Po te samochody najczęściej wyjeżdżają lawety. Co na liście robi marka od pancernych aut?

14 godziny temu 4
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Najczęstszą przyczyną awarii okazały się rozładowane akumulatory rozruchowe, które odpowiadały za 44,9 proc. zgłoszeń w 2024 r. Co zaskakujące, w gronie aut najczęściej ulegających awariom znalazło się niepokojąco dużo modeli Toyoty, co stanowi największe zaskoczenie tegorocznego rankingu. Niemcy wyjaśnili, co wpłynęło na ten wynik.

W ubiegłym r. niemiecki automobilklub ADAC odnotował znacznie więcej usterek niż rok wcześniej. O ile w 2023 r. było to około 3,5 miliona wezwań, to w 2024 r. "żółte anioły" ADAC interweniowały ponad 3,6 miliona razy. Jakie samochody wymagały pomocy najczęściej?

Najbardziej awaryjne samochody według ADAC 2025

Wzrost liczby awarii samochodów elektrycznych jest zauważalny – w 2024 r. właściciele takich pojazdów prosili o pomoc 43 678 razy, co oznacza wzrost o 46 proc. względem 2023 r. ADAC tłumaczy to rosnącą liczbą samochodów elektrycznych na niemieckich drogach, co z pewnością ma wpływ na liczbę odnotowywanych awarii. Trudno jednak w pełni zgodzić się z tym argumentem, gdyż liczba aut elektrycznych w Niemczech nie wzrosła o 46 proc. w ciągu r.

ADAC podkreśla, że wzrost liczby usterek samochodów elektrycznych nie jest powodem do obaw, ale całkowicie normalnym zjawiskiem, gdy rośnie liczba modeli z elektrycznymi układami napędowymi. Dla statystyków ADAC ten wzrost jest wręcz błogosławieństwem, ponieważ powiększa bazę danych i ułatwia odpowiedź na pytanie, czy samochody elektryczne są bardziej niezawodne niż spalinowe, czy też częściej się psują.

Na statystyki dotyczące awarii negatywnie wpłynął nie tylko wzrost liczby zarejestrowanych aut na prąd. Wydłużono również okres oceny. Dwa lata temu porównanie obejmowało pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy w 2020 r. W kolejnym r. dodano rok rejestracji 2021 (pojazdy około dwuletnie), a teraz modele z 2022 r. Oznacza to, że po raz pierwszy w bieżącej analizie można porównać trzy pierwsze lata rejestracji. Więcej na ten temat zostanie omówione później.

Jakie samochody są najbardziej awaryjne?

Lista najbardziej awaryjnych samochodów z podziałem na klasy przedstawia się następująco:

  • Najbardziej awaryjne samochody segmentu B:
  1. Opel Meriva (2016-2017)
  2. Toyota Yaris (2021-2022)
  3. Toyota Yaris Cross (2022)

Opel Meriva B

Opel Meriva BAuto Świat

  • Najbardziej awaryjne samochody segmentu C:
  1. Opel Zafira (2015)
  2. Renault Scenic (2015, 2018-2019)
  3. Renault Megane (2016)
  4. Toyota C-HR (2018-2022)
  5. Mazda 3 (2019)
  6. Mazda CX-30 (2020)
  7. Ford Kuga (2021)

Opel Zafira

Opel ZafiraAuto Świat

  • Najbardziej awaryjne samochody segmentu D:
  1. Opel Insignia (2015-2018, 2022)
  2. Toyota RAV4 (2017-2022)
  3. Ford S-MAX (2016-2018)
  4. Hyundai IONIQ 5 (2022)

Opel Insignia

Opel InsigniaAuto Bild

  • Najbardziej awaryjne samochody dostawcze:
  1. Renault Master (2019-2020)
  2. Fiat Ducato (2015-2017, 2019-2021)
  3. Ford Transit (2015)

Renault Master

Renault MasterACZ / Auto Świat

Co najczęściej psuje się w samochodach?

Akumulator rozruchowy od lat pozostaje najczęstszą przyczyną unieruchomienia auta w Niemczech. W 2015 r. 35,7 proc. awarii było spowodowanych przez akumulator 12V. W szczytowym momencie pandemii koronawirusa w 2020 r. częstotliwość awarii akumulatorów wzrosła do 46,3 proc., co było spowodowane rzadszym użytkowaniem samochodów. Akumulator mniej zużywa się podczas pracy niż podczas bezczynności. W 2024 r. 44,9 proc. awarii było spowodowanych rozładowaną baterią.

Drugą przyczyną awarii są problemy z silnikiem lub elektroniką silnika (22,1 proc.). W przypadku silników spalinowych są to układy wtryskowe i zapłonowe, natomiast w samochodach elektrycznych układ wysokiego napięcia. Usterki związane z rozrusznikiem, alternatorem, układem elektrycznym pojazdu lub oświetleniem zajmują trzecie miejsce (10,6 proc.). Kolejne w zestawieniu są usterki opon (8,8 proc.).

Co w tym zestawieniu robi Toyota?

Słynąca z bezawaryjności Toyota niespodziewanie wypadła bardzo słabo w rankingu ADAC 2025. Skąd zatem te rozbieżności? Okazuje się, że Toyota bardzo często boryka się z problemami z akumulatorami. Szczególnie uderzające są słabe wyniki modeli Toyoty w ciągu ostatnich dwóch lat, co dotyczyło niemal wszystkich analizowanych roczników modelowych Toyoty C-HR i Toyoty RAV4, a także nowszych roczników Yarisa i Yarisa Cross. Jak przyznają eksperci z ADAC w swoim raporcie:

Te częstotliwości awarii są zaskakujące, ponieważ marka Toyota słusznie zyskała reputację producenta niezawodnych samochodów w przeszłości.

Po zapoznaniu się z wynikami, Toyota wyjaśniła, że w tych modelach występowały problemy z akumulatorem rozruchowym, który nie mógł być ładowany z odpowiednim poborem mocy. Jak napisała Toyota w oświadczeniu:

W wielu przypadkach akumulatory w pojazdach dotkniętych problemem zostały wymienione na mocniejsze wersje — bezpłatnie w ramach 3-letniej gwarancji producenta lub w ramach indywidualnego porozumienia dobrej woli. Nowe pojazdy nie będą już wyposażone w słabsze akumulatory.

Dalej czytamy, że Toyota w pełni zbadała temat 12-woltowego akumulatora "w ramach działań 360". W ramach tego działania zoptymalizowano proces od produkcji akumulatora do dostawy pojazdu.

W modelach Yaris i Yaris Cross w lutym 2024 r. wprowadzono nowy akumulator o znacznie zwiększonej zdolności absorpcji prądu. Zapewnia to wystarczające naładowanie akumulatora, zwłaszcza podczas jazdy na krótkich dystansach. Ten mocniejszy akumulator jest produkowany od 24 listopada 2024 r. i jest montowany w obu modelach Yaris.

Zintegrowano również monitorowanie akumulatora z usługą Connected Service aplikacji MyToyota. Aplikacja informuje klientów o stanie naładowania akumulatora.

Czy samochody elektryczne są bardziej awaryjne niż samochody spalinowe?

Kwestia tego, czy pojazdy elektryczne są bardziej narażone na awarie niż te z silnikami spalinowymi, była w ostatnich latach często podnoszona w raportach ADAC. Wzrost liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych pozwolił w ubiegłym r. na uzyskanie pierwszej odpowiedzi: młodsze pojazdy elektryczne charakteryzowały się niższą awaryjnością w porównaniu do samochodów spalinowych w podobnym wieku.

Należy jednak zauważyć, że w poprzedniej analizie porównanie ograniczało się do aut zarejestrowanych w latach 2020 i 2021. W bieżącym r. do okresu obserwacji włączono także pojazdy z rokiem pierwszej rejestracji 2022. To poszerzenie zakresu danych przyczyniło się do zaobserwowanego wzrostu liczby usterek wśród samochodów elektrycznych.

Porównywanie awaryjności pojazdów elektrycznych i spalinowych wiąże się z fundamentalnym wyzwaniem. Według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego, średni wiek wszystkich zarejestrowanych samochodów w Niemczech wynosi dziesięć lat. W przeciwieństwie do tego, wszystkie analizowane pojazdy elektryczne są stosunkowo nowe. Z uwagi na fakt, że prawdopodobieństwo wystąpienia awarii wzrasta wraz z wiekiem pojazdu, bezpośrednie porównanie awaryjności całej floty pojazdów elektrycznych i spalinowych byłoby nieprecyzyjne.

ADAC uzyskało możliwość porównania awaryjności silników spalinowych (wysokoprężnych i benzynowych) oraz modeli czysto elektrycznych dla pierwszych lat rejestracji 2020, 2021 i 2022. Dzięki temu baza danych uległa znaczącej poprawie.

Wyniki wskazują, że liczba awarii na 1000 pojazdów (określana jako „wskaźnik awarii”) dla silników spalinowych jest wyższa niż dla pojazdów elektrycznych. W 2024 r. pomoc drogowa ADAC interweniowała średnio przy 12,9 pojazdach na 1000 w przypadku czteroletnich samochodów spalinowych, natomiast dla pojazdów elektrycznych wskaźnik ten wyniósł 8,5 na 1000.

Przeczytaj źródło