Na autostradzie A1 staną nowe odcinkowe pomiary prędkości. Są lokalizacje

1 tydzień temu 12
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
  • GITD sukcesywnie zwiększa liczbę urządzeń, które kontrolują prędkość na polskich drogach
  • W całej Polsce mają być uruchomione 43 nowe lokalizacje, w których będą działać
  • Co najmniej dwa znajdą się na autostradzie A1 w woj. łódzkim

W województwie łódzkim na autostradzie A1 Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiedział aż cztery nowe lokalizacje, w których mogą być uruchomione systemy odcinkowych pomiarów prędkości. Dwa z nich znalazły się na liście rezerwowej.

Nowe odcinkowe pomiary prędkości staną na autostradzie A1 w woj. łódzkim

Na autostradzie A1 działa w woj. łódzkim już jeden odcinkowy pomiar prędkości. Znajduje się on na granicy z woj. kujawsko-pomorskim. OPP strzegący kierowców na odcinku Siemionki — MOP Strzelce został uruchomiony w listopadzie ubiegłego roku.

Na A1 działa jeszcze jeden OPP, w pobliżu Ciechocinka. Pomiar wykonywany jest tam na odcinku aż 12 km. Znajduje się pomiędzy węzłami Nowy Ciechocinek i MOP Kałęczynek.

Lokalizacje nowych odcinkowych pomiarów prędkości na autostradzie A1

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym podlegające Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego nowe odcinkowe pomiary prędkości planuje zlokalizować w następujących miejscach:

  • węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk (ok. 19 km)
  • węzeł Kutno – węzeł Piątek (ok. 18 km)
  • (lokalizacja rezerwowa) Węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko (ok. 15 km)
  • (lokalizacja rezerwowa) Węzeł Łódź-Wschód – Łódź-Górna (ok. 7 km)

Na montaż nowych urządzeń firmy zajmujące się ich instalacją mają 76 tygodni. Oznacza to, że OPP na autostradzie A1 najpóźniej zaczną działać w połowie przyszłego roku.

Warto przypomnieć, że wspomniane powyżej OPP znajdujące się na autostradzie A1 to niejedyne odcinkowe pomiary prędkości w województwie łódzkim. Odcinki pomiarowe znajdują się także w następujących lokalizacjach:

  • Złota, gm. Głuchów (DK72) — około 3 km
  • Bychlew, gm. Pabianice (DK485) — ok. 2 km
  • Biała Pierwsza, gm. Biała (DK74) — ok. 4 km
  • Tomaszów Mazowiecki (DK48) — ok. 2 km
  • Złota (DK72) – ok. 3 km
  • Siemionki – MOP Strzelce (A1) — ok. 14 k.

Odcinkowy pomiar prędkości — jak działa?

Odcinkowy pomiar prędkości działa nieco inaczej, niż klasyczny fotoradar. OPP jest systemem, który obejmuje swoim zasięgiem określony odcinek drogi. Co więcej — zazwyczaj odcinkowy pomiar prędkości działa skuteczniej niż wspomniany wcześniej fotoradar, mierzący prędkość pojazdów tylko w jednym miejscu.

Na odcinku drogi, na którym działa system odcinkowego pomiaru prędkości, zamontowane są kamery. Wykonują one wysokiej jakości zdjęcia, odczytują numer rejestracyjny pojazdu oraz godzinę wjazdu na odcinek, na którym dokonuje się pomiaru.

Tak działa odcinkowy pomiar prędkości

Tak działa odcinkowy pomiar prędkościCANARD

Po przejechaniu całego odcinka do akcji wkraczają kolejne kamery. Te odnotowują czas wyjazdu z odcinka, na którym mierzona jest prędkość. Na podstawie danych o czasie wjazdu i wyjazdu, obliczany jest czas przejazdu, a z kolei na jego podstawie wyliczana jest średnia prędkość, z jaką konkretny pojazd pokonał dany odcinek drogi.

Jeśli ograniczenie prędkości na danym odcinku zostanie przez kierowcę przekroczone, musi on liczyć się z konsekwencjami. System przekazuje wszystkie dane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, obsługiwanego przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W tym miejscu rozpoczyna się procedura — postępowanie w sprawie o wykroczenie drogowe.

Odcinkowe pomiary prędkości — jak są oznakowane?

Każdy z odcinków drogi, na której funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości musi być oznaczony informacją o kontroli — znakiem D-51a (początek odcinka pomiarowego) na jego początku oraz znakiem D-51b (koniec odcinka pomiarowego) na jego końcu.

Znaki D-51a i D-51b

Znaki D-51a i D-51bCANARD

Odcinkowe pomiary prędkości — ile jest ich w Polsce?

Na polskich drogach staje coraz więcej odcinkowych pomiarów prędkości — Zakup nowych urządzeń OPP był jednym z kluczowych elementów projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. Warto wiedzieć, że działają one nie tylko na drogach szybkiego ruchu. Systemy takie monitorują wszystkie rodzaje dróg.

W naszym kraju aktualnie (stan na 23 kwietnia 2025 r.) funkcjonuje 69 odcinkowych pomiarów prędkości. Najdłuższy z nich ma aż 14 km długości i działa na drodze ekspresowej S7 w powiecie białobrzeskim. Najkrótszy zaś znajduje się na drodze nr 78 w miejscowości Gorzyce i ma 0,9 km długości.

Takie są mandaty za odcinkowy pomiar prędkości w 2025 r.

Mandat za przekroczenie prędkości wykryte przez odcinkowy pomiar prędkości może być bardzo dotkliwy. Sięgać może nawet pięciu tysięcy złotych (w przypadku recydywy) oraz aż 15 punktów karnych. Za przekroczenie prędkości można także stracić prawo jazdy.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i jeden punkt karny,
  • o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i dwa punkty karne,
  • o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i trzy punkty karne,
  • o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i pięć punktów karnych,
  • o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i siedem punktów karnych,
  • o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/1600 zł i dziewięć punktów karnych,
  • o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/2000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł/3000 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/4000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
Przeczytaj źródło