Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Robert Mazurek, fot. screen Kanał Zero
W ostatniej kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi znaczną rolę odegrały formaty internetowe, w tym treści emitowane na platformie YouTube. My postanowiliśmy przeanalizować ich zasięgi. W ten sposób powstało zestawienie wiodących programów polityczno-publicystycznych wydawców na YouTube obejmujące ostatni kwartał kampanii, czyli okres od 1 kwietnia do 30 czerwca.
Uwzględniamy jedynie programy tworzone do internetu, więc w naszym rankingu nie znalazły się m.in. audycje TV Republiki, TVP Info czy RMF emitowane także na ich antenach. Niektóre formaty ukazywały się częściej, inne rzadziej dlatego przy każdym z nich prezentujemy także opublikowaną liczbę odcinków.
Kanał Zero, Onet i WP
Na pierwszym miejscu w naszym zestawieniu znalazł się format Kanału Zero „Mazurek komentuje”, gdzie były dziennikarz RMF FM Robert Mazurek omawiał co kilka dni najważniejsze wydarzenia polityczne. W analizowanym przez nas okresie ukazało się 39 odcinków jego cyklu, które łącznie zapewniły kanałowi Krzysztofa Stanowskiego ponad 27 mln wyświetleń. Mazurek słynie z kontrowersyjnych opinii, a Kanał Zero dzięki kampanii wyborczej i starcie Stanowskiego w wyścigu prezydenckim pobił swoje rekordy.
Drugie miejsce zajął „Stan Wyjątkowy”, w którym występują dziennikarze Onetu i „Newsweeka” (Ringier Axel Springer Polska): Andrzej Stankiewicz, Dominika Długosz, Jacek Gądek oraz Kamil Dziubka. Onet ujawniał m.in. kolejne szczegóły dotyczące mieszkania Karola Nawrockiego i temat ten był także podejmowany w podcaście „SW”. Format zebrał ponad 3,3 mln wyświetleń, opublikowano 39 odcinków.
Podium uzupełnia audycja „Didaskalia” Wirtualnej Polski prowadzona przez Patrycjusza Wyżgę. Dziennikarz zaprasza gości nie tylko ze świata polityki, ale w naszym zestawieniu ujęliśmy odcinki o tematyce politycznej z ostatniego kwartału. Na uwagę zwraca fakt, że trzecie miejsce program zawdzięcza liczbie prawie 3 mln wyświetleń przy zaledwie 10 odcinkach. „Stan wyjątkowy” oraz „Didaskalia” to nieliczne programy ujęte w naszym zestawieniu, które występują jako osobne kanały youtubowe, a nie w ramach całej Grupy Onet czy WP i mają odpowiednio 128 tys. subskrybentów oraz 367 tys.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Czwarta pozycja dla programu „Dudek o polityce” - 2,3 mln odsłon przy 13 odcinkach. Prof. Antoni Dudek analizował najważniejsze wydarzenia kampanii wyborczej oraz zaprosił część kandydatów na prezydenta, by przeprowadzić z nimi rozmowy w swojej audycji emitowanej na kanale „Super Expressu”. Jak opisywaliśmy ostatnio, prof. Dudek jak mało kto z podobnych ekspertów z tradycyjnych mediów odnalazł się w przestrzeni youtubowej, co potwierdzają liczby filmów z jego udziałem.
Podcast TVN24 w czołówce
Jedyny format podchodzący od telewizji, który znalazł się w naszym zestawieniu TOP15 to „Podcast polityczny” TVN24, który można także oglądać na portalu TVN24+. To program Arlety Zalewskiej i Konrada Piaseckiego, projekt reporterki "Faktów" TVN oraz autora "Rozmowy Piaseckiego" i "Kawy na ławę" w TVN24. Od kwietnia do końca czerwca ukazało się 35 odcinków, które łącznie zapewniły prawie 1,5 mln wyświetleń.
Czytaj także: Interia z nowym podcastem kryminalnym
Z produkcji radiowych najwyżej, bo na szóstej pozycji sklasyfikowany został format „Dzieje się” - wideopodcast tworzony przez dziennikarzy TOK FM, Wyborcza.pl, Radia ZET i Polityki Insight, a publikowany na kanale youtubowym TOK FM. Program doczekał się 21 odcinków w analizowanym okresie i zebrał 1,3 mln odsłon. Z kolei z formatów internetowych dzienników czy tygodników najwyżej sklasyfikowany został cykl „Rzecz o polityce” prowadzony przez dziennikarzy „Rzeczpospolitej”. To też najczęściej ukazujący się format - aż 58 odcinków zapewniło ponad 950 tys. wyświetleń.
Daleko od podium znajdziemy w zestawieniu m.in. „Niedyskrecje parlamentarne” tygodnika „Wprost”, „Program polityczny” OKO.press czy „W związku ze śledztwem” „Newsweeka”. Poza TOP 15 są m.in. „Temat tygodnia” tygodnika „Polityka” czy audycja „naTemat Polityki”. Nasze zestawienie zostało przygotowane dzięki wykorzystaniu narzędzia Socialblade, oparte na danych zebranych 30 czerwca 2025 roku.
