Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Serwis lovekrakow.pl poinformował, że miasto przekaże policji środki finansowe na zakup mobilnej hamowni, która będzie wykorzystywana do weryfikacji parametrów podejrzanych jednośladów. Takie rozwiązanie stosują już funkcjonariusze w Danii i Holandii (patrz zdjęcie). Policjanci z Krakowa mają skorzystać z ich doświadczeń i wybrać odpowiednie urządzenie. Nikt jeszcze nie wspomina o terminie, jednak władze Krakowa zapewniają, że sprawa ma charakter priorytetowy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMobilna hamownia sprawdzi maksymalną prędkość
Nielegalnie podkręcone e-pojazdy stanowią zagrożenie dla pieszych. Coraz częściej słyszymy o mandatach dla zbyt szybkich użytkowników elektrycznych hulajnóg czy o pędzących rowerzystach na pojazdach, które tylko wyglądają jak rowery (często poruszają się na nich dostawcy jedzenia).
Hamowania pozwoli policjantom na szybką kontrolę, czy hulajnoga nie rozwija zawrotnej prędkości, a w rowerze elektrycznym odłączane jest wspomaganie przy prędkości 25 km na godz. Nie trzeba już będzie organizować specjalnych akcji i powoływać biegłego, który stwierdzi rodzaj pojazdu.
Jechał hulajnogą z prędkości 57 km na godz.KMP Kalisz
Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym rower to:
pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Jednoślady o nadmiernej mocy, wyposażone w manetki pozwalające na przyspieszanie bez pedałowania nie mieszczą się w prawnej definicji roweru elektrycznego. W rzeczywistości to motorowery. To oznacza, że ich użytkownicy nielegalnie poruszają się po drogach dla rowerów i chodnikach. Kierowanie tego typu pojazdem wymaga posiadania odpowiednich uprawnień, jego zarejestrowania i wykupienia ubezpieczenia OC.
Za jazdę bez uprawnień grozi grzywna do 1500 zł, a za brak polisy kara od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w wysokości nawet 1560 zł. Policja informuje, że w takiej sytuacji orzekany jest ponadto sądowy zakaz prowadzenia wszystkich pojazdów na okres od sześciu miesięcy do trzech lat.
Definicja hulajnogi elektrycznej jest następująca:
pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Kierujący hulajnogą elektryczną może jechać z prędkością do 20 km na godz. Wyjątkowo może korzystać z chodnika, gdy znajduje się on wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km na godz. i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Użytkownik hulajnogi elektrycznej musi wtedy jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego i zachować należytą ostrożność.
Usunięcie ogranicznika prędkości również oznacza, że e-hulajnoga zostanie uznana za pojazd niedopuszczony do ruchu. Jazda nim również oznacza grzywnę do 1500 zł.
Poniżej stawki mandatów za często popełniane wykroczenia przez użytkowników hulajnóg elektrycznych:
- jazda po chodniku z nadmierną prędkością – 300 zł;
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 350 zł;
- przewożenie pasażera – 300 zł;
- niestosowanie się do obowiązku korzystania ze ścieżki rowerowej – 100 zł;
- korzystanie podczas jazdy z telefonu – 500 zł.