Polska rakieta PERUN wystartowała z sukcesem. Ładunki badawcze poleciały na orbitę ziemską

4 tygodni temu 18

W sobotę, tuż przed godziną 14, polska firma SpaceForest przeprowadziła udany start suborbitalnej rakiety PERUN z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce. Na pokładzie znalazły się m.in. ładunki badawcze z całej Polski. Był to trzeci lot testowy tej rakiety.

Jak poinformował PAP przedstawiciel SpaceForest Marcin Sarnowski, lot odbył się zgodnie z planem. Godzinę startu podano na około 40 minut przed odliczaniem, zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami firmy. Przelot można było zaobserwować z plaży.

Projekt naukowo-komercyjny

- Podczas lotu udało nam się przetestować wiele systemów i eksperymentów. Wszelkie szczegóły poznamy wkrótce - powiedział Sarnowski.

Wśród ładunków badawczych, które poleciały w kosmos, były m.in. „ThOR Project”, który bada wpływ wibracji, przyspieszenia i mikrograwitacji na algi, drożdże i larwy muszki owocowej, w tym przy użyciu technologii Organ-on-Chip; projekt „RESQ” – badający stabilność siły zacisku opaski uciskowej w zmiennych warunkach suborbitalnego lotu; a także elektronika klasy kosmicznej od SpaceForest, w celu potwierdzenia wytrzymałości i niezawodności komponentów elektronicznych i materiałów konstrukcyjnych w warunkach lotu suborbitalnego.

Oprócz ładunków naukowych na pokładzie znalazły się także projekty komercyjne partnerów gdyńskiej firmy.

Rakieta badawcza Perun dostarczy wielu cennych informacji

W ramach przygotowań do startu naukowcy i inżynierowie przeprowadzili montaż i testy systemów rakiety, a także kwalifikację oraz integrację ładunków badawczych i komercyjnych z przestrzenią ładunkową. Równolegle zajmowano się organizacją i logistyką miejsca startu, a także wdrożeniem procedur bezpieczeństwa lotu i odzysku ładunków.

W poprzednich latach rakieta opracowana przez gdyńską firmę SpaceForest odbyła dwa już loty z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce.

PERUN to rakieta suborbitalna wielokrotnego użytku, przeznaczona do badań naukowych, eksperymentów i walidacji technologii w warunkach mikrograwitacji i lotów kosmicznych. Ma 11,5 metra długości, średnicę 45 cm i jest napędzana hybrydowym silnikiem SF-1000, wykorzystującym podtlenek azotu jako utleniacz i parafinę jako paliwo stałe. Jej celem nominalnym jest wynoszenie ładunku o masie do 50 kg na wysokość do 150 km, zapewniając 5 minut eksperymentów w realnych warunkach kosmicznych i mikrograwitacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Przeczytaj źródło