Listonosz "na życzenie". Koniec z czekaniem w kolejce na poczcie

2 tygodni temu 13
  • Nadchodzi koniec awizo? Wiele na to wskazuje. Poczta Polska uruchomiła usługę doręczenia przesyłki na życzenie klienta 
  • Listonosz doręczy paczkę w wybranych przez klienta godzinach. Będzie można ją także przekierować na inny adres
  • To niejedyne zmiany. W 2026 roku w życie wchodzi system e-Doręczeń. Pisma urzędowe będą dostarczane w formie elektronicznej

Standardowy termin odbioru paczki na poczcie wynosi 14 dni i trzeba się zmieścić w czasie, bo inaczej zostanie odesłana. Z tego powodu kolejki na poczcie to codzienność, bo wiele osób czeka na odbiór urzędowych pism i przesyłek. Teraz może się to zmienić. 

Czym jest usługa Doręczenie na życzenie? Poczta Polska wychodzi naprzeciw klientom

Jak czytamy na stronie Poczty Polskiej z usługi można skorzystać w przypadku przesyłki awizowanej.

Dzięki usłudze Doręczenie na życzenie awizowana przesyłka polecona zostanie ponownie doręczona pod adres wskazany na przesyłce.

Paczkę można przekierować również na inny adres w wybranym przedziale czasowym (w godzinach otwarcia placówki).

Jak działa Doręczenie na życzenie? Usługa ma ułatwić życie 

Usługę można zlecić na trzy sposoby:

  • przez internet wypełniając formularz elektroniczny,
  • telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00 pod numerem (+48) 43 842 06 00 z telefonów komórkowych i z zagranicy oraz 801 333 444 z telefonów stacjonarnych;
  • zlecając usługę listonoszowi poprzez wręczenie wydrukowanego i wypełnionego formularza, który można pobrać na stronie Poczty Polskiej. 

Doręczenie na życzenie nie jest darmowe. Trzeba dodatkowo zapłacić

Koszt usługi wynosi 4,50 zł za przesyłkę. Zostanie dostarczona najwcześniej następnego dnia przyjęcia zlecenia usługi i nie później niż 14 dni, licząc od następnego dnia po pozostawieniu pierwszego awiza (z wyłączeniem sobót i niedziel).

Jak będą dostarczane pisma urzędowe? Drogi są dwie

Cyfrowa rewolucja obejmuje także pisma urzędowe. W 2026 roku administracja publiczna uruchamia system e-Doręczeń. Będzie to podstawowy kanał dostarczania urzędowych dokumentów. Awiza nie znikną od razu, lecz będą stopniowo wygaszane (przez okres przejściowy nadal będą używane).

  • Aby korzystać z e-Doręczeń, należy posiadać konto w ADE (Adres do Doręczeń Elektronicznych). Wówczas pisma w wersji cyfrowej będą trafiały do odbiorcy drogą elektroniczną.
  • Osoby, które nie posiadają ADE, otrzymają wydrukowaną wersję pisma elektronicznego. Dokument zostanie dostarczony drogą tradycyjną.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Przeczytaj źródło