Regulator chce zmusić YouTube do eksponowania wiadomości czołowych telewizji

1 dzień temu 6
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Jak informuje pressgazette.co.uk, siedmiu na dziesięciu Brytyjczyków konsumuje wiadomości online. Ponad połowa badanych (51 proc.) opiera się na mediach społecznościowych, a jedna piąta na kanałach YouTube. Wysoki jest też udział Facebooka (30 proc.) czy TikToka (11 proc.). Od 2020 roku odsetek czerpiących wiadomości z tej ostatniej platformy wzrósł z 1 proc.

Zobacz także: BBC wprowadza opłaty za artykuły 

Cristina Nicolotti Squires z Ofcom zauważyła, że jedynie 43 proc. odbiorców ufa przekazom z mediów społecznościowych, a w przypadku tradycyjnych wiadomości telewizyjnych odsetek ten wynosi 70 proc. Choć w zeszłym roku w Wielkiej Brytanii przyjęto przepisy, które zabezpieczają interesy nadawców na telewizorach Smart TV, to nie uregulowano kwestii eksponowania ich treści na m.in. YouTube.

Problemem spadająca widownia newsów w telewizji

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Nicolotti Squires uważa, że treści tworzone przez BBC, ale też innych nadawców, takich jak ITV, Channel 4, Channel 5, STV w Szkocji i S4C w Walii, powinny być eksponowane na platformach pozwalających na udostępnianie wideo.

Zobacz także: BBC po polsku. Odpowiedź na dezinformację 

Ofcom zauważa, że oglądalność wiadomości telewizyjnych spada. W zeszłym roku śledziło je 66 proc. mieszkańców kraju, a w tym już tylko 63 proc. Treści od BBC docierają do dwóch trzecich dorosłych, a od ITV do 34 proc. Popularne są serwisy internetowe mediów: BBC News (59 proc.), Sky News (21 proc.) i The Guardian (20 proc.).

Odpowiednik KRRiT zauważa, że w Wielkiej Brytanii nigdy wiadomości nie zarabiały pieniędzy dla stacji telewizyjnych. Ich utrzymywanie jest kwestią misji i prestiżu, a nie przychodów. Aby sytuacja nadawców poprawiła się, Ofcom proponuje rządowi uchwalenie szeregu ulg podatkowych dla stacji z newsami.

Zobacz także: Dezinformacja ma być ścigana z Kodeksu karnego? Szef RMN: prawda sama się nie obroni

Zdaniem regulatora, odbiorcy platform z udostępnianym wideo są narażeni nie tylko na wrogą dezinformację, ale też fake newsy wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Dlatego Ofcom zamierza wspierać tradycyjne media z wiadomościami. Bez działań ze strony rządu ich widownia może coraz bardziej się starzeć. 

Przeczytaj źródło