Nowe samoloty dla LOT-u. Wiadomo, kiedy pierwszy Airbus trafi do Polski

1 miesiąc temu 32

Pierwszy Airbus typu A220 trafi do LOT-u do połowy 2027 r.

Pierwsze samoloty mają dołączyć do floty LOT w 2027 r., dostawy mają potrwać do 2031 r. Kontrakt mieści opcję prawa zakupu kolejnych 44 maszyn tego typu. LOT kupuje maszyny Airbusa po raz pierwszy. Konkurentem Airbusa w tym przetargu był brazylijski Embraer. Kontrakt przedstawiciele PLL LOT i Airbusa podpisali podczas targów lotniczych "Paris Air Show".

Relacja z gali ORLEN na straży

- To największy kontrakt w historii LOT-u - powiedział w środę wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podczas Airbus Day, zorganizowanego w siedzibie PLL LOT. Jego zdaniem to nie tylko decyzja biznesowa, ale "inwestycja strategiczna w przyszłość polskiego lotnictwa".

Nie muszę nikogo przekonywać, że wybór samolotu przez Polskie Linie Lotnicze LOT to jest dowód na ambicyjne długofalowe myślenie o roli Polski w Europie - podkreślił Lasek.

Zaznaczył, że polska branża lotnicza jest najszybciej rozwijającą się w Europie. – Osiągnęliśmy 14 proc. wzrostu na polskich lotniskach, gdy średnia w Unii Europejskiej jest na poziomie 3-3,5 proc. To pokazuje, że jesteśmy krajem o największej dynamice, krajem, który się najlepiej lotniczo rozwija w Europie - powiedział Lasek. Jego zdaniem wybór Airbusa "na pewno wzmocni konkurencyjną pozycję LOT-u i Polski w całym systemie transportowym".

- Musimy o tym pamiętać, że nowoczesna flota LOT-u to inwestycja nie tylko w linię lotniczą, ale przede wszystkim w przyszłość polskiego lotnictwa i pozycję Polski na mapie Europy - zaznaczył.

Prezes PLL LOT Michał Fijoł przypomniał, że silniki do nowych samolotów Airbusa dostarczy firma Pratt & Whitney. - Pierwszy samolot Airbusa typu 220 trafi do spółki w pierwszej połowie 2027 r. - powiedział Fijoł. Dodał, że ma to być A220 w wersji 300.

Szef LOT-u doprecyzował, że pierwsze Airbusy, które dołączą do floty przewoźnika w roku 2027, rozpoczną konsolidację floty regionalnej. Docelowo, po wycofaniu starszej generacji maszyn regionalnych, będzie się ona składać wyłącznie z samolotów typu Airbus A220-100 i –300, co pozwoli na uproszczenie planowania rejsów i zapewni wysoką sprawność operacyjną.

- Airbusy zastąpią obecną flotę regionalną w perspektywie trzech lat od 2027 roku. W tej chwili LOT posiada 86 samolotów, ponad 45 Embraerów, 15 Dreamlinerów, reszta to Boeingi 737 MAX. Embraery zostaną w latach 2027, 2028 i 2029 zastąpione przez flotę Airbusa. Nasz kontrakt jest elastyczny i będziemy mogli decydować, czy będziemy latać dużymi, wyłącznie dużymi samolotami tego typu, czy też będzie to flota zróżnicowana w zależności od potrzeb - powiedział Fijoł.

Z kolei wiceprezes Airbusa Benoit de Saint-Exupéry zapewnił, że koncern jest gotowy "do rozpoczęcia nowego rozdziału z PLL LOT".

- I jesteśmy tym bardzo podekscytowani. A220 odegra kluczową rolę w modernizacji floty LOT-u oraz strategii rozbudowy siatki połączeń. Samoloty A220-100 i A220-300 stanowią idealną kombinację do tych potrzeb - powiedział.

LOT wybrał Airbusa A220. Oto co warto wiedzieć o tym samolocie

Airbus A220 to odrzutowiec, który może - w zależności od wariantu - pomieścić od 100 do 160 pasażerów. Dysponuje maksymalnym zasięgiem 6,7 tys. km, co według LOT, umożliwia realizację operacji w ramach całości europejskiej siatki linii. Przewoźnik podkreśla, że nowa generacja samolotów regionalnych przyniesie również korzyści w postaci niższych emisji CO2 i hałasu oraz 25 proc. oszczędności w zużyciu paliwa na pasażera w porównaniu z poprzednimi generacjami samolotów.

Producentem A220 jest Airbus Canada. W Mirabel w prowincji Quebec samolot jest składany z części produkowanych na całym świecie, z czego ok. 40 proc. pochodzi z Europy. Niektóre elementy są produkowane w Polsce. Drugi ośrodek finalnego montażu znajduje się w Mobile w amerykańskim stanie Alabama. Pierwotnie A220 był projektem kanadyjskiego Bombardiera, określanym jako CSeries. Airbus przejął lotniczą część Bombardiera razem z projektem nowego samolotu. Pierwszy lot, jeszcze jako CS100 maszyna odbyła w 2013 r., w 2016 r. zaczęła latać u klientów. Samolot jest napędzany silnikami Pratt&Whitney PW1500G.

Przeczytaj źródło