Rynek samochodów elektrycznych w Polsce i Europie rośnie z każdym miesiącem. Przybywa nowych modeli, a wiele z nich staje się przystępna cenowo. Jak kształtują się preferencje zakupowe nabywców w Polsce na tle całej Europy?
Ponad 330 samochodów elektrycznych z rabatami do 40%: Sprawdź ofertę
Nie da się ukryć, że samochody elektryczne są przyszłością motoryzacji, choć nie nastąpi ona tak szybko jak pierwotnie zakładano. Z jednej strony mamy bowiem liczne zachęty w postaci dopłat czy ulg dla właścicieli aut elektrycznych, naciski ze strony Komisji Europejskiej i coraz bardziej rozwiniętą infrastrukturę do ładowania aut elektrycznych. W ostatnim czasie pojawiło się też sporo przystępnych cenowo elektryków, a zasięgi wielu aut i czasy ich ładowania prezentują się znacznie lepiej niż jeszcze kilka lat temu. Sami nabywcy również coraz bardziej się przekonują do samochodów elektrycznych, ceniąc je za komfort, ekonomię i osiągi. Z drugiej strony wielu z nich wciąż pozostaje sceptycznych wobec elektryków, co widzą też sami producenci aut, spowalniając plany całkowitej elektryfikacji swoich flot. Jak wyglądają preferencje zakupowe Polaków na rynku aut elektrycznych w porównaniu do całej Europy?
Postrzeganie samochodów elektrycznych w Europie
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Shella wśród 15 000 kierowców na całym świecie, w tym w Wielkiej Brytanii, Chinach, Niemczech i Stanach Zjednoczonych, główną przeszkodą w przesiadce na samochody elektryczne są koszty. Badanie opublikowano w czerwcu 2025 roku. Pojazdy elektryczne okazały się średnio o 30% droższe od ich odpowiedników z silnikiem spalinowym. 41% respondentów w Europie rozważyłoby przejście na samochód elektryczny, podczas gdy w 2024 r. odsetek ten wynosił 48%. Około połowa ankietowanych z Europy stwierdziła, że sytuacja w zakresie ładowania w publicznych miejscach uległa poprawie.
Z kolei z raportu McKinsey przeprowadzonego w 2024 roku na grupie ponad 15 tysięcy nabywców aut elektrycznych z wybranych europejskich krajów, wynika, że 80% badanych spodziewa się w przyszłości samochodu elektrycznego, a 22% pozostaje sceptycznych. Aż 40% obecnych posiadaczy aut elektrycznych uważa, że liczba publicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych jest niewystarczająca, z kolei tylko 10% badanych uważa, że obecna infrastruktura zaspokoi przyszłe potrzeby. Ponadto połowa właścicieli uważa, że obecna infrastruktura jest wystarczająca na obecne potrzeby, jednak przestanie je zaspokajać wraz ze wzrostem liczby aut elektrycznych na drogach.
29% ankietowanych obawia się wpływu ładowania na podróżowanie na dłuższych dystansach, zaś 26% uważa wyszukiwanie bezpłatnych i dostępnych punktów ładowania za uciążliwe, zwłaszcza dla milenialsów i rodzin z dziećmi. Jedynie 42% właścicieli aut elektrycznych jest zadowolonych z oferowanego przez ich auta zasięgu, natomiast 3 na 4 ankietowanych oczekuje, że szybkie ładowanie auta od 20 d0 80% zajmie mniej niż 30 minut.
Co Polacy sądzą o samochodach elektrycznych?
Co sądzą Polacy na temat samochodów elektrycznych? Z badania "Ekologiczna motoryzacja w Polsce- wyzwania i kierunki rozwoju" wynika, że największymi korzyściami samochodu elektrycznego są brak emisji spalin (49%) oraz cisza podczas jazdy (48%). Nieco ponad 20% ankietowanyc wskazało też na dopłaty i ulgi podatkowe, brak opłat w strefie płatnego parkowania oraz możliwość korzystania z ładowarki w domu lub miejscu pracy. Z kolei największymi przeszkodami związanymi z użytkowaniem auta elektrycznego są wysoka cena zakupu (47%), niewielki zasięg (40%), niewystarczająca infrastruktura (34%) oraz długi czas ładowania (30%). Badanie przeprowadzono na przełomie stycznia i lutego 2025 roku na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na grupie 1000 dorosłych osób posiadających samochód. Jak widać, obawy polskich użytkowników pokrywają się z tymi zasygnalizowanymi przez badanych w innych krajach Europy.
Rynek aut elektrycznych w Polsce i Europie
Przyjrzyjmy się teraz jak kształtują się preferencje zakupowe na rynku aut elektrycznych w Polsce i Europie. Pod uwagę bierzemy samochody z TOP10 z obu rynków.
Najtańsze auta elektryczne na rynku dostępne od ręki: Przejdź do oferty
Najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce
Poniżej prezentujemy zestawienie TOP10 najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Polsce w I połowie 2025 roku:
| 1 | Tesla Model Y | 1 204 | 8,4% | 1 399 | 15,8% | -13,9% |
| 2 | Tesla Model 3 | 851 | 6,0% | 1 294 | 14,6% | -34,2% |
| 3 | Citroen C3 | 538 | 3,8% | 1 | 0,0% | 53 700,0% |
| 4 | Dacia Spring | 531 | 3,7% | 148 | 1,7% | 258,8% |
| 5 | Kia EV6 | 476 | 3,3% | 224 | 2,5% | 112,5% |
| 6 | Ford Explorer EV | 453 | 3,2% | 0 | 0,0% | — |
| 7 | Hyundai Kona | 431 | 3,0% | 102 | 1,2% | 322,5% |
| 8 | Kia EV3 | 425 | 3,0% | 0 | 0,0% | — |
| 9 | Skoda Elroq | 391 | 2,7% | 0 | 0,0% | — |
| 10 | Volvo EX30 | 364 | 2,6% | 751 | 8,5% | -51,5% |
Z kolei w samym sierpniu 2025 zarejestrowano w Polsce 3307 samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost aż o 237% rok do roku. Poniżej prezentujemy TOP10 elektryków z sierpnia:
- Citroën e-C3 - 257 sztuk
- BYD Dolphin Surf - 243
- Leapmotor T03 - 197
- BMW iX2 - 161
- Mini Cooper Electric - 147
- Tesla Model 3 - 136
- Hyundai Inster - 130
- Audi Q4 e-tron - 122
- Tesla Model Y - 109
- Ford Explorer - 96
Elektryczny Citroen C3 z dofinansowaniem: Zobacz samochody dostępne od ręki
Najpopularniejsze samochody elektryczne w Europie
Przedstawiamy teraz ranking TOP10 najpopularniejszych elektryków w Europie w I połowie 2025 roku:
| 1 | Tesla Model Y | 68 801 | -33% |
| 2 | Volkswagen ID.4 | 40 335 | +38% |
| 3 | Tesla Model 3 | 39 864 | -33% |
| 4 | Volkswagen ID.7 | 38 113 | +573% |
| 5 | Volkswagen ID.3 | 37 421 | +29% |
| 6 | Kia EV3 | 35 023 | - |
| 7 | Renault 5 | 34 206 | - |
| 8 | Skoda Elroq | 34 076 | - |
| 9 | Skoda Enyaq | 32 806 | +38% |
| 10 | BMW iX1 | 31 337 | +27% |
Teraz wskażemy 10 najczęściej wybieranych samochodów elektrycznych w Europie w sierpniu 2025:
- Tesla Model Y – 8330
- Skoda Elroq – 6450
- Tesla Model 3 – 6382
- BMW iX1 – 5260
- Volkswagen ID.3 – 5253
- Volkswagen ID.4 – 4963 sztuki
- Kia EV3 – 4519
- Skoda Enyaq – 4410
- Renault 5 – 4175
- Volkswagen ID.7 – 3981
Wielkość rynku aut elektrycznych w Polsce i Europie
Jakie wnioski z tego płyną? Przede wszystkim widać tutaj zupełnie inną skalę. Rynki Europy Zachodniej są znacznie większe niż w Polsce. Bazując na danych JATO Dynamics i ACEA doskonale widać różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2025 roku w Europie zarejestrowano aż 1 132 603 samochody elektryczne, co daje im 15,8% udziału w rynku nowych aut. Dla porównania w tym czasie w Polsce udział aut na prąd wyniósł 5,7%, co oznacza wolumen na poziomie 21 377 sztuk. Aby lepiej to zobrazować, podczas gdy w samym sierpniu w Polsce sprzedało się 3307 elektryków, w Niemczech było to 39 367 sztuk, we Francji 16 992 egzemplarze, zaś w Belgii, Danii i Holandii liczba ta wyniosła około 9 tys. egzemplarzy.
Preferencje zakupowe na rynku aut elektrycznych w Polsce i Europie
Przeanalizujmy teraz preferencje zakupowe, czyli jakie modele sprzedają się najczęściej w Polsce i w Europie. W pierwszej połowie 2025 roku widać dominację Tesli, zarówno w Polsce jak i w Europie. Na obu rynkach dobrze radzą sobie także Skoda Elroq oraz Kia EV3. Ciekawostką jest BMW - w Polsce większą popularnością cieszy się SUV coupe iX2, natomiast w Europie bardziej praktyczny SUV iX1 (oba są spokrewnione ze sobą i mają ten sam układ napędowy). Tyle, jeśli chodzi o podobieństwa w preferencjach.
Poznaj ofertę chińskich samochodów elektrycznych: Przejdź do chińskiesamochody.pl
Przejdźmy teraz do różnic. W Europie sporą popularnością cieszy się Volkswagen, który jako marka w sierpniu wyprzedził nawet Teslę. Widać to nawet po wynikach sprzedaży, gdzie w pierwszej dziesiątce znajdziemy aż 3 modele Volkswagena, w tym flagowego ID.7. W Polsce natomiast nie znajdziemy żadnego VW w TOP10, lecz jego miejsce zajmuje niejako Ford Explorer, czyli krewny Volkswagena ID.4. Nad Wisłą widać natomiast coraz większe zainteresowanie małymi i tanimi elektrykami, co ukazują dobitnie wyniki z sierpnia. Na tej liście znajdziemy aż 5 modeli z segmentów A i B, część z nich startuje już poniżej 100 tys. zł (bez dopłat), a wśród nich znalazły się 2 auta chińskie. W przypadku Europy jedynym małym i tanim modelem w zestawieniu jest Renault 5.
Podsumowanie
Czas na krótkie podsumowanie. Rynek samochodów elektrycznych rośnie, zarówno w Polsce jak i w Europie, lecz odbywa się to stopniowo. Zwłaszcza nad Wisłą udział aut elektrycznych jest dość niewielki, jednak sukcesywnie się powiększa. Oczywiście nasz rynek nigdy nie będzie miał takiej skali jak kraje Europy Zachodniej, jednak trudno nazwać go też małym. Wraz z pojawianiem się tańszych i przystępnych cenowo modeli widać też coraz większą otwartość nabywców na auta elektryczne i jednocześnie zmianę preferencji osób kupujących elektryki. Jeszcze niedawno dominowały droższe modele klasy średniej, gdyż nabywcy po prostu nie mieli alternatywy, co też skutecznie zawężało grono klientów. Obecnie takowa się pojawiła i widać to po liście najpopularniejszych modeli. Klienci z krajów europejskich nadal chętnie stawiają na droższe modele klasy średniej, jednak także wśród nich widać zainteresowanie tańszymi modelami.

3 tygodni temu
30



English (US) ·
Polish (PL) ·