Kultowe sklepy znikają po blisko 140 latach. Powód zaskakuje

1 tydzień temu 7

Data utworzenia: 2 listopada 2025, 13:37.

Listmann — niemiecka sieć sklepów specjalizująca się w sprzedaży artykułów dla majsterkowiczów, ogłosiła likwidację. Oliver Listmann, dyrektor zarządzający i przedstawiciel czwartego pokolenia właścicieli sieci, powiedział, że decyzja o zamknięciu firmy była niezwykle trudna, ale nie miał innego wyjścia.

Koniec epoki w Niemczech. Kultowa sieć znika po 136 latach działalności.
Koniec epoki w Niemczech. Kultowa sieć znika po 136 latach działalności. Foto: listmann.de / -

Po 136 latach działalności znika z rynku jedna z najbardziej znanych niemieckich marek z branży hobbystycznej. Firma Listmann, specjalizująca się w sprzedaży artykułów dla plastyków, majsterkowiczów i miłośników rękodzieła, ogłosiła zamknięcie swoich sklepów — w Moguncji, Wiesbaden i Koblencji. Jak informuje portal Allgemeine Zeitung, sklep działający w Aachen, zostanie przejęty przez przedsiębiorstwo Frankenne.

Na oficjalnym profilu firmy Listmann w mediach społecznościowych pojawił się emocjonalny wpis: "Niestety zamykamy nasze sklepy w Moguncji, Wiesbaden i Koblencji. Jesteśmy niezmiernie smutni, że ten rozdział dobiega końca, ale też wzruszeni wszystkimi ciepłymi słowami i wiadomościami, jakie od was otrzymaliśmy". Pracę straci blisko 120 osób.

Alkotubki wróciły. Po skandalu znów leżą na sklepowych półkach

Jak przekazał w rozmowie z mediami Oliver Listmann, obecny dyrektor zarządzający i przedstawiciel czwartego pokolenia sieci decyzja o zamknięciu firmy była niezwykle trudna, ale nie znalazł innego rozwiązania.

Nie widzę już dla siebie przyszłości w branży. Mam 64 lata i nie mam następcy. Moi synowie mają inne plany życiowe, a próby sprzedaży firmy nie powiodły się

— poinformował. Na decyzję wpłynęły również rosnące koszty i zmieniające się nawyki zakupowe klientów oraz presja ze strony dużych sieci internetowych.

Kupił ziemniaki w niedzielę bez handlu. Supermarket zrobił sztuczkę. Urzędnicy o karze

Zamknięcie Listmanna to symboliczny koniec epoki tradycyjnych sklepów z artykułami plastycznymi w Niemczech — piszą niemieckie media. Początki firmy sięgają 1889 roku, gdy Friedrich Listmann i Johann Stellwagen założyli w Moguncji sklep z artykułami żelaznymi. Po wojnie firma przeszła wiele zmian — od sprzedaży narzędzi i materiałów budowlanych, przez otwarcie w 1967 r. pierwszego w mieście sklepu samoobsługowego. Następnie przekształcono ją w latach 90. w specjalistyczną sieć z artykułami dla artystów plastyków i hobbystów.

Nowa sieć rzuca wyzwanie Biedronce. "Chcemy, by było jak 20 lat temu"

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Newsletter

Najlepsze teksty z Faktu! Bądź na bieżąco z informacjami ze świata i Polski

Zapisz się

Masz ciekawy temat? Napisz do nas list!

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem? Masz ciekawy temat? Napisz do nas!

Napisz list do redakcji

Przeczytaj źródło