- Omoda jest marką koncernu Chery, będącego od 22 lat z rzędu największym chińskim eksporterem samochodów osobowych
 - Omoda 7 to SUV klasy średniej z dwiema wersjami napędu: spalinowym i hybrydowym
 - Nowy chiński SUV ujmuje tym samym, co większa Omoda 9: wyjątkowym komfortem
 - Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
 - Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
 
W Chinach z reguły nie trzeba iść do salonu, żeby odbyć jazdę próbną. Umawiasz się przez internet, a samochód podstawiają ci pod wybrany adres. Z Omodą 7 było nieco inaczej. To taka nowość, że aby nią pojeździć, musiałem dotrzeć na wschodni kraniec Chin — do centrali producenta. Takie tam 10 tys. km podróży.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJakie są wymiary Omody 7?
Jaką gwarancję oferuje Omoda 7?
Jakie rodzaje napędu ma Omoda 7?
Jakie są mocne strony designu Omody 7?
To było rok temu. Teraz Omoda 7 debiutuje w Polsce.
Przeczytaj także: Już jeździłem Jaecoo 5. Czy Chińczycy nie porywają się na zbyt wiele, stając w szranki z Toyotą C-HR?
Jaka to marka Omoda? Do kogo należy?
Omoda to chińska marka aut. Założono ją w 2022 r. i jest przeznaczona na rynki eksportowe, w tym właśnie Polskę. Nasz kraj był zresztą 4. państwem w Europie, w którym pojawiła się Omoda.
Przeczytaj także: Najlepsze nowe auta do 100 tys. zł, jakimi jeździłem. Większość jest teraz w promocji
Sama Omoda należy do chińskiego koncernu Chery, który powstał w 1997 r. To jeden z największych tamtejszych producentów samochodów i jednocześnie największy chiński eksporter aut osobowych — i to nieprzerwanie od 22 lat!
Dziś Omoda znajduje się w tym samym miejscu, co kiedyś Toyota. Naprawdę były takie czasy, kiedy japoński koncern nie cieszył się w Europie powszechną rozpoznawalnością, a firma sukcesywnie przebijała się na rynku, na którym z pozoru nie było już miejsca na kolejną markę. Dziś Toyota to 2. marka aut w Europie i 1. w Polsce (pod względem liczby pierwszych rejestracji w okresie styczeń-wrzesień 2025 r.; dane ACEA i IBRM Samar).
I teraz to właśnie Toyota musi odpierać ataki na swoją pozycję. Z Omodą 7 nie będzie łatwo: jeździłem chińskim rywalem Toyoty RAV4 i poznałem jego argumenty. Są mocne.
Jakie zalety ma Omoda 7?
Omoda 7Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Omody 7 nie da się nie zauważyć i bardzo bym nie chciał jej "odzobaczyć". To kawał świetnego designu, który śmiało i oryginalnie kontruje obłości wyrazistymi przetłoczeniami. Przód to wręcz majstersztyk.
Omoda 7Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Omoda 7 ma 466 cm długości, 272 cm rozstawu osi, 187,5 cm szerokości i 167 cm wysokości. Chiński SUV wyprzedza więc Toyotę RAV4 w trzech pierwszych kategoriach: odpowiednio o 6 cm, 3 cm i 2 cm. Omoda 7 ustępuję Toyocie RAV4 jedynie wysokością: jest od niej o 1,5 cm niższa.
Przeczytaj także: Najlepsze nowe auta do 200 tys. zł, jakimi jeździłem. Za taką kwotę masz już 5-metrową Toyotę lub najnowszego SUV-a Audi
Deska rozdzielcza Omody 7 wygląda tak śmiało i futurystycznie, jakby projektowano ją nie dla auta planowanego na 2025 r., lecz dla wizjonerskiego prototypu. Z kolei tworzywa wykończeniowe sprawiają wrażenie, jakby nie dobierano ich dla SUV-a popularnej marki (którą przecież jest Omoda), ale dla auta premium — i to premium z naprawdę wysokiej półki. Nie sprowadza się to jedynie do materiałów: montaż ujmuje precyzją, a skok i kliki nielicznych przycisków i pokręteł to klasa sama dla siebie.
Omoda 7Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Równie mocnym atutem co jakość jest przestronność Omody 7. Mam 188 cm wzrostu i mnóstwo miejsca na głowę na tylnej kanapie — i to pomimo panoramicznego dachu w testowym SUV-ie. Z kolei przestrzeń na nogi jest zwyczajnie kosmiczna.
Na tym tle bagażnik wypada jedynie przeciętnie: choć można go powiększyć do 1368 l, to jest dość płytki, a próg załadunku biegnie ciut za wysoko.
Jak się jeździ Omodą 7?
Omoda 7 zamierza rywalizować z Toyotą RAV4 na całego: chiński SUV będzie bowiem dostępny w Polsce z tym samym rodzajem napędu, którzy tak kochają klienci japońskiej marki, czyli hybrydowym (RAV4 jest obecnie oferowane u nas wyłącznie jako hybryda).
Omoda 7 Super Hybrid ma 1,5-litrowy turbodoładowany silnik spalinowy (143 KM) oraz 204-konną jednostkę elektryczną. Z kolei spalinową wersję Omody 7 wyposażono w 1,6-litrową turbodoładowaną konstrukcję o mocy 147 KM. W Chinach przejechałem się odmianą groźniejszą dla Toyoty RAV4.
Omoda 7Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Chińskiemu SUV-owi nie brakuje dynamiki, ale na pierwszy plan wysuwa się jego komfortowy charakter. Zawieszenie zestrojono dość miękko, a wnętrze znakomicie wyciszono. Układowi kierowniczemu przydałoby się za to nieco więcej precyzji.
Choć tylna szyba jest dość wąska, to we wstecznym lusterku widać nadspodziewanie dużo, a boczne lusterka w ogóle zapewniają znakomitą widoczność. Doskonała jest również rozdzielczość obrazu z kamery cofania.
Jaką gwarancję ma Omoda 7?
Omoda 7 będzie oferowana w Polsce z 7-letnią gwarancją z limitem 150 tys. km, a silnik elektryczny oraz akumulator trakcyjny wersji z napędem hybrydowym zostaną objęte dodatkową 8-letnią gwarancją (z limitem 160 tys. km).
Cen jeszcze nie podano, ale jak się dowiedziałem, Omoda ujawni je na przełomie 2025 i 2026 r.
Galeria zdjęć
     1/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     2/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     3/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     4/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     5/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     6/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     7/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     8/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     9/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     10/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
     11/11  
Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

    





                        English (US)  ·       
                        Polish (PL)  ·