Pośrednimi akcjonariuszami spółki są fundusz growth capital AMC V, który inwestował we współpracy z Accession Capital Partners, oraz Michał Grom pełniący funkcję prezesa spółki, a także inni inwestorzy mniejszościowi. Po zakończeniu oferty akcjonariusz sprzedający pozostanie większościowym udziałowcem, zaś Michał Grom planuje utrzymać pośrednio kontrolny pakiet w dającej się przewidzieć przyszłości.
Zarówno Smyk, jak i akcjonariusz sprzedający zobowiążą się do nieoferowan ia ani niesprzedawania akcji przez okres 360 dni od daty pierwszego notowania na GPW, z pewnymi zwyczajowymi wyłączeniami. Oferta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych, a także do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Inwestorom indywidualnym zostanie przydzielone od 10 proc. do 15 proc. ostatecznej liczby akcji oferowanych. Ostateczna liczba i cena akcji oferowanych zostaną ustalone po przeprowadzeniu procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych.
Cel emisji i plany rozwoju spółki
Wpływy z emisji mają zostać przeznaczone na wzmocnienie pozycji finansowej poprzez częściową spłatę zadłużenia bankowego oraz na finansowanie strategii dalszego rozwoju grupy. Zarząd spółki przewiduje, że częściowa spłata zadłużenia bankowego pozwoli obniżyć wskaźnik zadłużenie netto do skorygowanej EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) do poziomu 1,6x oraz przyczyni się do obniżenia kosztów finansowych grupy.
Prezes spółki Michał Grom powiedział, że celem jest osiągnięcie pozycji wiodącego sprzedawcy detalicznego w modelu omnichannel w Europie Środkowo-Wschodniej. - Wierzymy, że to dobry moment, aby zaprosić do grona naszych akcjonariuszy nowych inwestorów i zadebiutować na GPW w Warszawie - dodał. Globalnymi współkoordynatorami i współprowadzącymi księgę popytu będą Barclays Bank Ireland PLC, Pekao Investment Banking oraz UniCredit Bank GmbH, zaś współprowadzącym księgę popytu oraz firmą inwestycyjną pośredniczącą w ofercie publicznej będzie Bank Polska Kasa Opieki - Biuro Maklerskie Pekao.
Smyk działa na rynku produktów dla dzieci w Polsce. Według raportu opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego OC&C, grupa w 2024 roku posiadała 14,3 proc. udział w głównym rynku docelowym, obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci. Poza działalnością krajową, grupa umacnia pozycję jednego z wiodących sprzedawców detalicznych produktów dla dzieci w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, rozwijając działalność w Rumunii i planując dalszą ekspansję na wybranych rynkach CEE.
Na koniec czerwca 2025 roku sieć sprzedaży grupy Smyk obejmowała 253 sklepy własne w Polsce oraz 35 w Rumunii, zlokalizowane w galeriach i parkach handlowych. Grupa prowadzi także w ograniczonym zakresie działalność w Ukrainie, gdzie na koniec czerwca 2025 roku funkcjonowało 12 sklepów. Smyk planuje rozszerzyć swój model działalności na inne rynki regionu Europie Środkowo-Wschodniej. Międzynarodowa ekspansja grupy zakłada w pierwszej kolejności otwieranie sklepów stacjonarnych na nowych rynkach, a następnie uruchomienie sklepów internetowych.
Na kluczowych rynkach, czyli w Polsce i Rumunii, grupa widzi znaczny potencjał wzrostu zarówno dzięki inicjatywom realizowanym w istniejącej sieci, jak i dalszej jej rozbudowie. W latach 2025-2026 grupa planuje otwarcie łącznie ponad 35 nowych sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji i Bułgarii.
Miliardy zysku
W 2024 roku przychody z umów z klientami osiągnięte przez grupę Smyk sięgnęły około 2,25 mld zł, co oznacza wzrost o około 6 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Wypracowany w ubiegłym roku zysk z działalności operacyjnej wyniósł około 118,9 mln zł, co stanowi wzrost o 91 proc. rok do roku, z kolei skorygowana EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) sięgnęła około 301,7 mln zł, co oznacza wzrost o 18 proc. rok do roku.
W pierwszym półroczu 2025 roku przychody z umów z klientami grupy Smyk wyniosły około 985,1 mln zł, co stanowi wzrost o 0,5 proc. rok do roku. Zysk z działalności operacyjnej sięgnął około 15 mln zł, podczas gdy w pierwszym półroczu 2024 roku spółka odnotowała stratę na poziomie około 12,3 mln zł. Skorygowana EBITDA wyniosła około 105,3 mln zł, co oznacza wzrost o 26,9 proc. rok do roku.
Smyk zakłada zarówno w krótkim, jak i średnim okresie wzrost liczby sklepów grupy o około 15 do 20 rocznie. Wzrost przychodów ze sprzedaży ma wynieść od niskich do średnich kilku procent w krótkim okresie oraz na poziomie wysokich kilku procent w średnim okresie. Spółka planuje utrzymać marżę skorygowaną EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) w krótkim i średnim okresie na poziomie zbliżonym do poziomu notowanego w ostatnich latach.
Zakładane nakłady inwestycyjne odzwierciedlające dalsze inwestycje grupy w nowe sklepy oraz utrzymanie istniejących sklepów są na poziomie około 60 mln zł rocznie w krótkim i ponad 60 mln zł rocznie w średnim okresie. Zarząd zamierza rekomendować wypłatę dywidendy akcjonariuszom począwszy od podziału zysku za 2026 rok, wypłacanego w 2027 roku, w wysokości od 30 proc. do 50 proc. zysku netto. Poziom rekomendowanej wypłaty dywidendy może zostać podwyższony w latach, w których grupa osiągnie wyjątkowo dobre wyniki finansowe.
```

3 tygodni temu
24




English (US) ·
Polish (PL) ·