- Ministerstwo Zdrowia pokazało projekt nowelizacji ustawy Prawo Farmaceutyczne znoszącej zakaz reklamy aptek
- Proponuje w zamian wprowadzenie przepisów określających zasady prowadzenia reklamy apteki lub punktu aptecznego
- Za złamanie ich będą grozić kary, wyższe niż obecnie obowiązujące
- Konsultacje publiczne potrwają 21 dni
Koniec zakazu reklamy aptek. Jest projekt nowelizacji Prawa farmaceutycznego
Całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych zawarty w Prawie
farmaceutycznym, obowiązuje od 1 stycznia 2012 roku. W 2013 r. na zakaz ten została złożona skarga na Polskę do Komisji Europejskiej.
Komisja uznała ją za uzasadnioną, oceniając zakaz reklamy za sprzeczny z prawem Unii Europejskiej - tak pierwotnym, jak i dyrektywami, dlatego w marcu 2024 r. skierowała skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), a ten orzekł, że zawarty w art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych narusza art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego, a także art. 49 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Opublikowany 12 grudnia projekt nowelizacji Prawa farmaceutycznego uchyla szeroki zakaz i wprowadza przepisy określające zasady prowadzenia reklamy apteki lub punktu aptecznego.
- Realizując ocenę przedstawioną w wyroku TSUE, proponuje się doprowadzenie do zgodności przepisów prawa krajowego z prawem Unii Europejskiej drogą pozytywnego sformułowania normy prawnej pozwalającej na prowadzenie reklamy przy jednoczesnym wprowadzeniu ograniczeń uniemożliwiających reklamę wykraczającą poza ustanawiany standard obiektywizmu i względnej neutralności przekazu reklamowego - wyjaśnia w uzasadnieniu projektodawca.
Co dokładnie ma się zmienić? Projekt uchyla zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych zawarty w art. 94a i wprowadza zapis, że "reklamą apteki lub punktu aptecznego jest działalność polegająca na: informowaniu lub zachęcaniu do skorzystania z oferty apteki lub punktu aptecznego, mająca na celu zwiększenie sprzedaży dostępnego w aptece lub punkcie aptecznym asortymentu oraz świadczonych w nich usług i realizowanych w nich świadczeń lub programów".
"Mogą się reklamować, ale na określonych zasadach"
Wprowadza także zapisy doprecyzowujące, że reklama nie może:
- polegać na oferowaniu w sposób pośredni lub bezpośredni jakiejkolwiek korzyści w zamian za: nabycie produktu leczniczego, wyrobu medycznego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub innego asortymentu dostępnego w aptece lub w punkcie aptecznym albo w zamian za skorzystanie z usług, świadczeń lub programów realizowanych w aptece lub punkcie aptecznym albo w zamian za dostarczenie dowodów na skorzystanie z tej oferty;
- stanowić reklamy porównawczej w rozumieniu art. 16 ust. 3 ustawy z 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; - być kierowana do dzieci i młodzieży do ukończenia 18. roku życia ani zawierać żadnego elementu, który jest do nich kierowany, ani posługiwać się ich wizerunkiem lub głosem;
- wykorzystywać wizerunku lub głosu osób znanych publicznie, naukowców, osób posiadających wykształcenie medyczne lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia ani polegać na odwoływaniu się do zaleceń tych osób;
- zawierać treści sugerujących, że w przypadku braku skorzystania z oferty nastąpi pogorszenie lub brak poprawy stanu zdrowia;
- wprowadzać w błąd, być sformułowana w sposób mogący wywoływać lęk ani wywierać presję na pacjenta by skorzystał z oferowanych w aptece lub punkcie aptecznym usług, świadczeń lub dokonał nabycia oferowanego przez nią asortymentu;
- zawierać treści, które są niezgodne z prawem lub dobrymi obyczajami;
- naruszać tajemnicy zawodowej ani zasad etyki i deontologii zawodowej wiążących farmaceutę;
- w ramach zawartego w niej przekazu, być łączona z informacjami, które nie dotyczą działalności apteki lub punktu aptecznego.
Proponowana nowelizacja podnosi również wysokość kar za złamanie zakazów z obecnie obowiązujących 50 tys. zł do 100 tys. zł.
- Podsumowując, proponowane rozwiązania dotyczące reklamy aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności są koncepcją odwrotną w stosunku do dotychczasowej. Apteki i punkty apteczne mogą się reklamować, ale na zasadach określonych w Prawie farmaceutycznym - wyjaśnia w uzasadnieniu Ministerstwo Zdrowia.
Konsultacje publiczne projektu nowelizacji ustawy potrwają 21 dni od dnia jego udostępnienia w wersji elektronicznej. Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat:

4 dni temu
15



English (US) ·
Polish (PL) ·