Rynek samochodów elektrycznych w Polsce po III kwartale 2025

2 tygodni temu 4

Rynek samochodów elektrycznych w w III kwartale 2025 roku nabrał rozpędu, a sam wrzesień okazał się najlepszym miesiącem w historii rejestracji samochodów zeroemisyjnych nad Wisłą. Jak przedstawia się rynek aut elektrycznych w Polsce po III kwartale 2025 roku? 

Jeszcze w ubiegłym roku mówiło się o wielkiej zapaści na rynku aut elektrycznych, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Analizując dane bieżącego roku widać nie tylko odbicie, ale wręcz gwałtowny wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi.

Od stycznia do września zarejestrowano w Polsce aż 25 829 samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost aż o 106,7% rok do roku. Pozwoliło to zwiększyć elektrykom udział w rynku aż o 2,9 p.p, do poziomu 5,7%. Jeszcze lepiej wypada rynek elektryków w samym wrześniu, kiedy to zanotowały one aż 8,9% udziału w całkowitej sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Zarejestrowano wówczas 4452 samochody na prąd, czyli aż o 196% więcej niż we wrześniu 2024 roku. Oznacza to, że wrzesień 2025 okazał się najlepszym miesiącem w historii, jeśli chodzi o rejestracje samochodów zeroemisyjnych. Jak wygląda rynek aut elektrycznych po III kwartale 2025 roku i czy coś się zmieniło w trendach zakupowych względem I połowy roku?

  

III kwartał 2025 przyniósł imponujące wzrosty na rynku elektryków

O tym, jak dobry był III kwartał 2025 roku na rynku aut elektrycznych w Polsce, najlepiej świadczą liczby. W tym czasie zarejestrowano aż 11 573 samochody elektryczne, co oznacza, że każdego miesiąca rejestrowano blisko 4 tysiące aut na prąd. Dla porównania w I połowie 2025 roku zarejestrowano w Polsce 14 256 samochodów elektrycznych, a zatem jeśli porównamy obie liczby, widać, że w drugim półroczu 2025 liczba sprzedanych elektryków może znacznie przekroczyć próg 20 tysięcy aut. 

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce po III kwartale 2025

Najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce

III kwartał 2025 roku przyniósł nie tylko duże wzrosty na rynku aut elektrycznych, ale i pokazał zmiany preferencji zakupowych Polaków. Zmiany najlepiej pokazują poniższe tabele.

W pierwszej tabeli prezentujemy 10 najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Polsce w I połowie 2025 roku. 

Pozycja Model Rok narastająco Styczeń – Czerwiec Zmiana % r/r 2025 2024 Ogółem Udział % Ogółem Udział % 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Razem 1–10 Pozostałe Razem
Tesla Model Y 1 204 8,4% 1 399 15,8% -13,9%
Tesla Model 3 851 6,0% 1 294 14,6% -34,2%
Citroen C3 538 3,8% 1 0,0% 53 700,0%
Dacia Spring 531 3,7% 148 1,7% 258,8%
Kia EV6 476 3,3% 224 2,5% 112,5%
Ford Explorer EV 453 3,2% 0 0,0%
Hyundai Kona 431 3,0% 102 1,2% 322,5%
Kia EV3 425 3,0% 0 0,0%
Skoda Elroq 391 2,7% 0 0,0%
Volvo EX30 364 2,6% 751 8,5% -51,5%
5 664 39,7% 3 919 44,2% 44,5%
8 592 60,3% 4 942 55,8% 73,9%
14 256 100% 8 861 100% 60,9%

Jak widać, na rynku elektryków nadal dominuje Tesla, jednak stopniowo jej udziały topnieją na rzecz europejskich i koreańskich modeli. Dominują SUV-y i crossovery, zwłaszcza te miejskie i kompaktowe, które stały się przystępne cenowo. Widać też coraz większy udział małych i miejskich modeli pokroju Dacii Spring i Citroena eC3, czyli najtańszych elektryków na rynku. 

 Przyjrzymy się teraz wynikom sprzedaży aut elektrycznych po III kwartale 2025 roku (styczeń-wrzesień 2025):

Rejestracje nowych samochodów osobowych elektrycznych, ranking modeli Pozycja Model Rok narastająco Styczeń – Wrzesień Zmiana % r/r 2025 2024 Ogółem Udział % Ogółem Udział % 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Razem 1–10 Pozostałe Razem
Tesla Model Y 1 947 7,5% 1 812 14,5% 7,5%
Tesla Model 3 1 427 5,5% 1 802 14,4% -20,8%
Citroen C3 1 316 5,1% 1 0,0% 131 500,0%
Leapmotor T03 977 3,8% 7 0,1% 13 857,1%
BYD Dolphin Surf 857 3,3% 0 0,0%
BMW iX2 831 3,2% 53 0,4% 1 467,9%
MINI Mini 808 3,1% 87 0,7% 828,7%
Ford Explorer EV 774 3,0% 5 0,0% 15 380,0%
Skoda Elroq 774 3,0% 0 0,0%
Dacia Spring 753 2,9% 163 1,3% 362,0%
10 464 40,5% 3 930 31,4% 166,3%
15 365 59,5% 8 567 68,6% 79,4%
25 829 100% 12 497 100% 106,7%

Ponad 300 samochodów elektrycznych z rabatami do 40%: Poznaj ofertę

Jak zapewne sami już widzicie, pojawiło się kilka nowych w zestawieniu modeli. Wśród nich znalazły się dwa samochody chińskich producentów, takie jak Leapmotor T03 oraz BYD Dolphin Surf i to od razu w TOP5. Zaskakuje zwłaszcza pozycja BYDa, który trafił na rynek dopiero w maju, a już wkradł się do ścisłej czołówki. Widać coraz większe zainteresowanie małymi, tanimi elektrykami - po III kwartałach 2025 roku w TOP10 znajdziemy aż 5 małych i miejskich modeli. To właśnie im w dużej mierze zawdzięczamy tak duży wzrost rejestracji aut elektrycznych. Citroen eC3 zbliża się nawet popularnością do Tesli Model 3, a do końca roku ma szansę ją wyprzedzić i być wiceliderem rynku elektryków w Polsce. Bardzo dobry start zaliczyła też Skoda Elroq, która podobnie jak spokrewniony z nią Ford Explorer EV, mocno trzymają się TOP10.

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce po III kwartale 2025

Gdzie w Polsce jeździ najwięcej elektryków?

Z raportu EV Outlook, przygotowanego przez PSNM, wynika, że SUV-y segmentu D mają aż 28% udziału w rynku elektryków, jednak trend ten zaczyna się odwracać. Aż 82% nabywców aut elektryków stanowią przedsiębiorcy. Najwięcej elektryków znajdziemy w Warszawie (23% parku aut elektrycznych w Polsce), zaś 26% mają miasta liczące od 300 do 1 miliona mieszkańców. Średnia cena ważona samochodów elektrycznych z segmentu C w Polsce wynosi 174 748 zł.

Najpopularniejsze marki samochodów elektrycznych w Polsce

Przyjrzymy się teraz najpopularniejszym markom na rynku aut elektrycznych w okresie od stycznia do września 2025:

  Pozycja Marka Rok narastająco Styczeń – Wrzesień Zmiana % r/r 2025 2024 Ogółem Udział % Ogółem Udział % 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Razem 1–10 Pozostałe Razem
TESLA 3 388 13,1% 3 656 29,3% -7,3%
BYD 1 890 7,3% 97 0,8% 1 848,5%
BMW 1 876 7,3% 876 7,0% 114,2%
HYUNDAI 1 670 6,5% 378 3,0% 341,8%
CITROEN 1 578 6,1% 95 0,8% 1 561,1%
FORD 1 336 5,2% 47 0,4% 2 742,6%
AUDI 1 286 5,0% 814 6,5% 58,0%
KIA 1 271 4,9% 704 5,6% 80,5%
MERCEDES-BENZ 1 257 4,9% 1 099 8,8% 14,4%
MINI 1 213 4,7% 146 1,2% 730,8%
16 765 64,9% 7 912 63,3% 111,9%
9 064 35,1% 4 585 36,7% 97,7%
25 829 100% 12 497 100% 106,7%

Jak widać, pozycja Tesli nadal jest dominująca. Sam fakt, że marka ta wyprzedza wicelidera blisko dwukrotnie. Swoją drogą drugą lokatę na rynku elektryków ma BYD, którego udział w rynku elektryków przekracza 7%, a wolumen sprzedaży delikatnie przekracza poziom BMW. Najbardziej imponuje jednak wzrost sprzedaży chińskiego koncernu rok do roku, który wynosi aż 1845,5%. Bardzo dużym wzrostem (1561,1%) może pochwalić się też Citroen, jednak najbardziej swój udział w rynku elektryków zwiększył Ford (z 0,4 do 5,2%), notując największy w zestawieniu wzrost sprzedaży, wynoszący aż 2742,6%. Z kolei największym przegranym okazuje się Tesla, która jeszcze rok temu miała 29,3% udziału w rynku, zaś obecnie stopniał on do 13,1%.

Jak wypada oferta chińskich elektryków: Zobacz samochody dostępne od ręki

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce po III kwartale 2025

Co o autach elektrycznych sądzą ich użytkownicy i właściciele aut spalinowych?

Jednym z czynników wpływających na wybory kierowców jest ich wiedza o elektromobilności. W przestrzeni publicznej, w internecie oraz wśród samych kierowców funkcjonuje wiele, często zupełnie odmiennych opinii na temat samochodów elektrycznych. Na zlecenie Volkswagen Group Polska przeprowadzono badanie dotyczące postrzegania elektromobilności przez użytkowników aut spalinowych i elektrycznych. Realizację badania powierzono EV Klub Polska oraz firmom ARC Rynek i Opinia i Fieldstat, a udział w nim wzięło 710 właścicieli samochodów spalinowych i 946 kierowców pojazdów elektrycznych. Badanie zrealizowano w lipcu i sierpniu 2025 roku.

Aż 91% kierowców aut elektrycznych stwierdziło, że jest zadowolonych lub bardzo zadowolonych ze swojego samochodu. Zdecydowana większość z nich planuje zakup kolejnego elektryka. Z kolei 65% posiadaczy aut spalinowych w ogóle nie rozważa zakupu auta elektrycznego. Aż 77% kierowców aut elektrycznych ocenia swoją wiedzę jako dobrą lub bardzo dobrą. Zaledwie 4% kierowców aut spalinowych miało okazję jeździć wcześniej autem elektrycznym. Najbardziej obawiają się oni rozładowania akumulatora i wydłużenia podróży z racji na konieczność długiego ładowania. Aż 90% kierowców samochodów spalinowych nie pojechałoby autem elektrycznym poza Polskę.

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce po III kwartale 2025

Z kolei 46% właścicieli elektryków nie ma żadnych obaw związanych z nimi, a 28% wskazało jako najczęstszą obawę wydłużenie czasu podróży z powodu ładowania. 9 na 10 posiadaczy elektryków było już swoim autem poza Polską. Co ciekawe, największym atutem aut elektrycznych okazuje się możliwość ładowania z domu, natomiast 63% użytkowników aut elektrycznych wskazała jako zaletę niższe koszty eksploatacji. Co ciekawe, ¾ ujętych w badaniu użytkowników aut elektrycznych pokonuje rocznie ponad 15 000 km, podczas gdy w grupie aut spalinowych podobny dystans pokonuje zaledwie 30% respondentów.

Jak wygląda infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych w Polsce?

Oczywiście rozwój rynku stymuluje również infrastruktura do ładowania aut elektrycznych. Obecnie mamy w Polsce blisko 6000 stacji i niemal 12 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych. Wśród nich tylko niecałe 900 stacji i blisko 2100 punktów oferuje ładowanie prądem stałym o mocy powyżej 100 kW. Kluczowe jest zatem zwiększanie liczby stacji szybkiego ładowania, które są istotne w przypadku poruszania się elektrykiem w trasie. Największa liczba stacji ładowania zlokalizowana jest w województwach: śląskim (914), mazowieckim (891) oraz wielkopolskim (563). Z kolei najmniej punktów ładowania znajduje się w regionach: opolskim (150), podlaskim (98) i świętokrzyskim (85). Na koniec sierpnia w Polsce zarejestrowanych było ponad 107 tys. elektrycznych aut osobowych i dostawczych, co oznacza, że na jeden punkt ładowania przypada aż 9 elektryków.

Jakie elektryczne SUV-y oferuje rynek? Sprawdź ofertę

 Jak będzie rósł rynek samochodów elektrycznych w Polsce w kolejnych latach?

Jak długo potrwa boom na samochody elektryczne w Polsce? Do obecnego wzrostu popularności samochodów elektrycznych na polskim rynku doprowadziły m.in. dopłaty z programu „NaszeEauto”. Ich zakończenie w czerwcu 2026 r. może skutkować przejściowym spadkiem rejestracji BEV, tak jak to miało miejsce rok temu po zakończeniu programu "Mój Elektryk". Zdaniem dyrektora Centrum Badań i Analiz PSNM, Jana Wiśniewskiego, w 2027 roku segment BEV ponownie wróci na falę wznoszącą. 

- Będzie to m.in. konsekwencja konieczności realizacji obowiązku redukcji emisji wynikającego z unijnego rozporządzenia 2019/631. Koncerny, które w latach 2025-2026 nie wypełniły minimalnych limitów sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych, będą musiały to nadrobić w roku 2027. Równie ważną przyczyną prognozowanego wzrostu jest rozbudowa infrastruktury ładowania i postępujące wyrównywanie kosztów nabywania ICE i BEV - argumentuje swoje stanowisko Jan Wiśniewski.

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce po III kwartale 2025

W I połowie 2025 roku samochody elektryczne były średnio o 20% droższe od spalinowych odpowiedników, podczas gdy rok wcześniej było to 39%. Według analiz PSNM Polska osiągnie udział elektryków w rynku na poziomie obecnego z Unii Europejskiej (15,60%) do końca 2028 roku, natomiast w 2030 roku przeszło co piąty nowy samochód na polskim rynku będzie elektryczny. W latach 2030-2034 udział elektryków zwiększy się do około 35%, zaś po 2035 r. powinien przekroczyć już 50%. 

Podsumowanie

Podsumowując, rynek aut elektrycznych w Polsce się rozwija i widać to gołym okiem. Po tąpnięciu w 2024 roku nie ma już śladu, a sami nabywcy coraz bardziej zdają się przekonywać do samochodów zeroemisyjnych. Oczywiście istnieje nadal duża grupa zwolenników aut spalinowych, jednak prędzej czy późniiej elektryki zdominują rynek. Co prawda elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w krajach Europy Zachodniej, jednak z czasem także i u nas udział aut na prąd istotnie się zwiększy. Nie bez znaczenia są małe i przystępne cenowo elektryki, które stają się popularnym wyborem do miasta, a których wcześniej nie było lub też były zbyt drogie.

Przeczytaj źródło