- 18 listopada w Dzienniku Urzędowym opublikowano rozporządzenie resortu zdrowia dotyczące rejestru ratowników medycznych
- Rejestr będzie prowadzony przez Krajową Radę w systemie teleinformatycznym, a zakres danych podlegających wpisowi do rejestru określa art. 140 ustawy o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych
- Z kolei zasady dokonywania wpisów do rejestru oraz zmian i wykreśleń danych zawartych w tym rejestrze reguluje opublikowane rozporządzenie
- Przepisy rozporządzenia wejdą w życie 14 dni po publikacji rozporządzenia, czyli 3 grudnia
Zasady wpisów i wykreśleń z rejestru ratowników
Opublikowano w Dzienniku Ustaw rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie dokonywania wpisów i zmian w rejestrze ratowników medycznych.
Jeszcze w Ocenie Skutków Regulacji dołączonej do projektu wskazano, że dotychczas - z uwagi na brak elektronicznego rejestru ratowników medycznych - nie było możliwości precyzyjnego ustalenia liczby osób uprawnionych do wykonywania tego zawodu. Dlatego też opierano się na danych pochodzących z Narodowego Funduszu Zdrowia, które obejmowały wyłącznie informacje o ratownikach medycznych aktywnie wykonujących zawód.
Natomiast rejestr ratowników medycznych utworzony na mocy przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych będzie zawierał szerszy zakres danych. - Rejestr będzie narzędziem analitycznym, które pozwoli na uzyskanie zarówno informacji bieżącej o liczbie ratowników medycznych, sposobach wykonywania zawodu ratownika medycznego, jak również o potrzebach kadrowych w tym zawodzie w poszczególnych rejonach kraju – wskazał projektodawca w OSR.
Rozporządzenie określa zasady dokonywania wpisów do rejestru ratowników medycznych oraz zmian i wykreśleń danych zawartych w tym rejestrze. Będzie on prowadzony w systemie teleinformatycznym, którego administratorem będzie Krajowa Rada Ratowników Medycznych.
Rejestr będzie zawierał dane, o których mowa w art. 140 ustawy i będą wpisywane niezwłocznie po przyznaniu przez KRRM prawa wykonywania zawodu ratownika medycznego w formie uchwały, nie później jednak niż w terminie 30 dni od jej podjęcia.
Wniosek o wpis do rejestru będzie mógł być złożony w formie papierowej albo w postaci elektronicznej z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.
Jednocześnie zgodnie z art. 27 ustawy wpis do rejestru będzie podlegał opłacie. Wysokość opłaty określi Krajowa Rada, jednak jej wysokość nie będzie mogła być wyższa niż 10 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym RP do dnia 15 stycznia każdego roku. Opłata ta będzie stanowiła przychód Krajowej Rady.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 3 grudnia.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat:

1 miesiąc temu
20







English (US) ·
Polish (PL) ·