Podczas trwających właśnie targów Solutrans Renault zaprezentowało zupełnie nowego Trafica E-Tech electric. Samochód zmienił się nie do poznania i po raz pierwszy powstał od podstaw jako pojazd elektryczny, rewolucjonizując tym samym gamę dostawczych modeli Renault.
Odbywające się corocznie w Lyonie targi Solutrans są szczególnie istotne dla Renault, które ma bogatą gamę samochodów użytkowych i należy do liderów rynku LCV. 2 lata temu w tym samym miejscu zadebiutowało nowe Renault Master, zaś w tym roku przyszła kolej na mniejszego Trafica. Tym razem jednak zupełnie nowe Renault Trafic nie jest samochodem spalinowym, lecz zaprojektowanym od podstaw elektrykiem, stąd też jego pełna nazwa Renault Trafic E-Tech electric. Jest to prawdziwy przełom w gamie francuskiego producenta i przykład nowoczesnego samochodu dostawczego, który oprócz walorów użytkowych oferuje też wyszukany francuski styl i nowoczesną technologię.
Nowy Trafic E-Tech electric to całkowicie nowa konstrukcja
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1980 roku Trafic znalazł na całym świecie ponad 2,5 miliona nabywców, a jego obecnie oferowane wcielenie zadebiutowało w 2014 roku, a zatem już 11 lat temu. IV generacja Renault Trafic jest wspólnym dziełem Renault i Ampere, czyli spółki należącej do Renault, która zajmuje się rozwojem, produkcją i sprzedażą samochodów elektrycznych.
Renault Trafic E-Tech electric 2026 - dane techniczne
Nowy Trafic powstał na zupełnie nowej, w pełni elektrycznej platformie typu „skateboard”. Jej konstrukcja maksymalnie wykorzystuje przestrzeń wewnętrzną względem gabarytów auta – m.in. dzięki mocno skróconemu przedniemu zwisowi i umieszczeniu silnika z tyłu. Efektem zastosowania platformy SCV jest także bardzo mały promień skrętu, porównywalny z miejskim Clio (10,3 m).
Wersja L1 nowej furgonetki oferuje 5,1 m³ przestrzeni ładunkowej przy długości 4,87 m oraz szerokości 1,92 m (stałej dla wszystkich trzech odmian). Model L2 zapewnia 5,8 m³ pojemności dzięki wydłużeniu nadwozia do 5,27 m, co uzyskano poprzez zwiększenie rozstawu osi o 40 cm. Jednocześnie obniżono wysokość całkowitą do 1,90 m, aby umożliwić wjazd na każdy parking podziemny. Duże otwory drzwiowe pozwalają wygodnie załadować europalety zarówno przez tył, jak i przez drzwi boczne. Samochód może holować przyczepę o masie do 2 ton, zaś maksymalna dopuszczalna ładowność sięgać ma około 1250 kg. Docelowo gamę uzupełnią także kolejne wersje nadwoziowe jak podwozie z kabiną, platforma z kabiną, wywrotka, skrzynia z burtami i kontener.
Nowy Trafic łączy futurystyczny design i użytkowe rozwiązania
Nowoczesny design Trafica Van E-Tech electric podkreślają proporcje nadwozia oparte na bardzo krótkim przednim zwisie, długim rozstawie osi oraz aerodynamicznej, jednobryłowej linii. High-techowy charakter przedniej części dodatkowo akcentuje górny pas z podświetlanym logo, które łączy się świetlnymi listwami z dziennymi światłami DRL, tworząc zaawansowaną technologicznie sygnaturę świetlną. Pod tym szeroko zarysowanym pasem, który optycznie poszerza pojazd i przyciąga uwagę już przy pierwszym kontakcie, dyskretnie umieszczono reflektory. Futurystyczny styl Trafica wzmacnia również przednia szyba tworząca efekt "przyłbicy", powstały dzięki połączeniu dużej szyby czołowej z dwoma szybami bocznymi.
Obok nowoczesnych, dobrze wyważonych proporcji nadwozia, w designie Trafica Van E-Tech electric zadbano o równie starannie dobraną równowagę między strefami wykończonymi w kolorze nadwozia i strefami czarnymi, dającymi wrażenie solidności. Przedni zderzak zdobi duży czarny panel o groszkowanej fakturze. Podobne listwy ochronne zastosowano także po bokach nadwozia oraz na tylnym zderzaku. Renault po raz pierwszy wyposażyło swoją furgonetkę w charakterystyczną tylną sygnaturę świetlną. Tworzą ją podwójne, pionowe linie 3D umieszczone po obu stronach asymetrycznych tylnych drzwi. Z kolei wszystkie standardowe funkcje oświetlenia zebrano w jednym module, który również generuje trójwymiarowy efekt, umieszczony tuż pod sygnaturą świetlną. Logo marki umieszczono na prawych tylnych drzwiach. Z kolei znajdujący się po lewej stronie napis "Trafic" wprowadza nową typografię, która będzie wyróżnikiem przyszłych modeli dostawczych Renault.
Renault Trafic z rabatami do ponad 30%: Sprawdź ofertę
Kabina nowego Trafica oznacza zaawansowane multimedia i nowoczesny projekt
Kokpit również zaprojektowano zgodnie z najnowszymi kanonami Renault i prezentuje się on jak przystało na nowoczesny samochód dostawczy. Projekt kokpitu odchodzi od dotychczasowych standardów, wyróżniając się masywną, "rurową" formą. Ponadczasowe tubularne akcenty łączą się tu z nowoczesnością, którą nadają dwa wyświetlacze: 10-calowy panel zegarów oraz 12-calowy ekran centralny, lekko zwrócony w stronę kierowcy. Fotele wykończono materiałową tapicerką w odcieniach szarości i jeansowego koloru Zeta, z żółtymi przeszyciami na elementach szarych i białymi na częściach jeansowych (opcjonalnie).
Samochód otrzymał zaprojektowany przez Ampere nowy system multimedialny CAR OS, który powiązany jest z układem Android Automotive OS i zapewnia prostszą obsługę i możliwość rozwoju systemu o nowe aplikacje za pomocą zdalnych aktualizacji w czasie rzeczywistym. Technologia SDV pozwala też zintegrować firmowy ekosystem bezpośrednio z systemem multimedialnym auta, umożliwiając wdrożenie zaawansowanych, cyfrowych konfiguracji.
Użytkownicy mogą "rozwijać" swój pojazd
Klienci biznesowi będą mogli "rozwijać" swój pojazd podobnie jak smartfon czy komputer, dodając nowe funkcje w trakcie jego użytkowania. Otrzymają również spersonalizowane propozycje, dopasowane do sposobu eksploatacji auta i stylu jazdy. Przykładowo, system multimedialny openR evo z usługami Google będzie dostępny na życzenie — można go będzie aktywować zdalnie poprzez aktualizacje OTA, nawet długo po zakupie pojazdu. Możliwe będzie także dokupienie opcji, takich jak kamera 360° czy manualna klimatyzacja, choć w ich przypadku niezbędna będzie fizyczna ingerencja w samochód, wykonana w serwisie Renault.
SDV, czyli Software Defined Vehicle, to technologiczna rewolucja, która wynosi oprogramowanie pokładowe z roli dodatku do funkcji kluczowej dla działania pojazdu. Zamiast dziesiątek komputerów porozrzucanych w różnych miejscach auta, zastosowano jeden, wyjątkowo wydajny moduł centralny. To on odpowiada za większość funkcji pojazdu, a jego scentralizowana architektura pozwala na regularne, zdalne aktualizacje — zupełnie jak w smartfonach czy laptopach. Dzięki temu samochód może rozwijać się i zyskiwać nowe możliwości przez cały okres eksploatacji.
Renault Trafic nadal imponuje mnogością schowków
Renault Trafic nadal imponuje mnogością schowków. Oprócz zamykanego schowka w desce rozdzielczej, w całym kokpicie znajduje się wiele otwartych, ale wystarczająco wyodrębnionych schowków: trzy uchwyty na kubki i uchwyt na dokumenty pod centralnym ekranem, trzy schowki za zespołem zegarów, dwa małe schowki po obu stronach kierownicy, głęboka półka pod „rurą” po stronie pasażera oraz dwa poziomy schowków w płatach drzwi. Za deską rozdzielczą, pomiędzy "rurowym" elementem a dolną krawędzią przedniej szyby, stworzono dużą przestrzeń przeznaczoną do okazjonalnego, a zarazem bezpiecznego odkładania przedmiotów – takich jak notesy, kurtki czy podkładki do pisania.
Blisko 100 dostawczych Renault dostępnych od ręki: Poznaj ofertę
Nowe Renault Trafic E-Tech electric powstało w 23% z materiałów pozyskiwanych w systemie gospodarki okrężnej (włącznie z akumulatorem). Udział tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu wynosi natomiast 15%.
Renault Trafic E-Tech electric 2026 - układ napędowy i zasięg
Nowego Trafica E-Tech electric napędza silnik elektryczny o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 345 Nm. Samochód oferowany będzie z dwoma wariantami pojemności baterii. Wariant long range z większymi ogniwami NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe) zaoferuje do 450 km zasięgu. Dzięki zastosowaniu instalacji 800V naładowanie baterii od 15 do 80% zajmie poniżej 20 minut, co pozwoli na wydłużenie zasięgu o 260 km. Wśród przydatnych funkcji poprawiających użytkowość pojazdu znajdą się V2L oraz V2G.
Produkcja ruszy pod koniec 2026 roku
Nowe Renault Trafic E-Tech electric będzie produkowane w zakładach francuskiego producenta Sandouville, na linii montażowej wspólnej z obecną spalinową wersją Trafica, który będzie sprzedawany równolegle. Pierwsze egzemplarze Trafica E-Tech electric wyjadą z fabryki pod koniec 2026 roku. W tym samym kompleksie w Sandouville, a także w hali sąsiadującej z główną fabryką, powstawać będą indywidualnie dostosowane zabudowy — szczególnie popularne wśród klientów — przygotowywane przez Qstomize, spółkę zależną Renault specjalizującą się w adaptacjach i wyposażaniu pojazdów dostawczych. Rywalami nowego Trafica będą m.in. Kia PV5 oraz Volkswagen ID. Buzz Cargo.

4 tygodni temu
18



![Nowa ustawa o opiece ma mylący tytuł. Nie przewiduje żadnych nowych świadczeń dla opiekunów albo osób niepełnosprawnych, seniorów, osób samotnych [projekt]](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZ/m9yLnBsL3AvX2ZpbGVzLzM4Nj/YxMDAwL3BhcmFncmFmLTM4NjY/xNDY4LmpwZyIsInciOjEyMDB9.webp)


English (US) ·
Polish (PL) ·