- Pierwsza zima dla właściciela samochodu elektrycznego może być trudna, zwłaszcza jeśli nie jest do niej przygotowany
- Eksploatacja samochodu elektrycznego zima jest trudna zwłaszcza, gdy nie mamy własnego miejsca postojowego, gdzie samochód można podłączyć do sieci elektrycznej
- Zimowy zasięg samochodu elektrycznego może być istotnie niższy niż zasięg latem, ale różnice nie są takie same w przypadku różnych modeli – mogą być też bardzo rozsądne
- W tekście znajdziecie też wyniki pomiarów zasięgu 25 modeli samochodów elektrycznych testowanych w warunkach zimowych przez ADAC
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
SPIS TREŚCI
- Każdy samochód zimą jest mniej ekonomiczny. Zwłaszcza samochód elektryczny "pali" więcej
- Czy zasięg samochodu elektrycznego zimą musi spadać aż o połowę?
- ADAC sprawdził, jak spada zasięg samochodów elektrycznych na mrozie
Użytkownik jednej z platform społecznościowych wywołał burzę komentarzy (dostał też mnóstwo porad) po tym, jak poskarżył się, że gdy tylko zrobiło się zimno, zasięg jego Renault Zoe spadł z 290 do 145 km. Czy to może być prawda? Oczywiście, że tak. Prawdą jest też, że użytkownik samochodu ma spory wpływ na to, jak bardzo wzrośnie zużycie energii i spadnie zasięg w jego samochodzie w warunkach zimowych. Zasięg musi spaść, ale czy aż tyle?
Każdy samochód zimą jest mniej ekonomiczny. Zwłaszcza samochód elektryczny "pali" więcej
Renault ZOE – ładowanieAuto Świat
Prawda jest taka, że w każdym samochodzie zimą rośnie zużycie energii, w samochodach spalinowych rośnie zużycie paliwa. W samochodach spalinowych zużycie paliwa rośnie zwłaszcza na krótkich trasach – dopóki silnik i wnętrze auta nie nabiorą temperatury "użytkowej", spalanie jest wyższe.
Samochody elektryczne reagują na spadek temperatury bardziej. W grę wchodzi bowiem nie tylko nagrzanie silnika, baterii i wnętrza, lecz także stała praca elektrycznych grzałek odpowiedzialnych m.in. za ogrzewanie kabiny. W samochodach spalinowych do grzania wnętrza wykorzystywane jest ciepło naturalnie powstające podczas pracy silnika, które i tak gdzieś trzeba odprowadzić (latem na zewnątrz auta); w elektrykach zimą po prostu pracują grzałki, które mają duże zużycie energii niezależnie od tego, czy jedziemy powoli przez miasto czy jedziemy szybko po autostradzie.
Dalsza część tekstu pod filmem:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJakie są przyczyny spadku zasięgu samochodów elektrycznych zimą?
Czy spadek zasięgu dotyczy wszystkich modeli samochodów elektrycznych?
Jakie czynniki wpływają na zasięg zimą?
Co zaleca się użytkownikom samochodów elektrycznych w zimie?
Dochodzi do tego naturalny, związany z temperaturą spadek wydajności akumulatora trakcyjnego – i zasięg spada. W przypadku Internauty skarżącego się na zasięg Zoe może wchodzić w grę także zużycie baterii. W małym samochodzie spadek kondycji baterii (SOH) jest odczuwalny bardziej niż w dużym, bo nieduży "fabryczny" zasięg robi się jeszcze krótszy.
Czy zasięg samochodu elektrycznego zimą musi spadać aż o połowę?
Średnie zużycie energii i zasięg samochodu elektrycznego zależy od kilku podstawowych czynników: długości trasy, temperatury, prędkości i przygotowania samochodu. W warunkach miejskich zużycie energii zimą jest szczególnie wysokie, ponieważ znaczną część trasy samochód pokonuje w trybie "dogrzewania wszystkiego". Jeśli mamy warunki – np. garaż albo miejsce pod domem, gdzie samochód może być podłączony do prądu przez noc, można zaprogramować czas odjazdu i nagrzanie samochodu, podczas gdy jest podpięty do sieci – i wówczas wsiadamy do nagrzanego samochodu, który nie pokonuje pierwszych kilometrów w trybie "podwójnego" zużycia energii. Rośnie komfort i zasięg. Trzeba jedynie mieć świadomość, że korzystając z tej opcji, w gruncie rzecz nie oszczędzamy energii – zużywamy ją, tyle tylko, że płynie ona z sieci elektrycznej, a nie z baterii – rośnie komfort korzystania z auta i nie spada tak bardzo zasięg, ale rachunek za prąd i tak nas dopadnie.
Oczywiście, w niskiej temperaturze zasięg samochodu elektrycznego zawsze będzie mniejszy niż w warunkach optymalnych.
ADAC sprawdził, jak spada zasięg samochodów elektrycznych na mrozie
Oczywiście, zimowe doświadczenia użytkowników samochodów elektrycznych są różne, wiele zależy od modelu i jego wyposażenia (m.in. w pompę ciepła, która zmniejsza ilość energii zużywanej zimą). Różne jest zużycie energii potrzebnej do jazdy i zależy to nie tylko od wielkości samochodu.
Jak to wygląda w praktyce, pokazał ADAC, testując różne samochody w warunkach zimowych, zapewniając samochodom identyczne obciążenia symulowane w warunkach laboratoryjnych. Okazuje się, że istotnie zimowy zasięg samochodów elektrycznych spada nawet o połowę, ale nie dotyczy to wszystkich modeli. Zaskakujące jest zwłaszcza to, że zużycie energii w dużym samochodzie może być dużo niższe niż w małym. Wyniki tego testu pokazane są w poniższej tabeli:
| Mercedes-Benz EQS 450+ | 582 /18* | 817 | 20,4 |
| Lucid Air Grand Touring AWD | 518 | 839 | 23,0 |
| Porsche Taycan Perf. Plus | 504 | 667 | 21,4 |
| VW ID.7 PRO S | 436 | 700 | 20,9 |
| Tesla Model 3 MR RWD | 423 | 702 | 21,0 |
| NIO ET 5 LR | 421 | 532 | 22,7 |
| BMW iX xDrive50 | 413 | 633 | 27,4 |
| Audi S e-tron GT | 398 | 605 | 27,1 |
| KIA EV3 81.4 | 350 | 586 | 24,2 |
| Polestar 2 LR SM | 349 | 632 | 25,0 |
| Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD | 344 | 614 | 23,8 |
| Lotus Emeya | 335 | 540 | 29,1 |
| Ford Capri ER RWD | 332 | 627 | 24,0 |
| Cupra Born VZ | 325 | 594 | 25,3 |
| XPeng G6 LR | 325 | 570 | 27,7 |
| Skoda Enyaq Coupé 85 | 316 | 566 | 25,7 |
| Nissan Ariya 87 FWD | 314 | 516 | 28,0 |
| Renault Scenic E-Tech 220 | 314 | 594 | 29,8 |
| GWM ORA 07 AWD | 304 | 520 | 26,8 |
| BYD Seal RWD | 294 | 570 | 28,4 |
| Volvo EC40 SM ER | 285 | 569 | 30,3 |
| Genesis GV60 RWD | 278 | 517 | 29,5 |
| Peugeot e-3008 210 | 263 | 518 | 28,5 |
| MG 4 ER | 254 | 520 | 29,8 |
| Toyota BZ4X FWD | 233 | 504 | 25,6 |
| *pozostały zasięg w km | |||






English (US) ·
Polish (PL) ·