W świecie samochodów premium limuzyny klasy wyższej wciąż cieszą się popularnością. Tym razem porównujemy niemiecką klasykę gatunku, czyli najnowsze Audi A6 Limousine TDI quattro oraz Mercedesa Klasy E 220 d 4MATIC.
Polacy coraz chętniej sięgają po samochody klasy premium. Od stycznia do września 2025 roku zarejestrowano blisko 100 tysięcy takich aut, co oznacza wzrost o 6,8% rok do roku i daje markom premium 23,2% udziału w rynku. Prym wiodą producenci z Niemiec. Do Audi, BMW i Mercedesa należy ponad 65% rynku premium, co oznacza, że 2 na 3 nowe samochody klasy premium w Polsce pochodzą od któregoś z nich. Pomimo dominacji SUV-ów w świecie premium limuzyny klasy wyższej wciąż odgrywają ważną rolę. Do najpopularniejszych należą Audi A6 (2470 szt.) oraz Mercedes Klasy E (1902 szt.). Porównujemy niemiecką klasykę gatunku, czyli biznesowe limuzyny segmentu E z dieslami i napędem na obie osie.
Audi A6 TDI S Tronic quattro vs Mercedes Klasa E 220 d 4MATIC - design
VI odsłona Audi A6, oznaczona kodem C9, została zaprezentowana w marcu 2025 roku. Na początek producent pokazał wersję Avant, natomiast sedan pojawił się miesiąc później, w kwietniu. Auto zbudowano na nowoczesnej platformie PPC i otrzymało bardziej sportową oraz nowoczesną stylistykę. Aerodynamika również została dopracowana – współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,23 dla sedana i 0,25 dla kombi, co czyni nową A6 najbardziej opływowym spalinowym modelem Audi w historii. Nadwozie wydłużono o około 6 cm – teraz samochód ma prawie 5 metrów długości. Przednia część nawiązuje do A5, z wąskimi reflektorami LED i szerokim, nisko osadzonym grillem Singleframe. Elegancką linię boczną podkreślają gładkie powierzchnie i klamki schowane w karoserii, a tył zdobią smukłe lampy z trójwymiarową grafiką, połączone świetlną listwą. Zarówno reflektory, jak i tylne światła są w pełni cyfrowe, co umożliwia ich indywidualną konfigurację. W opcji dostępne są także nowoczesne tylne lampy OLED drugiej generacji.
Wnętrze nowego A6 przeszło całkowitą metamorfozę, tworząc tzw. „cyfrową scenę”. Kokpit oparto na trzech ekranach: 11,9-calowym panelu z cyfrowymi zegarami przed kierowcą, 14,5-calowym centralnym wyświetlaczu systemu MMI zintegrowanym z ChatemGPT oraz opcjonalnym 10,9-calowym ekranie multimedialnym dla pasażera. Ten ostatni pozwala na przeglądanie internetu, oglądanie materiałów wideo w streamingu, a także wspiera kierowcę, np. w nawigacji czy wyszukiwaniu pobliskich stacji paliw. Całe wnętrze zaprojektowano z myślą o ekologii – zastosowano tu liczne materiały pochodzące z recyklingu.
Ponad 150 Audi A6 dostępnych od ręki: Sprawdź ofertę
VI generacja Mercedesa Klasy E (W214) zadebiutowała wiosną 2023 roku, a już kilka miesięcy później do oferty dołączyła praktyczna odmiana kombi – Estate. Nowy model zyskał smuklejszą, bardziej elegancką sylwetkę i wyraźniej odcina się stylistycznie od flagowej Klasy S. Zachowano proporcje klasycznej limuzyny, jednak przód przyciąga uwagę charakterystycznym, czarnym panelem łączącym reflektory z osłoną chłodnicy – rozwiązaniem inspirowanym elektrycznymi modelami z rodziny EQ. W zależności od wersji wyposażenia grill może mieć klasyczną lub nowoczesną, progresywną formę. Reflektory wyróżniają się charakterystyczną sygnaturą świetlną, a tylne lampy z motywem gwiazdy podkreślają tożsamość marki. Zlicowane klamki poprawiają aerodynamikę, której współczynnik oporu wynosi zaledwie 0,2310. W gamie nie zabrakło też wersji All-Terrain o podwyższonym prześwicie.
Wnętrze Klasy E to połączenie luksusu i technologii. Tradycyjne przyciski zastąpiono dotykowym ekranem OLED, a nowa generacja systemu MBUX oferuje funkcje znane z urządzeń mobilnych – od wideokonferencji w Zoomie i Webexie, po przeglądanie YouTube’a czy TikToka. System umożliwia nawet robienie selfie. Oświetlenie ambiente reagujące na rytm muzyki wprowadza wyjątkowy klimat, a opcjonalny zestaw MBUX Superscreen z trzema ekranami – dla kierowcy, pasażera i centralnym – tworzy futurystyczne wnętrze, w którym technologia i komfort spotykają się w idealnych proporcjach.
Mercedes Klasa E z rabatami do blisko 25%: Poznaj ofertę
Audi A6 TDI S Tronic quattro vs Mercedes Klasa E 220 d 4MATIC - porównanie danych technicznych
Audi A6 Limousine mierzy 4999 mm długości, 1875 mm szerokości oraz 1452 mm wysokości, a rozstaw osi to 2923 mm. Bagażnik w wersji z napędem quattro pomieści 452 litry. Zbiornik paliwa liczy 60 litrów.
Mercedes Klasy E Limousine mierzy 4949 mm długości, 1880 mm szerokości oraz 1469 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2961 mm. Klasa E zdecydowanie wygrywa z A6, jeśli chodzi o pojemność bagażnika - w Mercedesie pomieści on aż 540 litrów. Nieco większy jest też zbiornik paliwa, który liczy 66 litrów.
Audi A6 TDI S Tronic quattro vs Mercedes Klasa E 220 d 4MATIC - porównanie układów napędowych
W obu samochodach pod maską pracują 2-litrowe turbodiesle z układem mild hybrid. W Audi jednostka ma 1968 cm³ pojemności i rozwija 204 KM oraz 400 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni automatycznej S Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 s, a prędkość maksymalna to 243 km/h. Średnie spalanie według producenta wynosi między 5,0 a 5,8 l/100 km. Audi A6 TDI S Tronic quattro waży 2055 kg. Ładowność wynosi 550 kg.
Dokładnie 100 kg mniej waży Mercedes Klasy E 220 d 4MATIC (1955 kg). Ładowność wynosi 625 kg. Mimo to ma gorsze osiągi, gdyż przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 s i rozpędza się do 234 km/h. Silnik ma 1993 cm³ pojemności i rozwija 197 KM oraz 440 Nm. Współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 23 KM. Średnie spalanie według producenta wynosi 4,8 l/100 km. Gorsze osiągi Mercedesa mogą być spowodowane wolniejszą skrzynią biegów, gdyż w Klasie E zastosowano 9-stopniową hydrokinetyczną przekładnię automatyczną.
Audi, BMW i Mercedes dostępne od ręki: Przejdź do oferty
Audi A6 TDI S Tronic quattro vs Mercedes Klasa E 220 d 4MATIC - ceny i warunki gwarancyjne
Audi A6 TDI S Tronic quattro występuje w linii advanced i kosztuje 282 400 zł. Standardowo producent udziela gwarancji na 2 lata bez limitu kilometrów.
Mercedes Klasy E 220 d 4MATIC w linii Avantgarde kosztuje 307 300 zł. Podobnie jak w przypadku Audi, gwarancja na samochód wynosi 2 lata bez limitu kilometrów.
Audi A6 TDI S Tronic Quattro vs Mercedes Klasa E 220 d 4MATIC - porównanie wyposażenia
Co prawda cenowo Audi A6 wypada korzystniej od Mercedesa Klasy E, jednak jak wypada poziom wyposażenia obu aut?
Audi A6 stawia na technologię i bezpieczeństwo — oferuje bogaty pakiet asystentów, rozbudowany system multimedialny z App Store, lepszą integrację z usługami online oraz bardziej zaawansowaną automatyzację (np. automatyczne otwieranie bagażnika, cyfrowy kluczyk). Mercedes Klasy E dla odmiany kładzie nacisk na komfort, luksus i design — bardziej wyszukane materiały wykończeniowe, systemy komfortowe (AGILITY CONTROL, ambient light), a także rozbudowany system infotainment MBUX z 5G.
| Silnik i napęd | Napęd quattro (AWD) | Napęd 4MATIC (AWD) |
| Skrzynia biegów | S tronic (automatyczna dwusprzęgłowa) | Automatyczna (9G-Tronic) |
| Felgi | Aluminiowe 18" | Aluminiowe 18" |
| Reflektory | LED | LED High Performance |
| Tylne światła | LED plus | LED |
| Klimatyzacja | 2-strefowa automatyczna | 2-strefowa automatyczna |
| Tapicerka | Materiałowa Passage | Sztuczna skóra ARTICO / tkanina Ljusdal |
| Fotele przednie | Podgrzewane | Podgrzewane, komfortowe |
| Oparcie tylne | Stałe | Składane oparcie tylnej kanapy |
| Kierownica | Wielofunkcyjna, skórzana, z łopatkami | Wielofunkcyjna, skóra Nappa |
| Dekory wnętrza | Aluminium szczotkowane, matowe | Drewno jesionowe o otwartych porach |
| System audio | Audi sound system | Radio DAB |
| Wyświetlacze | Audi Virtual Cockpit Plus + MMI experience plus | Widescreen Cockpit (2 wyświetlacze) |
| Nawigacja | Audi connect Navigation & Infotainment | System nawigacji (MBUX) |
| Ładowanie telefonu | Indukcyjne | Indukcyjne |
| Integracja smartfona | Audi Application Store + smartphone interface | Android Auto / Apple CarPlay (pakiet smartphone) |
| Złącza USB | Przód + tył z funkcją ładowania | Pakiet USB |
| Dostęp bezkluczykowy | Cyfrowy kluczyk | KEYLESS-GO |
| Asystenci kierowcy | Adaptacyjny asystent prędkości, asystent pasa, rozpoznawanie znaków, asystent omijania przeszkód, przedni asystent hamowania awaryjnego, wykrywanie zmęczenia, pakiet Drive & Park | DISTRONIC (aktywny tempomat), aktywny asystent pasa, asystent martwego pola, rozpoznawanie znaków, kamera monitorująca kierowcę, czujnik tylnego siedzenia |
| Parkowanie | Audi parking system plus + asystent parkowania | PARKTRONIC + kamera cofania |
| Kamery | Kamera cofania + kamera systemowa dla asystentów | Kamera cofania + monitorująca kierowcę |
| Bezpieczeństwo | Pakiet systemów ochronnych i ostrzegawczych | Centralna poduszka powietrzna, alarm, monitoring wnętrza |
| Oświetlenie wnętrza | Standardowe | Ambientowe z projekcją logo marki |
| System multimedialny | MMI experience plus, Audi connect, Application Store | MBUX z modułem komunikacyjnym 5G |
| Zawieszenie | Standardowe | AGILITY CONTROL – selektywny system tłumienia i opuszczania |
| Bagażnik | Pokrywa bagażnika otwierana automatycznie | Otwierana ręcznie |
| Dodatki | Zestaw naprawczy, dywaniki | Zestaw TIREFIT, dywaniki welurowe |
| Komfort i wygoda | System ostrzegania o pasie ruchu, asystent skrętu i omijania, rozpoznawanie zmęczenia, Audi connect | Komfortowe fotele, przygotowanie do Car Sharing, DISTRONIC, ambient light |
Podsumowanie
Jak zawsze rywalizacja jest bardzo zacięta, a oferta niemieckich limuzyn bardzo zbliżona. Tak naprawdę trudno jest tu wyłonić jednoznacznego zwycięzcę, jednak da się wskazać pewne przewagi jednego modelu nad drugim. Audi z pewnością ma bardziej dynamiczny design i ucieszy fanów nowoczesnych technologii i gadżetów. Również fani doznań z jazdy i osiągów powinni się lepiej odnaleźć w Audi A6. Mercedes z kolei jest klasyczną, biznesową limuzyną, która stawia na elegancki i ponadczasowy styl, bogate wyposażenie z zakresu komfortu oraz wyszukane materiały. Przy okazji jest też bardziej praktyczny (większy bagażnik) i oszczędniejszy. Wybór między stawiającym na dynamikę Audi A6 i stonowanym Mercedesem Klasy E pozostaje zatem kwestią preferencji nabywcy.

2 tygodni temu
19






English (US) ·
Polish (PL) ·