Raport: Jaki proc. małych i średnich firm w strategii nie uwzględnia AI?

6 godziny temu 3
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

2025-06-17 12:06

publikacja
2025-06-17 12:06

65 proc. małych i średnich firm nie posiada strategii, która uwzględnia wykorzystanie sztucznej inteligencji - wynika z opublikowanego we wtorek Barometru AI na I półrocze br., przygotowanego przez Europejski Fundusz Leasingowy.

 Jaki proc. małych i średnich firm w strategii nie uwzględnia AI?
 Jaki proc. małych i średnich firm w strategii nie uwzględnia AI?
fot. Anggalih Prasetya / / Shutterstock

Zgodnie z raportem, strategię rozwoju sztucznej inteligencji jako odrębny dokument posiada jedynie 0,44 proc. badanych firm. Częściej (35 proc. firm) elementy dotyczące wykorzystania AI są wpisane w ogólną strategię rozwoju. Takie rozwiązanie stosuje 15 proc. mikrofirm, 37 proc. małych i 62 proc. średnich przedsiębiorstw.

Autorzy publikacji zwrócili uwagę, że większość przedstawicieli sektora MŚP (65 proc.) nie posiada żadnego formalnego dokumentu, który przedstawia podejście organizacji do AI. W tej grupie 19 proc. respondentów stwierdziło, że dokument uwzględniający sztuczną inteligencję powstanie w ich firmie w najbliższym czasie. Najczęściej wskazywali tak przedstawiciele branż zdrowia (30 proc.), handlu (28 proc.) i przemysłu (22 proc.).

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na pracę księgowych

Natomiast 46 proc. badanych przedsiębiorców nie posiada żadnego dokumentu odnoszącego się do sztucznej inteligencji i nie planuje tego zmieniać. Najczęściej dotyczy to najmniejszych firm (73 proc.).

„W firmach, które decydują się na wdrażanie sztucznej inteligencji, dominuje podejście zadaniowe” - zauważyli autorzy badania. Wskazali przy tym, że AI wykorzystywana jest przede wszystkim w automatyzacji usług (78 proc.), przy przyspieszeniu przetwarzania danych (30 proc.) i obsłudze klienta (26 proc.). Respondenci rzadziej wskazywali zastosowania takie jak: automatyzacja produkcji (12 proc.), weryfikacja dokumentów (10 proc.) czy personalizacja marketingu (6 proc.).

Najczęściej wymienianą motywacją do wdrażania AI była potrzeba automatyzacji i usprawnienia usług – na ten cel wskazało 81 proc. respondentów. Na następnych pozycjach znalazło się zwiększenie przychodów (45 proc.) i ograniczenie kosztów (31 proc.). Dla co czwartej firmy wdrożenie AI to sposób na zwiększenie konkurencyjności (26 proc.), a 7 proc. uzasadniło swoje decyzje chęcią nadążania za trendami; 2 proc. wiąże rozwój AI z planami redukcji zatrudnienia.

Największą barierą we wdrażaniu AI są rosnące koszty technologii oraz zależność od zewnętrznych dostawców – wskazało tak po 73 proc. badanych firm. Na drugim miejscu znalazły się obawy przed cyberatakami (38 proc.), a na trzecim – awaryjność systemów (31 proc.). Co czwarta firma przyznała, że obawia się konieczności reorganizacji pracy i szkoleń, a co szósta – braku odpowiednich kompetencji w zespole.

„Przedsiębiorcy widzą potencjał AI, zwłaszcza w automatyzacji i poprawie efektywności, ale często brakuje im wsparcia w analizie, planowaniu i wdrażaniu tej technologii w sposób spójny z celami firmy. To pokazuje, że choć świadomość potencjału AI rośnie, nadal brakuje systemowego podejścia do tej technologii” - poinformował cytowany w informacji wiceprezes EFL Paweł Bojko.

Barometr AI informuje o skłonności firm z sektora MŚP do wdrażania rozwiązań opartych o wykorzystanie sztucznej inteligencji. Analizie poddawane są przede wszystkim informacje dotyczące czterech obszarów: poziom inwestycji przeznaczanych na rozwiązania sztucznej inteligencji, poziom zatrudnienia na potrzeby wdrożenia rozwiązań AI, plany dotyczące zatrudnienia w wyniku podjętych inwestycji AI, poziom sprzedaży w związku z inwestycjami opartymi o AI. Badaniu podlegają przedsiębiorstwa, które zadeklarowały, że w najbliższym półroczu będą wykorzystywać rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję.

Badanie jest przygotowywane przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego, a jego wyniki są publikowane co pół roku. Uczestnicy badania to mikro, małe i średnie firmy z Polski – łącznie 455 podmiotów. Wywiady są prowadzone z osobami decyzyjnymi, np. z właścicielem lub współwłaścicielem, prezesem lub innym członkiem zarządu, dyrektorem. Pierwsza edycja badania odbyła się od 15 stycznia do 14 lutego br.

Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) od 2001 r. jest częścią Grupy Crédit Agricole. (PAP)

fos/ pad/

Przeczytaj źródło