dzisiaj, 2 minuty temu
[aktualizacja dzisiaj, 2 minuty temu]
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Po wymianie wadliwego towaru na nowy sprzedawca odpowiada za niego przez kolejne dwa lata? To pytanie zadaje sobie wielu konsumentów, którzy nie zawsze znają szczegóły przepisów. Tymczasem Kodeks cywilny jasno rozróżnia sytuację, w której produkt zostaje wymieniony, od tej, gdy jest jedynie naprawiony. Od tego zależy, czy kupujący zyskuje nowy dwuletni okres ochrony, czy tylko przedłużenie dotychczasowego terminu rękojmi.
Zgodnie z prawem sprzedawca odpowiada za wady produktu względem kupującego. Odpowiedzialność przedsiębiorcy trwa 2 lata, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez niego jest dłuższy.
Czy rękojmia liczy się od nowa po wymianie produktu?
Jeśli rzecz sprzedana ma wadę, konsument ma dwie opcje: może zażądać usunięcia usterki lub wymiany produktu na nowy – wolny od uszkodzeń. Wybór sposobu rozwiązania problemu jest istotny – wpływa na bieg terminu odpowiedzialności przedsiębiorcy za wady towaru. Czy rękojmia liczy się od nowa?
- W przypadku wymiany rzeczy na nową, termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi biegnie od początku, od chwili wydania rzeczy wolnej od wad. Oznacza to, że konsument otrzymuje pełny, nowy 2-letni okres ochrony – wyjaśnia Katarzyna Machowska, adwokat z kancelarii MP Legal Mielech, Panek i wspólnicy.
Rękojmia – odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru
Inaczej wygląda sytuacja, gdy kupujący zdecydował się na naprawę rzeczy. W takim przypadku termin odpowiedzialności sprzedawcy nie biegnie od nowa. Wydłuża się on jedynie o czas, w którym kupujący nie mógł korzystać z towaru z powodu usterki.
- Tym samym za wady dostarczonej jako zamiennik rzeczy „wolnej od wad” sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi tak jak za rzecz sprzedaną. Termin określony w art. 568 §1 Kodeksu cywilnego należy liczyć od wydania rzeczy zamiennej – mówi adwokat.
Co to oznacza dla konsumenta?
- Przy wymianie towaru – zyskują prawo do 2 lat ochrony od wydania nowego produktu.
- Przy naprawie – okres rękojmi zostaje jedynie wydłużony o czas, w którym rzecz była niesprawna.
Podstawa prawna
Art. 556 – 576 Kodeksu cywilnego
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Justyna Klupa
Z wykształcenia prawniczka, z zamiłowania redaktorka. Zaczynała w „Pulsie Biznesu”, a dziś współtworzy redakcję serwisu GazetaPrawna.pl, gdzie pisze głównie o prawie, społeczeństwie i biznesie. Lubi opowiadać o ludziach stojących za sukcesem firm i o tym, jak pasja spotyka się z profesjonalizmem. Z zainteresowaniem śledzi rozwój polskich marek modowych oraz to, jak prawo i gospodarka wpływają na branże kreatywne. Fanka dobrej kawy i pudelków. W wolnym czasie podróżuje, słucha muzyki i sięga po reportaże.
Zobacz
Popularne Zobacz również Najnowsze
Przejdź do strony głównej

1 miesiąc temu
37



![PŚ w Engelbergu. O której skoki narciarskie dzisiaj? [TRANSMISJA NA ŻYWO]](https://bi.im-g.pl/im/0d/fb/1e/z32486669IER,DLOKA.jpg)

English (US) ·
Polish (PL) ·