Czy obniżenie wieku kierowców to dobry pomysł? Dzisiaj o mobilności wśród 14, 16 i 17 latków. Ile kosztuje prawo jazdy na kategorię B1 i skadka OC dla młodego kierowcy. Na koniec - lista samochodów bez prawa jazdy.
Samochód to synonim wolności, a dla nastolatków mieszkających poza miastem – często konieczność. W 2025 roku, w obliczu rosnących kosztów kursów oraz zapowiadanych zmian prawnych, zarówno rodzice, jak i kandydaci na kierowców stają przed dylematem: w co i kiedy inwestować. Przyglądamy się obecnym i przyszłym opcjom mobilności, od mikrosamochodów po pełne prawo jazdy, w świetle najnowszych przepisów (źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury, plany nowelizacji Ustawy o Kierujących Pojazdami).
mikrosamochody i czterokołowce (kat. AM i B1)
Zanim na horyzoncie pojawi się pełna kategoria B, nastolatkowie mają do dyspozycji dwie legalne i dostępne kategorie uprawnień: AM oraz B1. To opcja natychmiastowa, która zapewnia samodzielność już w wieku 14 lub 16 lat.
Kategoria B1 - pojazd z dachem dla 16-latka
Kategoria B1, uprawniająca do prowadzenia czterokołowców (L7e), jest najczęściej wybieraną formą mobilności dla młodzieży. Można ją uzyskać po ukończeniu 16 lat (kurs można rozpocząć 3 miesiące wcześniej).
Wymagania techniczne pojazdu B1
| Masa własna (max.) 400 kg (przewóz osób) / 550 kg (przewóz towarów) |
Wiek minimalny: 16 lat |
| Moc silnika (max.) 15 kW (ok. 20,4 KM) |
Zgoda rodziców: Wymagana (dla niepełnoletnich) |
| Uprawnia również do Prowadzenia pojazdów z Kat. AM |
Skrócony kurs Kat. B: 20 h praktyki (zamiast 30 h) |
Całkowity koszt uzyskania kategorii B1 (2025)
Choć sam kurs jest tańszy niż na kat. B, należy uwzględnić wszystkie opłaty obowiązkowe.
| Badania lekarskie, zdjęcie, wydanie PKK | ok. 230 zł | Opłaty stałe (niezależne od kategorii) |
| Kurs teoretyczny i praktyczny (30 h) | 2200–2400 zł (średnie widełki) | Badania rynkowe OSK 2025 |
| Egzamin teoretyczny państwowy | 30 zł (za podejście) | Rozporządzenie dot. opłat egzaminacyjnych |
| Egzamin praktyczny państwowy | 140 zł (za podejście) | Rozporządzenie dot. opłat egzaminacyjnych |
| Wydanie prawa jazdy | 100,50 zł | Opłaty administracyjne |
| Łączny koszt (min. przy pierwszym podejściu) | ok. 2570–2770 zł | Własne wyliczenia na podstawie danych z rynku |
Korzyści B1 - praktyka i oszczędność: Nastolatek z B1 w wieku 18 lat potrzebuje tylko 20 godzin praktyki zamiast 30, co obniża koszt kursu na pełną Kat. B. Jest to inwestycja w bezpieczne zdobycie doświadczenia na drodze bez konieczności nadzoru opiekuna, co jest kluczowe w dojazdach do szkoły czy pracy. Popularne modele to np. Aixam, Ligier, Microcar.
pełne prawo jazdy dla 17-latków (kat. B)
W 2025 roku pełne uprawnienia do prowadzenia Kat. B uzyskuje się po ukończeniu 18 lat. Jednak planowana na 2026 rok nowelizacja przepisów (projekt przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu 2025 r.) ma umożliwić rozpoczęcie kursu i zdanie egzaminu na Kat. B już w wieku 17 lat.
Nowy model „jazdy nadzorowanej” - 17-latek za kółkiem (zapowiedź 2026)
Zmiana ta ma na celu wydłużenie okresu, w którym młody kierowca zdobywa doświadczenie pod okiem mentora.
| Obowiązkowy opiekun | Pierwsze 6 miesięcy po wydaniu PJ (lub do ukończenia 18 lat) | Jazda wyłącznie w obecności doświadczonego kierowcy (opiekuna). |
| Wymagania dla opiekuna | Min. 25 lat, Kat. B od min. 5 lat, brak zakazu prowadzenia pojazdów w ostatnich 5 latach. Bezwzględna trzeźwość opiekuna. |
|
| Odpowiedzialność | Młody kierowca jest odpowiedzialny za sprawdzenie trzeźwości i uprawnień opiekuna. Sankcje: Grzywna od 1500 zł do 30 000 zł lub zakaz prowadzenia pojazdów. |
|
| Ważność dokumentu | Prawo jazdy ważne tylko na terytorium Polski do ukończenia 18 lat. Ograniczenie to ma chronić przed wyjazdami zagranicznymi. |
Konsekwencje w okresie próbnym (24 miesiące)
Niezależnie od wieku rozpoczęcia, młody kierowca (do 24 miesięcy od wydania PJ) jest objęty surowymi restrykcjami.
| Limity prędkości (przez pierwsze 8 miesięcy) | 50 km/h (w zabudowanym), 80 km/h (poza zabudowanym), 100 km/h (autostrady) |
| Obowiązkowe szkolenie | Pomiędzy 4. a 8. miesiącem od uzyskania PJ - kurs dokształcający (BRD i psychologia) w WORD. Niezaliczenie go grozi cofnięciem uprawnień. |
| Limity punktów karnych | Maksymalnie 20 punktów karnych. Brak możliwości skorzystania z kursu redukującego punkty. |
| Zielony listek | Obowiązkowe oznakowanie pojazdu (w pierwszych 8 miesiącach). |
Finansowanie kursu i pojazdu - analiza kosztów i ryzyka
Koszty uzyskania prawa jazdy Kat. B w 2025 roku uśredniają się na poziomie około 3600–4000 zł (przy pierwszym podejściu), z tendencją wzrostową ze względu na inflację oraz koszty utrzymania floty szkół jazdy. Inwestycja w mobilność młodego człowieka to nie tylko kurs, ale i pojazd.
Koszty i korzyści mikrosamochodu (Kat. B1)
| Cena pojazdu | Nowy: 40 000–60 000 zł. Używany: 10 000–30 000 zł. | Wysoki koszt zakupu w stosunku do wielkości. Duża utrata wartości nowego pojazdu, ale rosnący rynek wtórny. |
| Ubezpieczenie OC | Zazwyczaj wyższe (zwyżka za wiek do 26 roku życia). Średnia składka może wynieść od 1500 do 4000 zł | Możliwość obniżenia składki przy wpisaniu kierowcy jako współwłaściciela, wykup polisy przez rodzica |
| Niskie spalanie (np. Ligier 3 l/100 km) lub niskie koszty ładowania (pojazdy EV). | Niskie koszty eksploatacji to największy atut. |
Koszty i ryzyka młodego kierowcy (Kat. B)
| Koszty kursu | Średnio 3000–4000 zł (kurs podstawowy). | Wzrost o ok. 10–15% r/r (źródło: dane archiwalne 2024–2025, GUS). |
| Ubezpieczenie OC (dla 18-latka) | Bardzo wysokie, często 3-krotnie wyższe niż dla doświadczonego kierowcy. | Wymagane współdzielenie ubezpieczenia z rodzicem (współwłasność pojazdu) w celu obniżenia kosztów. |
| Dodatkowe jazdy | Często konieczne (5–10 h) po kursie (50–120 zł/h). | Należy doliczyć min. 300–600 zł na ewentualne jazdy doszkalające. |
Wnioski - Inwestycja i odpowiedzialność:
Uzyskanie uprawnień dla młodzieży to proces droższy niż jeszcze kilka lat temu, ale stawiający na pierwszym miejscu bezpieczeństwo i świadomość. Wzrost liczby restrykcji (limity prędkości, obowiązkowe szkolenia) oraz wysokie koszty ubezpieczenia OC mają na celu wymusić na młodych kierowcach większą odpowiedzialność. Dla rodziców jest to sygnał, że pełne uprawnienia wiążą się z kosztami, które wykraczają daleko poza sam kurs, a planowane zmiany dla 17-latków są jedynie etapem nauki pod nadzorem, a nie pełną swobodą.
"Samochody bez prawa jazdy" to popularna nazwa dla mikrosamochodów, które dzięki swoim parametrom technicznym i mocy silnika mieszczą się w definicji motoroweru lub czterokołowca.
Modele na kategorię AM (od 14 lat)
Kategoria AM uprawnia do kierowania czterokołowcem lekkim (masa własna do 350 kg, prędkość maks. 45 km/h, moc do 4 kW / 5,4 KM). Prawo jazdy można uzyskać po ukończeniu 14. roku życia.
| Ligier JS50 / JS60 | Jeden z liderów rynku. Nowoczesny design, bogate wyposażenie (np. tablet dotykowy). Często mylony z autem osobowym. | Od 55 000 zł | Kategoria AM (lub B1/B) |
| Aixam City / Coupe | Najbardziej rozpoznawalna francuska marka. Wersje City (mniejsza) i Coupe (bardziej sportowa) to synonim bezpieczeństwa w segmencie. | Od 50 000 zł | Kategoria AM (lub B1/B) |
| Microcar Dué / M.Go | Grupa Microcar (należąca do Ligier) oferuje przestronne i funkcjonalne modele, często z dużym bagażnikiem (model M.Go). | Od 48 000 zł | Kategoria AM (lub B1/B) |
| Renault Twizy 45 | Elektryczny, futurystyczny quadricycle. Model 45 jest ograniczony do 45 km/h, ma konstrukcję tandemową (jeden pasażer za kierowcą). | Od 35 000 zł | Kategoria AM (lub B1/B) |
Modele na kategorię B1 (od 16 lat)
Kategoria B1 uprawnia do kierowania czterokołowcem (masa własna do 400 kg przy przewozie osób, moc do 15 kW / 20,4 KM). Prawo jazdy można uzyskać po ukończeniu 16. roku życia.
Pojazdy te są mocniejsze, cięższe i osiągają wyższe prędkości (choć ich prędkość maksymalna jest często ograniczona przez producenta ze względu na przepisy, zwykle do ok. 90-110 km/h).
| Ligier IXO / JS Line | Modele w pełni wykorzystujące limit masy i mocy (15 kW), oferujące dynamiczniejszą jazdę. Często mają lepsze wykończenie i większą kabinę. | Od 60 000 zł | Kategoria B1 (lub B) |
| Aixam Crossover / e-Aixam | Model Crossover to "miejska terenówka" w segmencie B1. e-Aixam to wersja elektryczna, zyskująca na popularności dzięki niższym kosztom eksploatacji. | Od 65 000 zł | Kategoria B1 (lub B) |
| Microcar M.Go Highland X | Wersja z podwyższonym zawieszeniem i większym prześwitem, idealna na tereny podmiejskie i wiejskie, gdzie stan dróg może być gorszy. | Od 58 000 zł | Kategoria B1 (lub B) |
| Renault Twizy 80 | Elektryczny model Twizy o większej mocy i prędkości (do 80 km/h). Jest to typowy ciężki czterokołowiec na kategorię B1. | Od 45 000 zł | Kategoria B1 (lub B) |
| Wybrane quady | Duże quady i UTV (Utility Task Vehicle) o mocy do 15 kW mogą również być zarejestrowane jako czterokołowce (L7e). | Szeroki przedział | Kategoria B1 (lub B) |
Wnioski i kontekst finansowy
Cena zakupu – Nowe mikrosamochody są bardzo drogie w stosunku do swoich rozmiarów i wyposażenia, często przekraczając cenę używanego pełnoprawnego samochodu osobowego segmentu B. To powoduje, że rynek wtórny (używane 10 000 – 30 000 zł) jest bardzo aktywny.
Koszty eksploatacji – Są relatywnie niskie. Małe silniki Diesla (dominujące w segmencie) charakteryzują się spalaniem poniżej 3,5 l/100 km, a modele elektryczne (e-Aixam, Twizy) oferują minimalne koszty ładowania.
Ubezpieczenie – Mikrosamochody wymagają obowiązkowego ubezpieczenia OC. Koszt polisy jest zazwyczaj niższy niż dla tradycyjnych samochodów osobowych, ale musi być wykupiony przez właściciela.

1 tydzień temu
4






English (US) ·
Polish (PL) ·