Data utworzenia: 16 grudnia 2025, 5:30.
Wkrótce w całej Unii Europejskiej, w tym w Polsce zacznie obowiązywać dyrektywa, która wprowadzi znaczące uproszczenie zwrotów zakupionych towarów. Opcja ma być widoczna i działać według jednolitego standardu. Kary za niewdrożenie prawa będą bardzo wysokie. Kiedy zmiany mają wejść w życie?
W całej Unii Europejskiej wdrażana jest dyrektywa 2023/2673, która wprowadzi obowiązek udostępnienia klientom sklepów internetowych prostego i widocznego przycisku "odstąp od umowy" (withdrawal button). Celem zmian jest uproszczenie procesu zwrotów i zwiększenie zaufania konsumentów do zakupów online.
Niedopuszczalne będzie ukrywanie tej funkcji w podmenu, stosowanie niejasnych komunikatów lub utrudnianie jej użycia. Komisja Europejska podkreśla, że celem regulacji jest "symetria czynności" — rezygnacja z umowy ma być tak samo prosta, jak jej zawarcie.
Tanio już było. Będą ekstra dopłaty do przesyłek
Rewolucja w handlu w sieci
— Sklepy będą musiały nie tylko zapewnić możliwość odstąpienia od umowy jednym kliknięciem, ale też dostosować całą infrastrukturę informatyczną i logistyczną do natychmiastowego potwierdzania odstąpienia od umowy w formie trwałej, np. e-mail z numerem sprawy i datą rezygnacji, aktualizacji statusu zamówienia oraz wdrożenia mechanizmów obsługi zwrotu w zintegrowanych systemach magazynowych i finansowych — mówi Michał Wójcik z Alsendo, firmy dostarczającej oprogramowanie i usługi wspierające zarządzanie wysyłkami. Dyrektywa obejmie wszystkie umowy zawierane na odległość jak np. sprzedaż towarów, subskrypcje, usługi cyfrowe i finansowe.
Brak wdrożenia tego przycisku w wymaganym terminie może być traktowany jako naruszenie praw konsumenta i skutkować sankcjami finansowymi oraz nakazem dostosowania strony sklepu do standardów UE. W Polsce nadzór nad przestrzeganiem przepisów sprawować będzie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sposób naliczania kar przez organy krajowe będzie określony w ustawie wprowadzającej tę dyrektywę do polskiego prawa i przewiduje się, że będą one proporcjonalne do obrotów przedsiębiorstwa, zwłaszcza w przypadkach systemowego naruszania prawa do odstąpienia.
InPost gwarantuje dostawy przed świętami. Brzoska wskazał haczyk
Firmy szykują się na zmiany
Unijna dyrektywa zakłada, że proces odstąpienia od umowy ma być tak prosty, jak sam zakup. Dla klientów będzie to oznaczało większą przejrzystość i komfort, a dla sprzedawców — szansę na uporządkowanie i zautomatyzowanie procesów, które często były dotąd fragmentaryczne. Nowe regulacje będą też sprzyjały eliminowaniu tzw. dark patterns, czyli ukrytych lub mylących elementów interfejsu, które utrudniały rezygnację z zakupów. W dłuższej perspektywie powinno to zwiększyć poziom zaufania do handlu online w całej Unii Europejskiej.
— W Polsce część firm już przygotowuje się do wdrażania rozwiązań zgodnych z nowym prawem. Na znaczeniu zyskują systemy pozwalające na pełną automatyzację procesu zwrotów — od zgłoszenia i generowania etykiety po monitoring statusu przesyłki i aktualizację informacji w systemie sprzedaży. Takie integracje są szczególnie istotne w przypadku sklepów prowadzących sprzedaż międzynarodową, przy której różne regulacje i operatorzy logistyczni wymagają spójnego zarządzania procesem zwrotu w wielu krajach — podkreśla ekspert Alsendo.
Sprzęt wysiadł tuż po gwarancji? Ekspert ujawnia ponurą prawdę
Nowe przepisy mogą przyspieszyć ten trend i stać się punktem wyjścia do dalszej cyfryzacji branży. Szybkie i w pełni zautomatyzowane zwroty stają się obecnie elementem przewagi konkurencyjnej — nie tylko sposobem na spełnienie wymogów prawnych, ale przede wszystkim narzędziem poprawy jakości obsługi.
Polska musi wdrożyć przepisy Dyrektywy (UE) 2023/2673 do 19 grudnia 2025 r., a nowe obowiązki wejdą w życie 19 czerwca 2026 r. Za nadzór nad wdrożeniem odpowiada m.in. UOKiK.
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o dane Głównego Urzędu Statystycznego, we wrześniu 2025 r. obroty w handlu detalicznym ogółem przekroczyły 110,6 mld zł. Obroty w e-handlu we wrześniu stanowiły 9 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw i osiągnęły wartość 7 mld 470 mln zł. Wyniki okazały się o 8,8 proc. wyższe niż przed rokiem. Wartość polskiego rynku e-commerce w całym 2025 r. jest szacowana na ponad 130 mld zł.
Oszustwa na paczkę wracają przed świętami. Policja apeluje o czujność

10 godziny temu
14




English (US) ·
Polish (PL) ·