Pielęgniarki przeciwne opiekunom w szkołach. Wnioskują o wykreślenie ich z projektu ustawy

1 dzień temu 5

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Partnerzy portalu

Samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych jest przeciwny wprowadzeniu zawodu opiekuna medycznego do szkół. Zarzuca opiekunom, że nie mają samodzielności zawodowej, przygotowania w zakresie profilaktyki wieku rozwojowego i edukacji zdrowotnej ani doświadczenia w szkolnych systemach opieki zdrowotnej.

Pielęgniarki przeciwne opiekunom w szkołach. Wnioskują o wykreślenie ich z projektu ustawy Rząd proponuje rozszerzyć katalog uprawnionych do wykonywania obowiązków higienistki szkolnej o położne i opiekunów medycznych

Brian Eichhorn / Shutterstock

  • Prezydium Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych w oficjalnym stanowisku wnioskuje o usunięcie z projektu zapisów dotyczących możliwości zatrudniania opiekunów medycznych w szkołach
  • Zwraca uwagę, że nie mają uprawnień do samodzielnego podejmowania decyzji klinicznych i prowadzenia działań profilaktycznych
  • Przekonuje, że potencjał opiekunów powinien być kierowany zgodnie z ich przygotowaniem zawodowym do realizacji świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych w placówkach stacjonarnych

Pielęgniarki przeciwne wprowadzaniu opiekunów medycznych do szkół 

Skierowany we wrześniu do konsultacji projekt nowelizacji ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami rozszerza katalog uprawnionych do wykonywania obowiązków higienistki szkolnej o położne i opiekunów medycznych. Przeciwne takiemu rozwiązaniu są pielęgniarki.

Prezydium Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych (NRPiP) w oficjalnym stanowisku skrytykowało pomysł i wnioskuje o usunięcie z projektu zapisów dotyczących możliwości zatrudniania opiekunów medycznych w szkołach.

Tłumaczy to tym, że wprowadzenie opiekuna medycznego do szkoły - gdzie konieczna jest ocena stanu zdrowia, planowanie i podejmowanie decyzji zdrowotnych wobec dzieci, jest sprzeczne z zakresem kwalifikacji i odpowiedzialności tego zawodu.

Ponadto pielęgniarki zwracają uwagę, że:

  • opiekun medyczny nie ma uprawnień do samodzielnego podejmowania decyzji klinicznych ani prowadzenia działań profilaktycznych, zatem jego obecność w środowisku szkolnym prowadziłaby do rozmycia granic kompetencji, co zagraża bezpieczeństwu zdrowotnemu uczniów;
  • projekt ustawy przewiduje dodatkowe finansowanie kursu kwalifikacyjnego dla opiekunów medycznych i tworzenie nowych etatów w szkołach, tymczasem dane i prognozy demograficzne jednoznacznie wskazują na gwałtowny spadek liczby dzieci w wieku szkolnym;
  • tworzenie wielu nowych stanowisk w szkołach, w sytuacji, gdy ok. 4 proc. szkół spełnia warunek liczebności uczniów na jeden etat pielęgniarki, stanowi marnotrawstwo środków publicznych i nie znajduje uzasadnienia;
  • opiekunowie medyczni nie są przeszkoleni do pracy z dziećmi i młodzieżą, nie posiadają przygotowania w zakresie profilaktyki wieku rozwojowego, edukacji zdrowotnej, ani doświadczenia w szkolnych systemach opieki zdrowotnej;
  • od 2027 r. wszystkie podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych będą zobowiązane do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) zamiast tworzenia nowych stanowisk, priorytetem powinno być wsparcie informatyzacji gabinetów szkolnych, integracja z systemem zdrowia oraz rozwój kompetencji pielęgniarek szkolnych;
  • w przypadku potrzeby uzupełnienia braków kadrowych do profilaktycznej opieki nad uczniami, powinno się to odbywać poprzez zatrudnianie pielęgniarek z tytułem licencjata lub prawem wykonywania zawodu pielęgniarki, posiadających przygotowanie zawodowe i samodzielność kliniczną. Jednocześnie wskazuje się, że projekt ustawy przewiduje skierowanie do szkół innego zawodu samodzielnego - położnej, co potwierdza, że w szkołach świadczeń medycznych powinny udzielać zawody autonomiczne i regulowane zawodowo - pielęgniarki i położne.
  • potencjał opiekunów medycznych powinien być kierowany zgodnie z ich przygotowaniem zawodowym do realizacji świadczeń opiekuńczo pielęgnacyjnych w placówkach stacjonarnych;
  • wprowadzenie do szkół opiekuna medycznego jako zawodu, którego uregulowania prawne są niewystarczająco doprecyzowane może spowodować nieufność rodziców i spadek zaufania do profilaktycznej opieki zdrowotnej w szkołach.

W tym stanowisku Prezydium NRPiP postuluje takie skierowanie dodatkowych środków finansowych na zabezpieczenie realizacji świadczeń pielęgniarki szkolnej, zwiększanie etatów oraz informatyzację dokumentacji medycznej.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Przeczytaj źródło