Pierwszy egzemplarz ultrarzadkiego włoskiego superauta już w Polsce. Waży 855 kg, zużywa 7,6 l/100 km, kosztuje ok. 1,4 mln zł

1 dzień temu 3
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
  • Dallara to włoska firma założona w 1972 r. przez Giampaolo Dallarę
  • Ta legendarna spółka projektująca wyścigowe bolidy oferuje również szosowe superauto mierzące jedynie 104 cm wysokości i ważące zaledwie 855 kg
  • Oficjalnym importerem Dallary w naszym kraju został polski dystrybutor samochodów Bugatti, Ferrari, Koenigsegg i Pagani

W Polsce debiutuje kolejna marka samochodów. Tym razem jest wyjątkowo ekskluzywna. To Dallara, legenda torów wyścigowych. Pierwszy egzemplarz modelu Stradale jest już w naszym kraju.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Dla tych marek aut to było wyjątkowo ciężkie półrocze. Największy przegrany miał to "zaplanowane", jednemu ze zwycięzców pomógł SUV z Polski

Dallara Stradale: ile ma mocy, jaki ma silnik?

Dallara Stradale Coupe

Dallara Stradale CoupeLa Squadra

Dallara Stradale to przedstawione w 2017 r. superauto z karbonowym nadwoziem. Z karbonu wykonano również jego skorupową strukturę nośną, czyli tzw. monokok. Wbrew pozorom samochód jest niewielki: mierzy 418 cm długości, 187 cm szerokości i zaledwie 104,1 cm wysokości (rozstaw osi: 247,5 cm). Stradale waży przy tym jedynie 855 kg. Nic dziwnego, że w takim "ciele" 400 KM znaczy naprawdę dużo.

Przeczytaj także: Koniec się zbliża. Ford Focus na pożegnanie ma niższe ceny. Ta wersja jest najlepsza

Kiedy myślisz o włoskich superautach, do głowy od razu przychodzą ci przepotężne silniki V12 lub przynajmniej V8. Dallara Stradale tego nie potrzebuje. Z nawiązką wystarczy jej 4-cylindrowa turbodoładowana jednostka o pojemności 2,3 l, która maksymalny moment obrotowy 500 Nm rozwija już przy 3000 obr./min.

Dzięki lekkiej konstrukcji i relatywnie niedużemu silnikowi Dallara Stradale łączy wyjątkową dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. zajmuje jej zaledwie 3,25 s, a średnio potrzebuje jedynie 7,6 l/100 km. Na paliwo wydasz więc niewiele. Co innego na samo auto.

Dallara Stradale: ile kosztuje w Polsce?

Dallara Stradale Coupe

Dallara Stradale CoupeLa Squadra

Dallara Stradale jest dostępna w Polsce w dwóch wersjach: Barchetta i Coupe — jako pierwsza do naszego kraju trafiła właśnie druga z odmian. Barchetta kosztuje 191 tys. euro netto, Coupe — 223 tys. euro (też netto). Jeśli przeliczyć to po kursie 1 euro=4,25 zł, następnie doliczyć akcyzę (18,6 proc.) oraz podatek VAT (23 proc.), wychodzi ok. 1 mln 184 tys. 165 zł za Barchettę i ok. 1 mln 382 tys. 560 zł za Coupe. A przecież jest jeszcze wiele dodatkowych opcji wyposażenia.

Przeczytaj także: Co za szkoda! To koniec tego pięknego samochodu. W całej Polsce zostało tylko siedem nowych sztuk

Importerem Dallary w Polsce została La Squadra, czyli bardzo doświadczony dystrybutor supersamochodów. To właśnie La Squadra sprzedaje w naszym kraju auta marek Bugatti, Ferrari, Koenigsegg i Pagani.

Dallara: jaka to marka?

Firmę Dallara Automobili da Competizione założyły w 1972 r. zaledwie trzy osoby. Jedna z nich na siedzibę spółki przeznaczyła pokój we własnym domu. To Giampaolo Dallara, już wówczas legenda wśród włoskich konstruktorów.

Przeczytaj także: Pan Jacek nie może zaparkować przed własnym domem. "Przy własnej posiadłości mam kłopoty z prawem"

Dallara miał zaledwie 23 lata, kiedy w 1959 r. osobiście zatrudnił go sam Enzo Ferrari. Kierowany ambicjami Giampaolo po zaledwie dwóch latach opuścił najsłynniejszego producenta sportowych samochodów na świecie, aby zostać inżynierem wyścigowym w Maserati. Dallara współpracował tam z takimi legendami kierownicy jak Bruce McLaren i Roger Penske.

To jednak wciąż było za mało. Giampaolo Dallara z Maserati przeszedł do Lamborghini, gdzie jako główny konstruktor nadzorował prace na Lamborghini Miurą (1966-1975), legendą pośród superaut. Miura powstawała po godzinach i w tajemnicy, ponieważ Dallara obawiał się, że jej koncepcja nie przypadnie do gustu Ferruccio Lamborghiniemu. Mylił się. Szefowi firmy spodobał się ten wyjątkowo śmiały projekt.

Już w 1969 r. — trzy lata po debiucie Lamborghini Miury — Dallara konstruuje bolid Formuły 1 dla zespołu De Tomaso dowodzonego wówczas przez słynnego Franka Williamsa. W 1972 r. Dallara zakłada własną firmę, zaś sześć lat później projektuje swój pierwszy samochód Formuły 3 (model 378). W 1985 r. pojawia się model F385, pierwsze wyścigowe auto Dallary z ultranowoczesnym wówczas karbonowym monokokiem. W 2020 r. już wszystkie bolidy w stawce F3 są firmowane przez Dallarę.

Przeczytaj źródło