Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
ORLEN
Spółka ORLEN Paliwa zakończyła - wartą 150 mln zł - rozbudowę Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie. Obiekt zwiększył dwukrotnie pojemność magazynową oraz możliwości przeładunkowe o blisko 65 procent, do 400 tysięcy ton LPG rocznie. „Zadbaliśmy o dużo większe bezpieczeństwo dostępności gazu LPG w Polsce. To kolejny element realizacji strategicznego planu wzmacniania bezpieczeństwa dostaw nośników energii” - powiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w ORLEN.
Rozbudowa Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie - warta ponad 150 milionów złotych - ma na celu przede wszystkim wzmocnienie bezpieczeństwa łańcucha dostaw gazu LPG do klientów sieci ORLEN. Projekt w całości został zrealizowany przez konsorcjum polskich firm.
„Ta inwestycja to wzmocnienie pozycji rynkowej ORLEN poprzez znaczące zwiększenie możliwości odbioru LPG w tej instalacji do 400 tys. ton rocznie. To prawie o 65 procent więcej niż dotychczas. Taka konfiguracja poszerza możliwości dalszej dywersyfikacji źródeł pozyskiwania LPG i jest elementem realizacji strategicznego planu integracji i wzmacniania aktywów logistycznych, wspierającym między innymi bezpieczeństwo dostaw na stacje paliw ORLEN” - stwierdził Marek Balawejder, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w ORLEN.
Rozbudowa terminalu w Szczecinie to nie tylko większe zdolności magazynowe i przeładunkowe LPG, ale przede wszystkim odpowiedź na rosnące potrzeby importu drogą morską - obecnie do Polski ponad 35 proc. gazu płynnego dostarczane jest do terminali morskich. Podstawową formą pozostaje transport drogą kolejową, dlatego rozbudowana została także infrastruktura kolejowa na terenie terminalu. Bocznica zyskała trzy dodatkowe tory, powstało nowe stanowisko przeładunkowe cystern kolejowych wraz z wagą oraz nowa pompownia LPG.
„Kluczowym elementem nowej infrastruktury są dwa, wyprodukowane w gdyńskiej stoczni 75-metrowe zbiorniki LPG, każdy o pojemności 2100 metrów sześciennych i wadze 400 ton. Dzięki temu potencjał magazynowania terminalu w Szczecinie wzrósł do 8,7 tysięcy metrów sześciennych. Cieszę się, że prace zakończyły się zgodnie z harmonogramem” - powiedział Marcin Zawisza, prezes zarządu ORLEN Paliwa i dodał, że nowe możliwości magazynowania LPG nie tylko wzmocnią konkurencyjność, firmy, ale znacznie zwiększą potencjał importowy gazu płynnego.
„Możemy zaopatrzyć 2,5 miliona samochodów w Polsce, które wykorzystują to źródło energii do napędu. Jesteśmy w stanie zaopatrzyć firmy wykorzystujące gaz płynny w celach przemysłowych czy grzewczych. To nasz duży sukces” - dodał Marek Balawejder, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w ORLEN.
ORLEN Paliwa jako integralna część Grupy ORLEN, jest liderem na rynku hurtowej sprzedaży paliw. Spółka posiada infrastrukturę magazynową LPG oraz współpracuje z największymi bazami paliwowymi w kraju, zapewniając kompleksową ofertę najwyższej jakości paliw i nośników energii: benzyn, oleju napędowego, gazu płynnego, oleju grzewczego oraz energii elektrycznej.
Spółka z Grupy ORLEN dostarcza produkty w całej Polsce, posiada sieć Terminali Gazu Płynnego w siedmiu lokalizacjach na terenie całego kraju: w Hrubieszowie, w Krośnie Odrzańskim, w Nowej Brzeźnicy, w Płocku (Chemików oraz Długa), w Sokółce oraz w Szczecinie.
ORLEN Paliwa odpowiada za ponad 30 proc. krajowego rynku LPG. Od 2022 roku spółka nie importuje gazu z Rosji, a zdecydowana większość LPG sprzedawanego przez koncern pochodzi z produkcji własnej w rafineriach w Polsce i na Litwie oraz importu z krajów Europy Zachodniej i Północnej.
Inwestycja w Terminal Gazu Płynnego rozpoczęła się w 2022 roku, a sama rozbudowa trwała dwa lata. Za jej realizację odpowiadało konsorcjum polskich firm, z generalnym wykonawcą, firmą AGAT S.A. Koszt inwestycji wyniósł ponad 150 mln zł.
Źródło informacji: PAP MediaRoom