Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Fot. Wizz Air
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował we wtorek o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w sprawie polityk bagażowych Ryanaira i Wizz Aira. Urząd analizuje m.in. postanowienia umowne związane z warunkami przewozu bagażu, sprawdza, jakie informacje otrzymuje klient kupujący bilet, jaka jest procedura pomiaru bagażu i zasady naliczania opłat, oraz jakie są konsekwencje dla konsumentów, jeśli takiej opłaty nie uiszczą.
Urząd przypomniał, że według orzecznictwa TSUE linie lotnicze nie powinny pobierać dodatkowej opłaty za "rozsądnej wielkości i wagi bagaż podręczny".
Wizz Air po komunikacie UOKiK: ściśle współpracujemy z właściwymi organami
"Wizz Air ściśle współpracuje z właściwymi organami, jednak nie możemy komentować szczegółów toczącego się postępowania. Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia naszym pasażerom jak najlepszego doświadczenia podróży oraz usług na najwyższym poziomie" - poinformował w piątek przewoźnik, odnosząc się do decyzji Urzędu.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
UOKiK w komunikacie wskazywał, że do Urzędu napływają skargi konsumentów dotyczące m.in. pomiarów bagażu przez Ryanaira i Wizz Aira. "Choć jeszcze niedawno plecak kwalifikował się jako bezpłatny bagaż podręczny, teraz – zdaniem przewoźnika - nie spełnia wymogów, a konsument obciążany jest dopłatą sięgającą kilkuset złotych" - poinformował UOKiK.
Według podróżnych pomiary prowadzone są też "w pośpiechu" i "bez szansy" na ponowną weryfikację wymiarów lub użycie innego urządzenia pomiarowego - podał UOKiK. Wskazał, że - zgodnie z sygnałami od pasażerów - opłatę można uiścić wyłącznie kartą płatniczą, a odmowa zapłaty skutkuje niewpuszczeniem konsumenta na pokład.
Jeśli postępowanie wyjaśniające potwierdzi, że zasady dotyczące przewozu bagażu podręcznego i obciążania konsumentów opłatami w liniach Ryanair i Wizz Air mogą naruszać prawa konsumentów, prezes UOKiK rozpocznie postępowanie w sprawie o uznanie "postanowień wzorców umownych za niedozwolone" lub postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Ryanair zapewnił, że działa zgodnie z prawem UE
Do informacji Urzędu odniósł się również Ryanair. W środę linia poinformowała, że jej "polityka bagażowa jest prosta i w pełni zgodna z unijnym prawem". Dodała, że jeśli bagaż pasuje do urządzenia pomiarowego, może zostać zabrany na pokład za darmo; jeśli nie mieści się, zostanie pobrana opłata.
Wizz Air to węgierska linia lotnicza. Dysponuje flotą 230 samolotów Airbus A320 i A321; obsługuje ponad 600 tras z 25 baz operacyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Zgodnie z danymi firmy, od 2004 roku z usług przewoźnika skorzystało ponad 120 milionów pasażerów podróżujących z i do Polski.