
Już wiadomo, gdzie najbardziej lubiliśmy robić zakupy w 2025 roku, a które... omijaliśmy. Najnowszy ranking preferencji zakupowych polskich konsumentów to zestawienie pokazujące marki cieszące się ogółem największym zaufaniem klientów, ale są też "topki" z podziałem na kategorie. Kto okazał się największym wygranym i przegranym?
Daj napiwek autorowi
"Retail Performance Ranking 2025" autorstwa EY-Parthenon to trzeci już raport powstały na podstawie badania preferencji zakupowych polskich konsumentów. Oceniono 83 różnych sprzedawców detalicznych, a odpowiedzi udzieliło ponad 3,5 tys. osób.
Ranking sklepów w 2025. Gdzie lubimy robić zakupy, a które omijamy?
Poniższa lista pokazuje najlepsze sklepy w pod względem ogólnego doświadczenia zakupowego. Zaufanie do marki, szeroki wybór i stosunek jakości do ceny to nadal najważniejsze kryteria wyboru, ale niejedyne. Które sklepy są najlepiej oceniane bez podziału na kategorie?
- Allegro (77,3 proc.)
- Rossmann (75,6 proc.)
- Empik (72,2 proc.)
- Decathlon (71,3 proc.)
- Action (70,6 proc.)
- Media Expert (69,6 proc.)
- Smyk (66,7 proc.)
- IKEA (66,6 proc.)
- Castorama (66,3 proc.)
- Lidl (66,1 proc.)
- Leroy Merlin (65,3 proc.)
- Biedronka (65,3 proc.)
- RTV Euro AGD (64,9 proc.)
- Dbam o Zdrowie (64,3 proc.)
- Hebe (64,1 proc.)
Podium pozostaje niezmienne od zeszłego roku: Allegro, Rossmann i Empik. Cała trójka "buduje wartość swoich marek i poprawia jakość obsługi oraz dba o całokształt doświadczenia zakupowego". Ciekawym przypadkiem jest Biedronka, która awansowała aż o dziewięć miejsc w stosunku do poprzedniego roku, dzięki poprawie ocen w kategoriach ceny, zaufania i szerokiego wyboru.
W grupie największych "wygranych" są marki spoza ścisłej czołówki, jak choćby meblowa Black Red White (skok o 4,9 p.p.) czy elektroniczny x-kom.pl (o 3,7 p.p.), którym "również udało się znacząco poprawić postrzeganie przez klientów".
Natomiast wśród największych "przegranych" jest Hebe, które spadło o 9 miejsc, a także Żabka ("pogorszenie oceny za wielkość asortymentu"), która zanurkowała aż o 25 miejsc, Carrefour ("utrata punktów głównie w kryterium szerokiego wyboru i zaufania") oraz Ziko i Kaufland ("spadki spowodowane niższym zaufaniem").
Liderzy w poszczególnych kategoriach detalicznych. Kto zwyciężył?
Raport analizuje pięć kluczowych segmentów handlu: artykuły spożywcze i pierwszej potrzeby, zdrowie i uroda, dom i ogród, RTV i AGD, a także nowo dodane odzież i obuwie oraz sprzęt i ubrania sportowe. Oto liderzy w poszczególnych kategoriach:
Artykuły spożywcze i pierwszej potrzeby
- Lidl (66,1 proc.)
- Biedronka (65,3 proc.)
- Dino (60,8 proc.)
Zdrowie i uroda
- Rossmann (75,6 proc.)
- Dbam o Zdrowie (64,3 proc.)
- Hebe (64,1 proc.)
Dom i ogród
- IKEA (66,6 proc.)
- Castorama (66,3 proc.)
- Leroy Merlin (65,3 proc.)
RTV i AGD
- Media Expert (69,6 proc.)
- RTV Euro AGD (64,9 proc.)
- x-kom.pl (62,0 proc.)
Odzież i obuwie
- 4F (64,0 proc.)
- Sinsay (62,3 proc.)
- Reserved (61,2 proc.)
Sprzęt i ubrania sportowe
- Decathlon (71,3 proc.)
- Martes Sport (62,0 proc.)
- Sportano (59,0 proc.)
Trendy i wyzwania dla sklepów. Na co stawiają klienci?
W raporcie przeczytamy, że sklepy powinny przede wszystkim stawiać na "doskonałe doświadczenie klienta we wszystkich kanałach" sprzedaży. Muszą być spójne i zintegrowane, "aby klient mógł płynnie przechodzić między offline'em i online'em". Chodzi o np. możliwość odbioru lub zwrotu towaru zamówionego online w sklepie stacjonarnym. Co jeszcze się liczy?
Eksperci zauważają, że obecnie w Polsce wyłania się grupa przewodnich detalistów, którzy "systematycznie inwestują w innowacje, digitalizację i integrację kanałów", podczas gdy reszta rynku ma trudności z nadążeniem za rosnącymi wymaganiami. Radą dla nich na przetrwanie jest postawienie na "zintegrowane podejście do obsługi, personalizacja oferty oraz budowanie długofalowych relacji z kupującym".

3 tygodni temu
16

![Nowa ustawa o opiece ma mylący tytuł. Nie przewiduje żadnych nowych świadczeń dla opiekunów albo osób niepełnosprawnych, seniorów, osób samotnych [projekt]](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZ/m9yLnBsL3AvX2ZpbGVzLzM4Nj/YxMDAwL3BhcmFncmFmLTM4NjY/xNDY4LmpwZyIsInciOjEyMDB9.webp)




English (US) ·
Polish (PL) ·