MEN wprowadza nową ocenę w polskich szkołach. Ma na pokazać, jak dzieci radzą sobie w codziennym życiu.
MEN przygotowuje wprowadzenie nowego systemu oceniania w polskich szkołach, który ma ruszyć od 1 kwietnia 2026 roku. Chodzi o tzw. ocenę funkcjonalną, nowatorskie narzędzie mające wspierać dzieci w codziennym funkcjonowaniu, a nie tylko w nauce. Początkowo planowano wprowadzenie jej od początku roku szkolnego 2025/2026, jednak termin przesunięto, by dać szkołom więcej czasu na przygotowanie się do zmian.
Ocena funkcjonalna ma przede wszystkim pokazać, jak uczniowie radzą sobie w praktycznych sytuacjach dnia codziennego. Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że nie będzie ona zastępować tradycyjnych ocen szkolnych ani stanowić elementu klasyfikacji. To narzędzie wspierające proces dydaktyczny i wychowawczy, które pozwoli nauczycielom lepiej rozpoznać potrzeby uczniów i dostosować wsparcie do ich możliwości.
– Chcemy, by każde dziecko mogło otrzymać odpowiednią pomoc. Nie zależy nam, aby były to decyzje oparte wyłącznie na orzeczeniach poradni – tłumaczy wiceminister edukacji Izabela Ziętka. – Kryteria wsparcia mają być jasne, a decyzje podejmowane w oparciu o realne potrzeby rozpoznane przez nauczycieli i specjalistów szkolnych.
Nowa ocena będzie obejmować wszystkich uczniów – zarówno tych z trudnościami zdrowotnymi, niepełnosprawnościami czy ze spektrum autyzmu, jak i dzieci, u których nie stwierdzono żadnych problemów. W praktyce nauczyciele będą korzystać z kwestionariusza, który pozwoli ocenić, jak dziecko komunikuje się w klasie, radzi sobie w grupie rówieśniczej, jakie wsparcie jest mu potrzebne i w jaki sposób funkcjonuje w codziennych sytuacjach szkolnych.
MEN zaznacza, że ocena funkcjonalna nie zastąpi tradycyjnych stopni ani systemu klasyfikacji szkolnej. Jej głównym celem jest pomoc i wsparcie dzieci w procesie nauki i rozwoju, a nie konkurowanie z istniejącym systemem. Wdrożenie tej metody ma wspierać nauczycieli w pracy z uczniami, umożliwiając im dokładniejsze rozpoznanie potrzeb dzieci i dostosowanie działań wychowawczych i edukacyjnych do realnych możliwości uczniów.
Nowa forma oceniania wzbudza zainteresowanie zarówno wśród ekspertów edukacyjnych, jak i rodziców, którzy zastanawiają się, jak zmiany wpłyną na codzienne funkcjonowanie ich dzieci w szkole. MEN zapewnia, że wprowadzenie oceny funkcjonalnej ma charakter stopniowy i będzie odbywać się sukcesywnie, aby szkoły miały czas na odpowiednie przygotowanie się do nowego narzędzia.




English (US) ·
Polish (PL) ·