Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Samochody w Polsce są dość stare, co nie oznacza, że nie są skomplikowane. To ma swoje odzwierciedlenie w kosztach napraw aut z rynku wtórnego
- Auto używane jest obarczone dużym ryzykiem awarii już w pierwszym roku używania. Większość usterek pojawia się 3 miesiące po zakupie
- Najbardziej kosztownym elementem, który się psuje jest silnik
Rynek używanych samochodów w Polsce. Jakie auta najczęściej trafiają do warsztatów?
Zakup używanego samochodu zawsze wiąże się z ryzykiem awarii. Auta to urządzenia, które mają prawo się psuć i tylko od nowego auta możemy wymagać zupełnej sprawności. Tym bardziej że samochody w Polsce mają średnio ponad 14 lat. Dane dotyczące awaryjności pochodzą z raportu firmy GetHelp.pl, która oferuje rozszerzone gwarancje na samochody używane. Ochroną objęte są auta do 20 lat i z przebiegiem do 350 tys. km, co dobrze odzwierciedla stan polskiego rynku wtórnego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZakup używanego auta – co może się zepsuć już po 3 miesiącach?
Według raportu, aż 4 na 10 aut sprzedawanych w komisach psuje się w ciągu pierwszego roku. Co więcej, ponad połowa usterek (52 proc.) ujawnia się już w pierwszych trzech miesiącach od zakupu. Najczęściej awarie dotyczą jednostki napędowej – problem ten dotyka aż 17,55 proc. ubezpieczonych aut w pierwszym roku eksploatacji. Do najczęstszych usterek należą uszkodzenia tłoków, głowicy czy wypalenie uszczelki pod głowicą. Średni koszt naprawy silnika to aż 4461 zł.
Nie mniej kłopotliwe są problemy z turbodoładowaniem i układem oczyszczania spalin. W obu przypadkach awarie dotyczą około 9 proc. aut. Naprawa turbosprężarki lub intercoolera kosztuje średnio 1511 zł, a usunięcie problemów z układem oczyszczania spalin, np. wymiana filtra cząstek stałych, to wydatek rzędu 2075 zł.
Klimatyzacja również nie jest wolna od problemów – awarie dotyczą 7 proc. aut, a ich naprawa kosztuje średnio 1450 zł. Układ chłodzenia psuje się w 5,5 proc. przypadków, a koszt jego naprawy to 976 zł.
Skrzynie biegów - która psuje się częściej
Manualne skrzynie biegów psują się w 6,77 proc. przypadków, a ich naprawa kosztuje średnio 2814 zł. Automatyczne przekładnie są mniej awaryjne (4,18 proc.), ale ich naprawa pochłania aż 4142 zł. Wybór między manualem a automatem zależy więc od preferencji i budżetu, ale w przypadku starszych aut manual może okazać się bardziej opłacalny.
- Przeczytaj także: Wystarczy kamień i kreda. Kierowcy dają się nabrać bez oporu
Ile kosztuje utrzymanie używanego auta w Polsce?
Zakup używanego samochodu to nie tylko cena samego pojazdu. Warto mieć na uwadze dodatkowe koszty związane z rejestracją, ubezpieczeniem, przeglądem oraz – co najważniejsze – naprawami. Eksperci sugerują, by na nieprzewidziane usterki przeznaczyć co najmniej 5000 zł. Szczególnie jeśli mowa o naprawach silnika, układu doładowania czy klimatyzacji.
Polski rynek samochodów używanych jest pełen pułapek, a statystyki pokazują, że niemal połowa aut wymaga napraw już w pierwszym roku po zakupie. Dlatego warto dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed zakupem i być przygotowanym na dodatkowe wydatki.