Lotos to jedna z najmocniejszych marek olejowych w Uzbekistanie

10 godziny temu 3
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Jakim jesteś inwestorem? Sprawdź, czy działasz jak Warren Buffett

2025-06-16 06:16

publikacja
2025-06-16 06:16

Orlen Oil ma kilkunastoprocentowy udział w uzbeckim rynku olejów silnikowych i jest w piątce największych graczy - powiedział PAP prezes firmy Arkadiusz Trela. Dodał, że produkowane przez spółkę oleje Lotos są tam cenione za najwyższą jakość, a ich sprzedaż może w przyszłości zostać nawet potrojona.

Lotos to jedna z najmocniejszych marek olejowych w Uzbekistanie
Lotos to jedna z najmocniejszych marek olejowych w Uzbekistanie
fot. Michal Fludra/NurPhoto via ZUMA Press / / FORUM

"Oleje Lotos obecne są na rynku uzbeckim już 16 lat i w wielu warsztatach samochodowych można tam zobaczyć reklamy naszych produktów, a także kupić produkowany w Polsce olej. Gama oferowanych przez Orlen Oil produktów jest bardzo szeroka, bo oprócz olejów silnikowych do samochodów osobowych i ciężarowych sprzedajemy tu również oleje przekładniowe, hydrauliczne, a także specjalistyczne produkty przeznaczone do zastosowania w przemyśle, np. turbinach wykorzystywanych w energetyce" - powiedział w rozmowie z PAP prezes spółki należącej do PKN Orlen podczas IV Międzynarodowego Forum Inwestycyjnego w Taszkencie.

Na targach towarzyszących forum w Taszkencie swoje stoisko miał uzbecki dystrybutor produktów Orlen Oil.

"Marka Lotos ma kilkunastoprocentowy udział w uzbeckim rynku olejów i plasuje się w piątce największych graczy. To pokazuje, że uzbecki rynek ma wielki potencjał, a polskie firmy mogą na nim odnosić sukcesy, i to w warunkach ostrej konkurencji, jaka panuje w branży olejowej" - zauważył.

W ocenie prezesa Orlen Oil, rynki Azji Środkowej są bardzo otwarte na współpracę z podmiotami europejskimi, w tym pochodzącymi z Polski. Biorąc zaś pod uwagę ich potencjał, należy je uznać za strategiczne.

Trela zwrócił również uwagę na specyfikę tych rynków, wskazując przykład Uzbekistanu. "Podstawą biznesu w tym kraju są dobre wzajemne relacje i zaufanie. Nasz uzbecki partner jest bardzo lojalny i mimo prób wejścia w nasze miejsce konkurencji, która oferowała mu możliwość uzyskania wyższej marży, pozostał z nami. Na taką samą lojalność może liczyć z naszej strony. Krótko mówiąc, udało nam się zbudować zdrową współpracę przynoszącą korzyści obydwu partnerom" - zaznaczył.

Prezes polskiej firmy zauważył, że taki model partnerstwa jest już w świecie biznesu coraz rzadziej spotykany. "Prymat mają tabele w arkuszach kalkulacyjnych - najczęściej po prostu wybiera się partnera oferującego najlepsze warunki transakcyjne" - dodał.

Jak podkreślił prezes Trela, uzbecki dystrybutor może być pewien, że w opakowaniach z logo Lotosu zawsze otrzyma produkt najwyższej jakości i co ważne, producent gwarantuje również jego niezakłóconą dostępność.

"Orlen Oil jest na międzynarodowych rynkach postrzegany jako bardzo stabilny producent, który dostarcza swoje wyroby bez żadnych opóźnień, niezależnie od sytuacji globalnej. W ciągu 16 lat naszej obecności w Uzbekistanie nigdy też nie mieliśmy reklamacji" - powiedział.

Trela zaznaczył, że Orlen Oil widzi możliwość wzrostu sprzedaży swoich produktów na rynku uzbeckim. "Prowadzimy z naszymi partnerami rozmowy o tym, jak nasze udziały zwiększyć. Uważamy, że w przyszłości możemy podwoić, a nawet potroić sprzedaż w tym kraju" - dodał.

Jak zaznaczył prezes polskiej firmy olejowej, konkurencja w tej branży w Uzbekistanie jest jednak bardzo ostra. Poza międzynarodowymi graczami doskonale znanymi na rynkach europejskich, na rynku są również obecni lokalni tzw. blenderzy oferujący produkty pod własnymi markami, ale też dostawcy azjatyccy, w tym chińscy, którzy są bezkonkurencyjni cenowo.

"Nie ścigamy się na ceny, bo nie mielibyśmy szans, zwłaszcza że chińscy producenci potrafią zalać rynek produktami sprzedawanymi poniżej kosztów. My budujemy wizerunek produktu premium - wysokojakościowego, bezpiecznego dla silnika" - podkreślił Trela.

Dodał, że należąca do spółki Orlen Oil rafineria w Trzebini, jest najnowocześniejszym zakładem produkcji olejów w Europie Centralnej i Wschodniej i jednym najbardziej zaawansowanych technologicznie w całej Europie. "Dysponujemy rozwiązaniami, których wielu konkurentów nam zazdrości" - stwierdził.

Według danych przedstawionych przez uzbeckie ministerstwo inwestycji, sektor motoryzacyjny Uzbekistanu jest jedną z najprężniejszych branż w kraju i pozostaje jednym z filarów tamtejszej gospodarki – generując 5,5 mld dolarów przychodów rocznie.

W Uzbekistanie produkowane są samochody osobowe, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe, a także autobusy, ciężarówki i maszyny rolnicze.

Od 2018 roku eksport pojazdów osobowych i użytkowych z Uzbekistanu wzrósł ponad dziesięciokrotnie. (PAP)

gkc/ mick/ lm/

Twórz szkolenia, które działają – sprawdź nasz bezpłatny kurs online!

Twórz szkolenia, które działają – sprawdź nasz bezpłatny kurs online!

Powiązane: pknorlen

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło