Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza znaczące deregulacje

3 dni temu 10
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Jest to projekt deregulacyjny, a jego autorem jest Ministerstwo Cyfryzacji.

Główne cele projektowanych przepisów to wprowadzenie rozwiązań wspierających transformację cyfrową Polski oraz zapewnienie koordynacji cyfrowego rozwoju administracji publicznej.

Czym jest Architektura Informacyjna Państwa? 

AIP jest metodą strategicznego zarządzania budową, rozwojem i utrzymaniem systemów informatycznych i zasobów informacyjnych państwa. Jej celem jest budowa spójnego, sprawnego systemu informacyjnego państwa, dostarczającego usługi dla obywateli i przedsiębiorców, w sposób efektywny kosztowo i jakościowo.

Jak wynika z projektu opublikowanego wcześniej w Rządowym Centrum Legislacji, repozytorium AIP przy użyciu systemu teleinformatycznego prowadzić ma minister właściwy ds. informatyzacji (obecnie minister cyfryzacji). Jego zadaniem będzie gromadzenie w nim m.in. modeli architektonicznych, standardów, wytycznych i rekomendacji. Minister będzie też upoważniony do opracowania dokumentu strategicznego w dziedzinie informatyzacji państwa, który wyznaczać ma kierunki procesu informatyzacji Polski. Kancelaria premiera zwróciła uwagę, że dokument zapewni także spójną wizję rozwoju cyfryzacji oraz racjonalne wykorzystanie środków budżetowych i funduszy europejskich na ten cel.

Komitetu do spraw Cyfryzacji zastąpi Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Zadaniem Komitetu będzie zapewnienie koordynacji działań państwa związanych z informatyzacją oraz wsparcie rozwoju cyfrowego państwa. Komitet będzie też miał za zadanie zapewnienie spójności publicznych przedsięwzięć informatycznymi ze strategią państwa oraz AIP.

Komitet zajmie się też monitorowaniem i opiniowaniem przedsięwzięć o publicznym zastosowaniu, finansowanych ze środków zagranicznych (niezależnie od wartości); przedsięwzięć o publicznym zastosowaniu dot. kupna lub wymiany systemów, rejestrów, zasobów i usług finansowanych z innych środków, o wartości przekraczającej 5 mln zł; przedsięwzięć o publicznym zastosowaniu dot. budowy lub zmiany infrastruktury teleinformatycznej, gdy ich wartość przekracza 15 mln zł - wskazano również w RCL.

Jak zaznaczono w uzasadnieniu projektu, przeniesienie Komitetu na poziom ustawy pozwoli na uniezależnienie jego działań od ograniczeń wynikających z regulaminu pracy Rady Ministrów, który jest podstawą dla działania Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, oraz na działanie Komitetu w imieniu Rady Ministrów a nie tylko jako organu doradczego rządu i premiera.

Projekt przewiduje ponadto, że podmioty realizujące zadania publiczne będą musiały przeprowadzać oceny interoperacyjności krajowej każdorazowo przed wprowadzeniem zmian w systemie teleinformatycznym lub rejestrze publicznym, które wpływają na zdolność podmiotów do współdziałania.

Według definicji portalu rządowego (gov.pl) interoperacyjność to zdolność podmiotów do efektywnej współpracy, zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i technicznym. Ocena interoperacyjności krajowej ma być publikowana w stworzonym na mocy ustawy repozytorium interoperacyjności.

Zgodnie z projektowanymi przepisami podmioty publiczne będą używać systemów teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania określone w Krajowych Ramach Interoperacyjności (KRI, rozporządzenie Rady Ministrów z 2012 r. - PAP) oraz zgodnych z Architekturą Informacyjną Państwa. Poza tym będą opracowywać i zapewniać aktualne informacje o API używanych systemów teleinformatycznych.

Kancelaria premiera wskazała również, że - zgodnie z projektem - minister cyfryzacji prowadzić ma inwentaryzację systemów teleinformatycznych przy użyciu Systemu Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych (SIST). W systemie tym będą przetwarzane informacje dotyczące m.in. istniejących i planowanych rejestrów publicznych i systemów teleinformatycznych. Chodzi także o wykaz przepisów, które stanowią podstawę prawną dla prowadzenia takich rejestrów.

Jak zaznaczono, projekt noweli zakłada wdrożenie rozwiązań, które spełnią jeden z tzw. kamieni milowych zapisanych w Krajowym Planie Odbudowy związany ze zwiększeniem skali zastosowań cyfrowych w sferze publicznej, gospodarce i społeczeństwie. (PAP)

Przeczytaj źródło