Najszybsza Skoda Fabia w historii nazywa się 130 Sport, jednak niech was nie zmyli ta liczba

3 tygodni temu 18

Skoda Fabia już dawno porzuciła sportowy wariant RS, jednak producent co jakiś czas przypomina o sportowych wersjach swoich modeli. Z okazji 130 lecia marki czeska marka zaprezentowała limitowaną Fabię 130 Sport, która jest najszybszą seryjnie produkowaną hatchbackiem w historii Skody.

Poznaj gamę modeli Skody dostępnych od ręki: Sprawdź ofertę 

Obecny rok Skoda poświęciła na celebrowanie 130-lecia marki. Dzięki temu możemy m.in. nabyć poszczególne modele w atrakcyjnych cenowo i bogato wyposażonych wariantach Edition 130 i podziwiać różne ciekawe projekty jak np. koncepcyjną Skodę 130 L&K, czyli wyjątkowego pickupa na bazie Superba. Czesi nie byliby sobą, gdyby dla uczczenia 130 lat nie zrobili czegoś "z pazurem". Tak oto powstała limitowana Skoda Fabia 130 Sport, czyli najszybsza seryjnie produkowana odmiana w historii miejskiej Skody. 

Historia miejskich hot hatchy Skody zakończyła się na II generacji Fabii RS z silnikiem 1.4 TSI z turbo i kompresorem, rozwijającym 180 KM oraz 250 Nm. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 7,3 s i rozpędzał się do 224 km/h. Fabię RS II produkowano do 2014 roku. Potem już przyszedł czas stonowanej Fabii III, gdzie najbardziej "rasową" wersją była limitowana R5 z silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM. W obecnej Fabii IV jak dotąd jedyną "usportowioną" wersją była 1.5 TSI Monte Carlo o mocy 150 KM.

Skoda Fabia 130 Sport - silnik i osiągi

Teraz wreszcie zyskaliśmy mocniejszą odmianę 130 Sport. Nie będzie zapewne żadnym zaskoczeniem źródło napędu, jakie zastosowano w tym aucie. Otóż jest to doskonale znana jednostka 1.5 TSI evo2 o mocy podkręconej do 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, dostępnym w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni DSG. Przekłada się to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 s (szybciej o 0,6 s od Monte Carlo) i prędkość maksymalną 228 km/h. Przyspieszenie od 60-100 km/h zajmuje 3,8 sekundy (wobec 4,1 sekundy), a przyspieszenie od 80-120 km/h w 4,8 sekundy (w porównaniu do 5,3 sekundy). 

Parę zmian technicznych jak przystało na warm hatcha

To właśnie drugi z tych parametrów czyni Fabię 130 Sport najszybszą w historii modelu. Inżynierowie Skody zmodyfikowali kolektor dolotowy, tłumik drgań oraz wahacze, a także przeprogramowali przekładnię DSG w celu zapewnienia szybszej pracy. Fabia 130 Sport przejęła obniżone o 15 mm zawieszenie z wersji Monte Carlo, jednak otrzymała przekalibrowany układ kierowniczy, zapewniający bardziej bezpośrednie reakcje. Zastosowano też dwustopniowy system dynamicznej kontroli, dostępny za pośrednictwem menu. System regulacji antypoślizgowej (ASR) można wyłączyć, aby dezaktywować kontrolę trakcji i umożliwić kontrolowany poślizg w odpowiednim otoczeniu. Wybranie trybu sportowego ASR Sport + ESC pozwala na większy poślizg kół, podczas gdy system ESC interweniuje później.

Najszybsza Skoda Fabia w historii nazywa się 130 Sport, jednak niech was nie zmyli ta liczba

Skoda Fabia z rabatami do 15%: Przejdź do oferty

Kilka nowych detali z zewnątrz i w kabinie

Skoda Fabia 130 Sport bazuje na wersji Monte Carlo. Z zewnątrz nowy wariant wyróżniają m.in. 18-calowe felgi Libra, czarne błyszczące detale jak przedni spojler, tylny spojler oraz dyfuzor, a także reflektory Bi-LED z przyciemnianymi kloszami. Wyróżnikiem odmiany 130 Sport są emblematy 130 na przednich błotnikach oraz klapie bagażnika. Tył wyróżnia czarny pasek nawiązujący do rajdowej Fabii Rally2, a także podwójna końcówka układu wydechowego. Samochód będzie dostępny w 4 lakierach do wyboru: czerwonym, niebieskim, białym oraz czarnym.

Najszybsza Skoda Fabia w historii nazywa się 130 Sport, jednak niech was nie zmyli ta liczba

W kabinie znajdziemy sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, nakładki na progi z napisem "130 Fabia", nakładki na pedały ze stali nierdzewnej, sportową trójramienną kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem, cyfrowe zegary z 10-calowym wyświetlaczem, 9-calowy dotykowy ekran systemu infotainment, srebrne listwy dekoracyjne oraz dekory z imitacji włókna węglowego. 

Skoda Fabia 130 Sport będzie dostępna na wielu europejskich rynkach, w tym także w Polsce, a pierwsze dostawy będa miały miejsce w grudniu. Wkrótce powinniśmy poznać też polski cennik nowej wersji Fabii, jednak należy się spodziewać kwoty przekraczającej 100 tys. zł (Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo startuje od 96 550 zł). 

Przeczytaj źródło