Polacy wybrali najlepsze sklepy w 2025. Uwielbiamy w nich przepuszczać wypłaty

3 tygodni temu 16
Najlepsze sklepy w Polsce 2025. Ranking doświadczenia zakupowego
Gdzie najbardziej lubimy robić zakupy? Powstał ranking za rok 2025 Fot. Alexa_Space / Shutterstock

Już wiadomo, gdzie najbardziej lubiliśmy robić zakupy w 2025 roku, a które... omijaliśmy. Najnowszy ranking preferencji zakupowych polskich konsumentów to zestawienie pokazujące marki cieszące się ogółem największym zaufaniem klientów, ale są też "topki" z podziałem na kategorie. Kto okazał się największym wygranym i przegranym?

Daj napiwek autorowi

"Retail Performance Ranking 2025" autorstwa EY-Parthenon to trzeci już raport powstały na podstawie badania preferencji zakupowych polskich konsumentów. Oceniono 83 różnych sprzedawców detalicznych, a odpowiedzi udzieliło ponad 3,5 tys. osób.

Ranking sklepów w 2025. Gdzie lubimy robić zakupy, a które omijamy?

Poniższa lista pokazuje najlepsze sklepy w pod względem ogólnego doświadczenia zakupowego. Zaufanie do marki, szeroki wybór i stosunek jakości do ceny to nadal najważniejsze kryteria wyboru, ale niejedyne. Które sklepy są najlepiej oceniane bez podziału na kategorie?

  1. Allegro (77,3 proc.)
  2. Rossmann (75,6 proc.)
  3. Empik (72,2 proc.)
  4. Decathlon (71,3 proc.)
  5. Action (70,6 proc.)
  6. Media Expert (69,6 proc.)
  7. Smyk (66,7 proc.)
  8. IKEA (66,6 proc.)
  9. Castorama (66,3 proc.)
  10. Lidl (66,1 proc.)
  11. Leroy Merlin (65,3 proc.)
  12. Biedronka (65,3 proc.)
  13. RTV Euro AGD (64,9 proc.)
  14. Dbam o Zdrowie (64,3 proc.)
  15. Hebe (64,1 proc.)

Podium pozostaje niezmienne od zeszłego roku: Allegro, Rossmann i Empik. Cała trójka "buduje wartość swoich marek i poprawia jakość obsługi oraz dba o całokształt doświadczenia zakupowego". Ciekawym przypadkiem jest Biedronka, która awansowała aż o dziewięć miejsc w stosunku do poprzedniego roku, dzięki poprawie ocen w kategoriach ceny, zaufania i szerokiego wyboru.

W grupie największych "wygranych" są marki spoza ścisłej czołówki, jak choćby meblowa Black Red White (skok o 4,9 p.p.) czy elektroniczny x-kom.pl (o 3,7 p.p.), którym "również udało się znacząco poprawić postrzeganie przez klientów".

Natomiast wśród największych "przegranych" jest Hebe, które spadło o 9 miejsc, a także Żabka ("pogorszenie oceny za wielkość asortymentu"), która zanurkowała aż o 25 miejsc, Carrefour ("utrata punktów głównie w kryterium szerokiego wyboru i zaufania") oraz Ziko i Kaufland ("spadki spowodowane niższym zaufaniem").

logo

Polacy wybrali najlepsze sklepy w 2025 r.

Liderzy w poszczególnych kategoriach detalicznych. Kto zwyciężył?

Raport analizuje pięć kluczowych segmentów handlu: artykuły spożywcze i pierwszej potrzeby, zdrowie i uroda, dom i ogród, RTV i AGD, a także nowo dodane odzież i obuwie oraz sprzęt i ubrania sportowe. Oto liderzy w poszczególnych kategoriach:

Artykuły spożywcze i pierwszej potrzeby

  1. Lidl (66,1 proc.)
  2. Biedronka (65,3 proc.)
  3. Dino (60,8 proc.)

Zdrowie i uroda

  1. Rossmann (75,6 proc.)
  2. Dbam o Zdrowie (64,3 proc.)
  3. Hebe (64,1 proc.)

Dom i ogród

  1. IKEA (66,6 proc.)
  2. Castorama (66,3 proc.)
  3. Leroy Merlin (65,3 proc.)

RTV i AGD

  1. Media Expert (69,6 proc.)
  2. RTV Euro AGD (64,9 proc.)
  3. x-kom.pl (62,0 proc.)

Odzież i obuwie

  1. 4F (64,0 proc.)
  2. Sinsay (62,3 proc.)
  3. Reserved (61,2 proc.)

Sprzęt i ubrania sportowe

  1. Decathlon (71,3 proc.)
  2. Martes Sport (62,0 proc.)
  3. Sportano (59,0 proc.)

Trendy i wyzwania dla sklepów. Na co stawiają klienci?

W raporcie przeczytamy, że sklepy powinny przede wszystkim stawiać na "doskonałe doświadczenie klienta we wszystkich kanałach" sprzedaży. Muszą być spójne i zintegrowane, "aby klient mógł płynnie przechodzić między offline'em i online'em". Chodzi o np. możliwość odbioru lub zwrotu towaru zamówionego online w sklepie stacjonarnym. Co jeszcze się liczy?

  • Omnichannel (czyli właśnie integracja wszystkich kanałów) – autorzy raportu uważają, że "obecnie każdy duży detalista powinien dysponować zarówno efektywnym kanałem online, jak i siecią stacjonarną, dostosowując model biznesowy do spektrum potrzeb klientów".
  • Zaufanie – detaliści muszą dbać o wiarygodność, dotrzymywać obietnic i budować lojalność. Zaufanie wobec marki to nadal ważniejsze kryterium zakupowe niż np. cena.
  • Sklepy fizyczne – "nie znikną – one ewoluują. Stają się miejscem doświadczenia marki, doradztwa i kontaktu z człowiekiem, którego w pełni nie zastąpi żadna platforma cyfrowa" – czytamy w raporcie. Mogą pełnić np. funkcję showroomów, punktów ekspresowego odbioru zamówień internetowych czy centrów obsługi posprzedażowej.
  • Eksperci zauważają, że obecnie w Polsce wyłania się grupa przewodnich detalistów, którzy "systematycznie inwestują w innowacje, digitalizację i integrację kanałów", podczas gdy reszta rynku ma trudności z nadążeniem za rosnącymi wymaganiami. Radą dla nich na przetrwanie jest postawienie na "zintegrowane podejście do obsługi, personalizacja oferty oraz budowanie długofalowych relacji z kupującym".

    Przeczytaj źródło