ACEA kolejny raz bije na alarm i inicjuje debatę na temat celów emisji CO2, jakie narzuca Unia Europejska.
Kwestia zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku staje się tematem coraz gorętszej debaty. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) oficjalnie zainicjowało proces, który może znacząco zmienić dotychczasowe plany. Organizacja złożyła konkretne propozycje dotyczące złagodzenia wyznaczonych celów emisji CO2 na kluczowe lata 2030 i 2035, argumentując to obecnym tempem transformacji rynku. Ta inicjatywa spotkała się z deklaracją Komisji Europejskiej o przeglądzie regulacji jeszcze przed końcem roku, co w istocie sugeruje, że widmo pełnego zakazu w obecnym rygorystycznym kształcie może się istotnie oddalić.
Wybierz swój nowy samochód elektryczny. Sprawdź ofertę
ACEA Kwestionuje Realność Celu "100% Zeroemisyjności"
Analiza przedstawiona przez ACEA stawia pod dużym znakiem zapytania możliwość osiągnięcia unijnego celu zakładającego, że 100% sprzedawanych w UE samochodów osobowych od 2035 roku będzie pojazdami bezemisyjnymi. Eksperci branżowi wskazują, że nawet przy utrzymaniu dynamicznego tempa wzrostu rynku aut elektrycznych, ich udział w 2035 roku może sięgnąć jedynie około 63%. To oznacza ogromny deficyt wynoszący aż 37% do pełnego spełnienia postawionego przez UE wymogu. W świetle tych danych, producenci sygnalizują, że utrzymanie obecnych norm może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych w postaci ogromnych kar.
Nowe limity emisji CO2 – droga do „Zakazu”
Należy przypomnieć, że rzekomy "zakaz rejestracji aut spalinowych" jest w rzeczywistości limitem emisji CO2, który ma wynieść 0 gramów na kilometr w 2035 roku. Choć teoretycznie nie wyklucza to sprzedaży samochodów spalinowych, każdy gram przekroczenia limitu oznacza dla producenta konieczność uiszczenia kary finansowej w wysokości 95 euro od każdego pojazdu przekraczającego normę.
Kolejne obniżone progi emisji CO2 mają wejść w życie w następujących terminach:
- 2030 rok - aktualny limit (nieco poniżej 94 g/km) ma zostać zredukowany do około 50 g/km.
- 2035 rok - obowiązujący limit ma osiągnąć 0 gramów na kilometr.
Propozycje ACEA – w poszukiwaniu złagodzenia
W obliczu rygorystycznych sankcji, ACEA przedstawiła Komisji Europejskiej szereg propozycji mających na celu wsparcie transformacji przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka finansowego dla branży. Sugeruje się między innymi:
Rozłożenie rozliczeń kar na dłuższy okres, co dałoby producentom więcej czasu na adaptację.
Wsparcie dla segmentu małych aut elektrycznych i pojazdów hybrydowych (HEV i PHEV), które są kluczowe dla bardziej masowej i dostępnej elektromobilności.
Spotkanie przedstawicieli niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego z kanclerzem Niemiec oraz debata w europarlamencie poprzedzająca oficjalne wystąpienie ACEA, podkreślają polityczną i gospodarczą wagę tej kwestii.

3 tygodni temu
20



English (US) ·
Polish (PL) ·