Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Dane opierają się na warunkach rynkowych w Niemczech, ale pokazują ogólną różnicę w kosztach eksploatacji różnych pojazdów. Najważniejszym kryterium w rankingu było jak najniższe obciążenie miesięcznego budżetu właściciela. Kwoty z wyliczeń niemieckich ekspertów przeliczyliśmy na złotówki.
Wszystkie wyliczenia oparto na założeniu korzystania z auta przez pięć lat, w trakcie których samochód przejedzie 75 tys. km. Pod uwagę wzięto m.in.:
- cenę samochodu,
- utratę wartości auta,
- koszty paliwa,
- koszty ubezpieczenia,
- koszty serwisu.
Które nowe SUV-y są najtańsze w utrzymaniu?
W kategorii najmniejszych SUV-ów zwyciężyła Dacia Spring Electric 45 Essential, z miesięcznym kosztem szacowanym na poziomie 1,8 tys. zł. Model ten jest również najtańszy pod względem kosztów przejazdu jednego kilometra, które wynoszą około 1,45 zł. Warto zwrócić uwagę, że w rankingach z podziałem na segmenty mieszają się samochody elektryczne ze spalinowymi.
Dziesięć najtańszych w utrzymaniu małych SUV-ów i crossoverów w kolejności od najtańszego:
- Dacia Spring Electric 45 Essential
- Toyota Aygo X 1.0 Play
- Citroen C3 Turbo 100 You
- Hyundai Inster (42 kWh) Select
- Seat Arona 1.0 TSI Reference
- Volkswagen Taigo 1.0 TSI OPF
- Volkswagen T-Cross 1.0 TSI OPF
- Skoda Kamiq 1.0 TSI Essence
- Kia Stonic 1.0 T-GDI 100 Edition 7
- Hyundai Bayon 1.0 T-GDI Select
Dacia Spring ElectricDacia / Dacia
Które miejskie SUV-y są najtańsze w utrzymaniu?
W tej kategorii również wygrywa Dacia. Duster Eco-G 100 Essential, wyposażony w instalację LPG, oferuje miesięczne koszty użytkowania na poziomie 2110 zł. Na dalszych pozycjach w tej klasie uplasowały się samochody takie jak: VW T-Roc 1.0 TSI (2670 zł) czy Seat Ateca 1.0 TSI Reference.
- Dacia Duster Eco-G 100 Essential (z instalacją LPG)
- VW T-Roc 1.0 TSI OPF
- Seat Ateca 1.0 TSI Reference
- Opel Frontera 1.2 DI Turbo Hybrid 48V Edition eDCT
- Kia XCeed 1.0 T-GDI Vision
- Hyundai Kona 1.0 T-GDI Select
- Citroen C4 PureTech 130 Plus EAT8
- Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 Techno
- Mazda CX-30 2.5 e-SKYACTIV-G 140 Prime-Line
- Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Edition 7 DCT6
Dacia Duster Extreme 1.2 TCe 4x4Paweł Krzyżanowski / Auto Świat
Najtańsze w utrzymaniu nowe SUV-y klasy średniej
SUV-y klasy średniej również były przedmiotem analizy niemieckich ekspertów. W tej kategorii tytuł najtańszego modelu znów zdobyła Dacia z modelem Bigster Mild Hybrid 140 Essential. Koszty miesięcznej eksploatacji tego auta obliczono na 2290 zł. Pozostałe miejsca na podium zajęły Toyota RAV4 2.5 Hybrid (3390 zł) oraz Opel Grandland 1.2 DI Turbo Hybrid Edition (3395 zł).
W zestawieniu SUV-ów klasy średniej pojawiły się także modele elektryczne i hybrydowe, jak Skoda Enyaq 60 i Renault Rafale E-Tech Full Hybrid 200 Techno. Relatywnie wysokie koszty zakupu tych pojazdów są rekompensowane przez niższe wydatki na paliwo (nieważne, czy mówimy o prądzie, czy o benzynie) oraz mniejsze koszty serwisowe.
- Dacia Bigster mild hybrid 140 Essential
- Toyota RAV4 2.5 Hybrid
- Opel Grandland 1.2 DI Turbo Hybrid Edition eDCT
- Skoda Enyaq 60
- Renault Rafale E-Tech Full Hybrid 200 Techno
- Volkswagen ID.4 Pure
- Toyota bZ4X Comfort
- Hyundai IONIQ 5 (63 kWh) 2WD
- Peugeot 5008 1.6 Plug-In Hybrid 195 Allure e-DSC7
- Volkswagen ID.5 Pure
Dacia Jogger czy Dacia BigsterŻródło: Auto Świat
Które luksusowe SUV-y są najtańsze w utrzymaniu?
W kategorii luksusowych SUV-ów najlepszym wyborem pod względem kosztów okazała się Kia EV9 (76,1 kWh) Air, której eksploatacja kosztuje około 4720 zł miesięcznie. Tuż za nią znalazły się Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV AWD Exclusive-Line (4740 zł) oraz elektryczne Audi Q6 e-tron (4870 zł). Choć ranking obejmuje głównie pojazdy elektryczne i hybrydowe, pojawiły się również modele z bardziej tradycyjnymi napędami, jak Volvo XC90 Plug-in Hybrid T8 Core AWD.
- Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV Exclusive-Line AWD
- Audi Q6 e-tron
- Polestar 4 Long Range Single Motor
- Mercedes-Benz EQE SUV 300 Electric Art Advanced
- Volvo XC90 Plug-in Hybrid T8 Core AWD
- VW Touareg 3.0 V6 TDI SCR 4MOTION Tiptronic
- BMW iX xDrive45
- Mercedes-Benz GLE 350 Advanced 4MATIC 9G-TRONIC
- Polestar 3 Long Range Dual Motor
Mazda CX-80Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz