Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Układ ISA (Intelligent Speed Asisstance) to inteligentny asystent prędkości aktywowany przy każdym uruchomieniu silnika. Zgodnie z unijnymi wymogami od lipca 2022 r. musiały być w niego wyposażane nowo homologowane pojazdy, od lipca 2024 r. układ jest obowiązkowy we wszystkich sprzedawanych nowych pojazdach.
System rozpoznawania znakówAuto Bild
System ISA często się myli
Idea jest słuszna: kierowca jest informowany komunikatem dźwiękowym o przekroczeniu obowiązującego ograniczenia prędkości, co powinno skłonić go do przepisowej jazdy. System pobiera dane z kamer rozpoznających znaki drogowe stojące przy drodze, a także z map nawigacji. Tyle teorii, rzeczywistość wygląda nieco inaczej, i to modelach samochodów praktycznie wszystkich producentów.
Często zdarza się, że komputer samochodu pokazuje nieodpowiednie, zaniżone ograniczenie prędkości. Myli się na zwykłych ulicach, jak i na drogach ekspresowych, gdy kamera sczyta informację ze znaku przy drodze serwisowej. System "wariuje" także na parkingach i drogach lokalnych. To oznacza, że kierowca jest atakowany uciążliwym pikaniem w sytuacji, gdy jedzie zgodnie z przepisami. Przekroczenie dozwolonej prędkości nawet o kilka km na godz. również oznacza alarm.
Wyłączanie układu wchodzi w nawyk
Renault i MitsubishiKrzysztof Słomski / Auto Świat
ISA to system pomocniczy, więc kierowca może go wyłączyć (tak jak układ stop/start). Niestety czasami wymaga to przeklikania się przez menu na ekranie dotykowym samochodu. To uciążliwe i niebezpieczne, gdy prowadzisz pojazd. Coraz więcej producentów stosuje przydatne skróty.
Może być nim specjalny przycisk z "samochodem w kółku" na desce rozdzielczej, który po dwukrotnym kliknięciu dezaktywuje akustyczne ostrzeganie o ograniczeniu prędkości. Takie rozwiązanie znajdziemy w Renault i bliźniaczych modelach Mitsubishi, stosuje je także Mazda. Inni producenci przygotowali komendy na kierownicy, np. w Mercedesie wystarczy dłużej przytrzymać przycisk od regulacji poziomu dźwięku.
Funkcja ostrzegania przed przekraczaniem prędkości - wyłączanie, przyciskFilip Trusz / Auto Świat
Mercedes-AMG GT Coupe 63 4Matic+Krzysztof Słomski / Auto Świat