
Zasady savoir-vivre i kulturalnej komunikacji obowiązują nie tylko w kontaktach „w cztery oczy”, ale również w Internecie – np. podczas pisania maili, wiadomości w social mediach czy postów na forach. Dziś skupimy się bliżej na regułach związanych z zachowaniem w sieci w kontekście korespondencji służbowej.
Netykieta – co to takiego?
Netykieta, czyli etykieta w sieci, to zbiór zasad dotyczących zachowania w Internecie, np. w mediach społecznościowych czy podczas wymiany maili. Angielskie wyrażenie netiquette pochodzi od słów net (sieć) oraz etiquette (etykieta). Netykieta dotyczy wszelkich interakcji w sieci – zarówno komunikacji w wiadomościach, jak również interakcji w grupach tematycznych czy zachowania podczas wideorozmów. Przestrzeganie jej zasad podczas korzystania z Internetu pokazuje szacunek do rozmówcy/odbiorcy treści, sprzyja zachowaniu bezpieczeństwa i pomaga budować pozytywny wizerunek oraz zaufanie. Dbanie o netykietę w kontekście korespondencji służbowej pomaga ponadto usprawnić współpracę.
Poszukujesz nowej pracy w Cieszynie? Wiele ciekawych ofert znajdziesz online.
Netykieta w korespondencji służbowej – o czym pamiętać?
Komunikacja za pośrednictwem wiadomości e-mail czy internetowych komunikatorów wymaga przestrzegania zasad dobrego wychowania – bez względu na to, czy mowa o rozmowach z klientami i partnerami biznesowymi, czy o tych z przełożonymi i pracownikami. Sprawdź, o czym szczególnie pamiętać w przypadku korespondencji służbowej online.
Stosuj odpowiednie zwroty grzecznościowe
Rozpoczynając służbowego maila, staraj się unikać wyrażeń typu „Witam”, a zamiast nich stosować zwroty grzecznościowe takie jak „Szanowny Panie/Szanowna Pani/Szanowni Państwo”. Na zakończenie wiadomości możesz natomiast użyć zwrotu „Z wyrazami szacunku”, „Z poważaniem”, ewentualnie „Łączę pozdrowienia”. Dotyczy to zarówno korespondencji z pracodawcą lub kontrahentem, jak również tej z pracownikami czy kandydatami do pracy.
Poszukiwania pracy w Golubiu-Dobrzyniu nie muszą być skomplikowane – wystarczy, że skorzystasz z internetowych portali rekrutacyjnych.
Korzystaj z oficjalnego firmowego maila
Pisząc wiadomości do pracodawcy, współpracowników czy klientów biznesowych, zawsze korzystaj z oficjalnego adresu e-mail – najlepiej tego, w którym widnieje Twoje imię i nazwisko. Wysyłanie maili z kont, które w swojej nazwie mają np. „kwiatuszek1234” czy „odwazny001”, jest niestosowne i może zostać odebrane przez rozmówcę nawet jako brak profesjonalizmu i szacunku do jego osoby.
Nie zapominaj o tytułach wiadomości
Podczas formułowania służbowej wiadomości pamiętaj również o dodaniu tytułu. Właściwie sformułowany pomaga on odbiorcy w ocenie, czego dokładnie dotyczy dany mail i czy musi on odpowiadać na niego w trybie pilnym, czy wiadomość może poczekać.
Pamiętaj o podpisie
Podstawą netykiety w służbowej korespondencji jest również podpis – wiadomość nigdy nie powinna być anonimowa. Może ona bowiem wówczas pozostać nieodczytana – szczególnie jeśli oprócz podpisu brakuje w niej też tytułu. Pisząc wiadomość do pracodawcy, pracownika czy klienta biznesowego, zawsze podpisuj się imieniem oraz nazwiskiem i umieść dodatkowo informację o stanowisku, które zajmujesz.
Jeśli szukasz ofert pracy w Żninie, koniecznie sprawdź najnowsze ogłoszenia w Internecie.
Zwracaj uwagę na ortografię i interpunkcję
Pisząc służbowe wiadomości e-mail czy na te firmowym komunikatorze, pamiętaj również o zasadach poprawnej ortografii oraz interpunkcji. Zwróć uwagę na to, czy Twój komunikat nie zawiera błędów stylistycznych lub literówek i czy jest zwięzły, czytelny oraz zrozumiały dla odbiorcy. Dbałość o język to jedna z podstawowych zasad netykiety.
Podsumowanie
Prowadząc korespondencję służbową, należy przestrzegać zasad dobrego wychowania i kulturalnej komunikacji tak samo jak podczas kontaktów na żywo. To, w jaki sposób należy zachowywać się podczas korzystania z Internetu i wymiany maili z pracownikami, przełożonymi czy klientami, określa m.in. netykieta. Przestrzeganie jej zasad pozwala okazać odbiorcy szacunek, a do tego – budować pozytywny wizerunek i zaufanie. Bez względu na to, kto odbiera wiadomość, zawsze należy stosować w niej odpowiednie zwroty grzecznościowe, unikać błędów interpunkcyjnych czy ortograficznych i zwracać uwagę na tytuły. Znaczenie ma również sam adres e-mail, z którego jest wysyłany mail.

2 tygodni temu
13






English (US) ·
Polish (PL) ·