ·
Polish (PL) ·