Nowa Toyota GR GT to siódmy cud świata. Ma silnik V8 i napęd na tył

3 dni temu 11

Nowa Toyota GR GT i Lexus LFA wjeżdżają na rynek

Nowa Toyota GR GT ma świetnych przodków. Najstarszym jest Toyota Sports 800 nazywana przez Japończyków Yotahachi. Aerodynamiczna i lekka (580 kg) konstrukcja zaprojektowana przez inżyniera lotniczego Tatsuo Hasegawa, była pierwszym seryjnym samochodem sportowym Toyoty (lata 1965-69). 45 KM z silnika bokser trafiało na tylne koła. Genów nie skąpiła też warta dziś 1 mln dolarów sześciocylindrowa Toyota 2000GT. Produkowano ją zaledwie trzy lata (1967-70), a powstało tylko 337 sztuk.

Wreszcie Corolla AE86 (po japońsku 8 to "hachi" a 6 "roku"; stąd słynna nazwa tego modelu hachi-roku) z 4-cylindrowym silnikiem 1.6/124 KM i tylnym napędem. W latach 80. XX wieku kochali ją młodzi kierowcy ponieważ idealnie nadawała się do sportu (wyjątkowe prowadzenie, balans). Teraz wzdychają do niej kolekcjonerzy. Trio łączy inne japońskie hasło: "waku doki", czyli frajda z jazdy. Dziś strażnikiem tej sentencji jest prawnuk założyciela Toyoty – Akio Toyoda, najważniejszy człowiek w koncernie, który w szafie obok garniturów trzyma kombinezony wyścigowe. – If it’s not fun to drive, it’s not a car – stwierdził w jednym z wywiadów. Od tej pory robi wszystko, by jego firma oprócz hybryd, samochodów elektrycznych na ogniwa wodorowe i 100-proc. bateryjnych EV dostarczała kierowcom "auta sprawiające przyjemność z jazdy". GR Yaris czy nowa Supra to owoce jego sportowego zawzięcia, podobnie jak udział Toyoty wyścigach długodystansowych, WRC czy Dakarze.

Tak wygląda nowa Toyota GR GT, czyli japońskie Porsche 911. Silnik V8 pod maską

Teraz na rynek wjeżdża jego najnowsze dzieło. Oto wielka trójca: Toyota GR GT, wyścigowa Toyota GR GT3 oraz Lexus LFA nowej generacji (poprzednik miał silnik benzynowy 4.8 V10/560 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 3,7 sekundy). Zdaniem Japończyków te samochody zmienią zasady gry w świecie, w którym rządzi Porsche 911. Co dostaną kierowcy?

Nowa Toyota GR GT Nowa Toyota GR GT / Toyota

Nowa Toyota GR GT i Lexus LFA Nowa Toyota GR GT i Lexus LFA / Toyota

Nowa Toyota GR GT lekka jak piórko. Oto wielka trójca

Teraz na rynek wjeżdża jego najnowsze dzieło. Oto wielka trójca: Toyota GR GT, wyścigowa Toyota GR GT3 oraz Lexus LFA nowej generacji (poprzednik miał silnik benzynowy 4.8 V10/560 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 3,7 sekundy). Zdaniem Japończyków te samochody zmienią zasady gry w świecie, w którym rządzi Porsche 911. Co dostaną kierowcy?

Nowa Toyota GR GT to pierwszy model japońskiej marki, którego podstawą jest w pełni aluminiowa rama nadwozia. Smukłą karoserię wykonano z aluminium i tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP). Zawieszenie wykorzystuje nisko osadzone, podwójne wahacze z kutymi, aluminiowymi ramionami z przodu i z tyłu. Zza 20-calowych felg owiniętych plasterkiem opon Michelin Pilot Sport Cup 2 wyglądają karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe Brembo. Wszystko dla uzyskania jak najlżejszej konstrukcji. Efekt? Nisko położony środek ciężkości i niemal idealny rozkład masy w stosunku 45:55. Możliwości?

Nowa Toyota GR GT Nowa Toyota GR GT / Toyota

Nowa Toyota GR GT Nowa Toyota GR GT / Toyota

Nowa Toyota GR GT z silnikiem 4.0 V8

Toyota GR GT pod maską wielkości lądowiska dla helikopterów skrywa silnik 4.0 V8 z podwójnym turbodoładowaniem i suchą miską olejową. Jednostka ma średnicę i skok tłoka 87,5 x 83,1 mm, a krótki skok zmniejsza jego całkowitą wysokość. Układ Hot-V umieszcza turbosprężarki pomiędzy rzędami cylindrów, po jednej dla każdej strony.

Nowa Toyota GR GT Nowa Toyota GR GT / Toyota

Napęd na tył (układ transaxle) trafia za pośrednictwem sztywnej rury napędowej (torque tube) wykonanej z kompozytu CFRP (włókno węglowe). Oprócz silnika elektrycznego, układ transaxle integruje nową ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, która wykorzystuje mokre sprzęgło rozruchowe zamiast klasycznego konwertera momentu obrotowego, oraz mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Silnik elektryczny, umieszczony przed skrzynią biegów, pomaga zrekompensować chwilowe opóźnienie w reakcji momentu obrotowego występujące podczas przyspieszania i zmiany przełożeń.

Producent obiecuje przynajmniej 650 KM mocy i 850 Nm momentu obrotowego. Ten 4,8-metrowy samochód waży jedynie 1750 kg, stąd rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący niecałe 2,7 kg/KM. Osiągi? Toyota GR GT wciśnie w fotel i powinna rozpędzić się do ponad 320 km/h.

Przy tym GR GT zachwyci brzmieniem silnika V8. Japończycy opracowali dźwięk, który nie tylko zachęci do jazdy, ale także poinformuje o zmianach temperatury jednostki. Konstrukcja wydechu została zaprojektowana, aby generować brzmienie zsynchronizowane ze stanem auta.

Wnętrze z czerwoną tapicerką jest dwuosobowe i podporządkowane kierowcy. W GR GT siedzi się niemal na podłodze. Przyciski i przełączniki związane z prowadzeniem auta są w pobliżu kierownicy, a ich położenie i kształt gwarantują intuicyjną obsługę. Z kolei szerokość, wysokość i umiejscowienie ekranów informacyjnych, takich jak sygnalizacja zmiany biegu czy aktualnego przełożenia, dopracowano metodą prób i błędów.

Nowa Toyota GR GT Nowa Toyota GR GT / Toyota

Nadwozie Długość 4820 mm
Szerokość 2000 mm
Wysokość 1195 mm
Rozstaw osi 2725 mm
Struktura nadwozia, kabina Rama Aluminiowa
Liczba miejsc 2
Masa Masa własna 1750 kg lub mniej
Rozkład mas przód-tył Przód 45; tył: 55
Silnik Pojemność 3998 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka silnika 87,5 × 83,1 mm
Typ V8
Turbosprężarka Twin-turbo
Silnik elektryczny Napęd hybrydowy z pojedynczym silnikiem elektrycznym zintegrowanym w układzie transaxle
Skrzynia biegów Nowoopracowana automatyczna skrzynia o 8 przełożeniach
Moc maks. układu 650 KM lub więcej
Maks. Moment obrotowy 850 Nm lub więcej
Układ jezdny, zawieszenie i inne elementy Układ Silnik zprzodu, napęd na tylną oś
Zawieszenie Przód Podwójne wahacze ze sprężyną śrubową
Tył Podwójne wahacze ze sprężyną śrubową
Hamulce Przód Tarcze karbonowo-ceramiczne
Tył Tarcze karbonowo-ceramiczne
Rozmiar opon Przód: 265/35ZR20; tył: 325/30ZR20
Inne Prędkość maksymalna 320 km/h lub więcej

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj źródło