Polski konsument nie czuł się tak dobrze od startu pandemii. Nowe dane GUS

1 miesiąc temu 20

Wskaźniki badania ufności konsumenckiej GUS osiągają najwyższe poziomy od początku pandemii – Polacy coraz lepiej oceniają swoją sytuację finansową i perspektywy gospodarcze kraju. To dobry sygnał dla konsumpcji, która pozostaje kluczowym motorem wzrostu gospodarczego.

Obliczane przez Główny Urząd Statystyczny wskaźniki ufności konsumenckiej są na najwyższych poziomach od wybuchu pandemii. Oznacza to, że Polacy dobrze oceniają sytuację gospodarczą kraju i kondycję finansową swoich gospodarstw domowych. To pozytywny sygnał dla perspektyw wzrostu gospodarczego, który w ostatnich kwartałach opierał się na wzroście wydatków konsumpcyjnych

Konsumencki optymizm najwyższy od marca 2020 r.

We wrześniu, jak wynika z najnowszych danych GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej znalazł się na poziomie -8,3 pkt. Co prawda pesymistów jest nadal więcej niż optymistów (wskaźniki ufności pokazują różnicę w odsetkach odpowiedzi pozytywnych i negatywnych), ale tak jest już od dłuższego czasu. Ostatni miesiąc, w którym wskaźnik był na plusie, to marzec 2020 roku, czyli czas tuż sprzed pojawienia się w Polsce koronawirusa.

Wskaźnik wyprzedzający jest wyższy niż bieżący: osiągnął we wrześniu -4,3 pkt. W ostatnich pięciu latach wyżej był tylko na początku 2024 roku.

Obie miary ufności konsumenckiej nie tylko są relatywnie wysoko, ale też szybko rosną. Bieżący wskaźnik ufności był o 5,6 pkt wyżej niż rok wcześniej. To równocześnie największa poprawa od września 2024 r. (wtedy na wyniki mogła mieć wpływ powódź, która nawiedziła południowo-zachodni skraj Polski). Wskaźnik wyprzedzający w porównaniu z wrześniem 2024 r. poszedł w górę o 5,4 pkt. Szybszy wzrost notował ostatnio w pierwszej połowie ubiegłego roku.

Obliczany przez GUS bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej znalazł się na najwyższym poziomie od kilku lat. / Dziennik Gazeta Prawna

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej GUS również zanotował w ostatnim czasie wyraźny wzrost. / Dziennik Gazeta Prawna

Konsumenci coraz lepiej oceniają sytuację finansową swoich gospodarstw

Skąd biorą się dobre wyniki wskaźników ufności? GUS pyta o oceny sytuacji gospodarstw domowych respondentów, możliwości dokonywania ważnych zakupów czy oszczędzania, a także o ocenę sytuacji kraju, w tym obawy przed bezrobociem czy inflacją.

W najnowszym badaniu najwyżej od czasu pandemii oceniana jest zmiana sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Ten wskaźnik wyniósł -3,2 pkt (on również ostatni raz był na plusie w marcu 2020 r.). Poprawę odnotowano również w odpowiedziach na pytanie o zmianę ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnim roku. Co prawda wskaźnik wynosi wciąż -19,3 pkt, ale na przełomie ubiegłego i tego roku było tylko -30 pkt.

Zakupy, oszczędności, perspektywy – pozytywne zmiany w nastrojach konsumentów

Wysoko oceniamy również zasobność swoich portfeli. Wyniki odpowiedzi na konkretne pytania dotyczące sytuacji finansowej ich gospodarstw domowych są bliskie popandemicznych maksimów (notowanych w czerwcu-lipcu).

W kategorii „obecna sytuacja finansowa gospodarstwa domowego” zdecydowanie więcej jest osób przedstawiających oceny pozytywne niż pesymistów. Wskaźnik to 30,5 pkt. To co prawda minimalnie niżej niż w czerwcu-lipcu bieżącego roku, ale w porównaniu z wrześniem 2024 roku zwiększył się o 2,3 pkt.

W pytaniu o "obecne dokonywanie ważnych zakupów" wskaźnik wyniósł -5,3 pkt. Był o 8,1 pkt wyżej niż rok wcześniej. „Możliwość bieżącego oszczędzania pieniędzy”? Również znacząca poprawa w stosunku do września ub.r. (o 6 pkt wyżej) i wynik na poziomie -6,7 pkt. Oceny oszczędzania w przyszłości są przy tym znacząco wyższe: wskaźnik to 13,6 pkt na plusie, co oznacza wzrost w skali roku o 7,4 pkt.

Przeczytaj źródło