Jesień to czas, kiedy powoli rozstajemy się na pewien okres ze swoim motocyklem. Przed mrozem warto dobrze zadbać o sprzęt i wykonać jesienny przegląd. To właśnie te działania decydują o tym, w jakim stanie będzie nasz motocykl po kilku miesiącach postoju. Wiele osób skupia się na tym, aby odpowiednio przygotować motocykl na wiosnę, a zapomina o okresie zimowym. Tymczasem ważne jest, aby właściwie zabezpieczyć jednoślad. Wówczas ten odwdzięczy się doskonałym stanem w kolejnym sezonie. Sprawdź, jak przygotować motocykl na zimę i o czym pamiętać.
Układ paliwowy – walka z korozją i jełczeniem paliwa
Jedną z kwestii, na którą niestety nie zawsze zwracamy uwagę, jest paliwo pozostawiane w baku. Znajduje się ono tam przez kilka miesięcy i może nie tylko stracić swoje właściwości zawarte w paliwie. Poszczególne składniki zaczynają osadzać się na wtryskach oraz w gaźniku, co może być szkodliwe dla całego układu. Dlatego tak ważna jest prawidłowa konserwacja motocykla na zimę krok po kroku. Pierwszy etap takich działań powinien obejmować właśnie układ paliwowy.
Stabilizator paliwa – czy to konieczność?
Odpowiedź na to pytanie jest zdecydowanie twierdząca. Zazwyczaj pełne zatankowanie baku nie wystarcza i niezbędny jest stabilizator paliwa do motocykla. Zapobiega on procesowi utleniania, a także jełczenia benzyny. Jednocześnie też zabezpiecza elementy silnika przed korozją i szkodliwymi osadami.
Aby odpowiednio ochronić motocykl, wystarczy dodać stabilizator do paliwa zgodnie z instrukcją zamieszczoną na opakowaniu przez producenta. W tym czasie preparat rozprowadzony zostanie w całym układzie.
Opróżnienie czy pełny bak?
W motocyklach, w których występuje metalowy bak, lepiej jest, aby pozostał on pełny. Pomoże to zapobiec korozji wewnętrznej. Motocykle wyposażone w zbiorniki plastikowe najlepiej pozostawiać jednak puste. Nie ma tu ryzyka, że zardzewieją, a paliwo nie ulegnie zepsuciu w nich tak szybko.
Przepalenie silnika po stabilizacji
Zapalenie silnika po stabilizacji jest niezbędnym elementem jego prawidłowego rozprowadzenia w gaźnikach i wtryskach. Tylko w ten sposób będziemy w stanie zapobiec zatarciu i zapchaniu poszczególnych elementów.
Akumulator
Akumulator jest w okresie zimowym najbardziej narażoną częścią na zaniedbanie i zniszczenie. Dlatego niezbędna jest w tym przypadku właściwa konserwacja i zimowanie akumulatora motocyklowego. Jeżeli zostaną wykonane wszystkie niezbędne czynności, nie spotkają nas problemy podczas startu maszyny wiosną.
Odłączenie czy wyjęcie?
Kwestia tego, czy odłączyć, czy też wyjąć akumulator z motocykla na zimę, zależy od tego, gdzie znajduje się motocykl w tym okresie. Jeżeli przechowujemy sprzęt w garażu, wystarczającym działaniem będzie odłączenie klem. Jeśli jednak motocykl będzie przebywał w pomieszczeniu nieogrzewanym, zdecydowanie lepiej jest wyjąć akumulator i przechować go w miejscu o temperaturze pokojowej.
Konserwacja i ładowanie
W okresie zimowym dobrze jest podłączyć akumulator co kilka tygodni do prostownika mikroprocesorowego. To inteligentna ładowarka, która automatycznie skontroluje poziom naładowania. Samo ładowanie natomiast zapobiega siarczeniu i znacznie wydłuża żywotność akumulatora nawet o kilka sezonów.
Opony i zawieszenie – kontrola nacisku i ochrona
Przed okresem zimowym należy zwrócić szczególną uwagę także na opony i zawieszenie. Nieodpowiednie przechowywanie ogumienia może spowodować jego odkształcenie, co spowoduje nieprzyjemne wibracje podczas jazdy po okresie zimowym.
Ciśnienie w oponach – jakie ciśnienie na długi postój?
Jeżeli planujemy dłuższy postój motocykla, tak jak w sytuacji przerwy związanej z sezonem zimowym, dobrze jest zwiększyć ciśnienie w oponach około 0,2 do 0,3 bara powyżej normy. Takie działanie zdecydowanie zmniejszy ryzyko spłaszczenia opony występujące w jednym miejscu i zniweluje ryzyko odkształcenia ogumienia.
Podpory i statywy – unikanie odkształceń
Najlepszą opcją jest ustawienie motocykla na podstawkach serwisowych lub na centralnej stopce. Kiedy umieścimy motocykl na stojaku, zimowanie przebiegnie bez obciążania zarówno opon, jak i zawieszenia.
Płyny eksploatacyjne i smarowanie
W okresie zimowym należy także szczególną uwagę zwrócić na płyny eksploatacyjne. Ważne jest też, jak zabezpieczyć łańcuch motocyklowy na zimę.
Wymiana oleju i filtra przed postojem – najważniejsza rada konserwacyjna
Produkty spalania i różnego rodzaju zanieczyszczenia gromadzą się m.in. w oleju silnikowym. Z czasem mogą one stawać się kwaśne i szkodliwe dla różnych podzespołów. Dlatego ważne jest, aby dokonać wymiany oleju przed zimą, a nie tuż przed rozpoczęciem sezonu wiosennego. Dzięki temu zabezpieczymy wnętrze silnika przed wystąpieniem zmian korozyjnych.
Układ hamulcowy i sprzęgło – zabezpieczenie tłoczków
Kolejną istotną kwestią jest także przesmarowanie tłoczków hamulcowych oraz dźwigni sprzęgła. Warto wykorzystać w tym celu silikonowy smar techniczny. Wówczas nie ulegną one zapiekaniu w czasie dłuższego postoju.
Konserwacja łańcucha napędowego
W tej kwestii należy pamiętać o dokładnym oczyszczeniu, a następnie osuszeniu i nasmarowaniu łańcucha napędowego specjalnym preparatem przeznaczonym do tego elementu.
Karoseria i dokumenty
We właściwym zadbaniu o motocykl na zimę trzeba również pamiętać o aspektach niezwiązanych bezpośrednio z samym silnikiem, ogumieniem czy mechanizmem działania maszyny.
Czyszczenie i woskowanie
Kiedy wykonamy już wszystkie powyżej opisane czynności, zanim nałożymy na motocykl pokrowiec, ważne jest, aby zadbać o karoserię. Trzeba dokładnie umyć motocykl i nawoskować go. Zabezpieczy to wszystkie elementy lakierowane, chromowane i plastikowe zarówno przed wilgocią, rdzą, jak i innymi zniszczeniami.
Ochrona przed gryzoniami
Tak jak w przypadku aut, tak i przy motocyklach wiele szkód zimą mogą wyrządzić gryzonie, a w szczególności kuny i myszy. Warto więc dokładnie zatkać rurę wydechową i wloty powietrza np. szmatką czy watą. Często zdarza się, że przed rozpoczęciem sezonu zapominamy o tej czynności. Dlatego po zatkaniu otworów dobrze jest pozostawić przy nich karteczki z przypomnieniem o odblokowaniu.
Dokumenty – czy zdejmować tablice?
Tablice nie muszą być zdejmowane, jeżeli nie planujemy używać motocykla. OC można zawiesić przy pojazdach zabytkowych lub wyrejestrowanych czasowo.
Podsumowanie: wiosenna lista kontrolna – 5 minut wiosną zamiast 5 godzin napraw
Właściwe zimowanie motocykla oznacza nie tylko odpowiednie przygotowanie sprzętu i poszczególnych podzespołów do dłuższego przestoju, ale też zapewnienie właściwej ochrony przed różnymi czynnikami zewnętrznymi. Jeżeli tuż po zakończeniu sezonu wykonamy wszystkie niezbędne działania i odpowiednio zadbamy o motocykl, nie tylko łatwiej będzie nam rozpocząć kolejny, wiosenny sezon. Znacznie przedłużymy żywotność wielu elementów i zmniejszymy ryzyko pojawienia się wielu kosztownych awarii.

1 miesiąc temu
19





English (US) ·
Polish (PL) ·