Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
2025-06-13 12:25
publikacja
2025-06-13 12:25
Uchwała o strefie czystego transportu (SCT) w Krakowie, przyjęta przez radnych miejskich, budzi wątpliwości wojewody małopolskiego z powodu możliwości nierównego traktowania mieszkańców Małopolski spoza Krakowa i mieszkańców Krakowa.


Uchwałę o SCT radni Krakowa przyjęli w nocy ze środy na czwartek. Wprowadza ona od 1 stycznia 2026 r. SCT na obszarze wewnątrz czwartej obwodnicy miasta, czyli na większej jego części. Zgodnie z uchwałą do SCT nie wjadą samochody z normą silnika euro niższą niż 4 lub wyprodukowane przed 2005 r. oraz diesle z normą euro niższą niż 6 lub wyprodukowane przed 2014 r. Kierowcy samochodów niespełniających warunków będą musieli zapłacić za wjazd do Krakowa. Mieszkańców, którzy kupili samochód przed wejściem w życie uchwały, SCT nie będzie obowiązywać.
Zgodnie z procedurami prawnymi uchwała rady miasta trafia do wojewody jako organu nadzoru. Wojewoda w przypadku wątpliwości co do jej legalności może ją unieważnić. Może ją także zaskarżyć do sądu administracyjnego.
„Przyglądamy się tej uchwale. Stwierdzenie, że zamierzam ją uchylić lub zaskarżyć, jest zbyt daleko idące. Trwają analizy natury prawnej. Moje wątpliwości wzbudza jednak kwestia nierównego traktowania mieszkańców Małopolski mieszkających poza miastem Kraków i mieszkańców miasta Krakowa. I pod tym kątem przyglądamy się zapisom tej uchwały” – powiedział w piątek PAP wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Z powodu naruszenia konstytucyjnych praw: równego traktowania, sprawiedliwości społecznej, poprawnej legislacji oraz wolności poruszania się wojewoda małopolski w sierpniu 2024 r. unieważnił uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą Zakrzówka. Tamta uchwała wprowadzała zasadę, że na teren Zakrzówka poza kolejką wejdą mieszkańcy Krakowa mający kartę krakowską.
Radni Krakowa przyjęli uchwałę o SCT większością głosów KO i Nowej Lewicy. Zwracali uwagę, że przyczyni się ona do poprawy jakości powietrza i zdrowia. Powoływali się na znowelizowaną ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która do wprowadzenia SCT zobowiązuje miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w których przekroczone są dopuszczalne normy dwutlenku azotu.
Z kolei przeciwnicy SCT mówili m.in., że uchwała narusza konstytucyjne prawo wszystkich obywateli do równego traktowania, także prawo do własności prywatnej i dysponowania nią. Przekonywali, że SCT w proponowanym kształcie zwiększy podział na osoby zamożne i biedne. Ich zdaniem w uchwale są luki i niejasności, np. w zapisach dotyczących pojazdów, których SCT nie będzie obowiązywać. Wątpliwości budzi też – według przeciwników – sposób, w jaki weryfikowana byłaby legalność wjazdu samochodów do miasta.
Pod koniec 2022 r. Rada Miasta Krakowa przyjęła inną uchwałę o SCT, ale na początku 2024 r. unieważnił ją Wojewódzki Sąd Administracyjny. Unieważnienie nie jest jednak prawomocne, bo Naczelny Sąd Administracyjny, do którego wpłynęła skarga kasacyjna na postanowienie WSA, wciąż nie wydał rozstrzygnięcia w sprawie.
Uchwała o SCT przyjęta w tym tygodniu nie tylko określa nowe zasady SCT, ale też unieważnia uchwałę z 2022 r. Jeżeli ostatnia uchwała zostanie unieważniona, to uchwała z 2022 r. wciąż będzie prawomocna, a wprowadza ona SCT od lipca 2025 r. w całym Krakowie. (PAP)
bko/ joz/

Załóż firmę z kontem mBiznes i kartą firmową Mastercard - zgarnij nawet 2056 zł premii
Powiązane: Strefa Czystego Transportu
Awantura o samochody w Krakowie. "Stawka godzinowa za wjazd wyniesie 2,5 zł"Radni Krakowa większością głosów zdecydowali w nocy ze środy na czwartek, że strefa czystego transportu (SCT) zacznie od stycznia 2026 r. obowiązywać do granic czwartej obwodnicy, czyli na większości terytorium miasta, z wyjątkiem obrzeży, w tym Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.
Krakowcy radni zdecydują o strefie czystego transportu. Byłaby bardziej restrykcyjna niż strefa w WarszawieW środę radni Krakowa zdecydują o wprowadzeniu strefy czystego transportu (SCT). Projekt uchwały zakłada, że zaczęłaby ona obowiązywać od 2026 r. i objęłaby większą część miasta – obszar wewnątrz czwartej obwodnicy. Byłaby bardziej restrykcyjna niż strefa w Warszawie.
Trump czai się na Kanał Panamski. Ten cud techniki kosztował życie tysięcy robotnikówBudowa Kanału Panamskiego, prowadzona najpierw przez Francuzów, a potem Amerykanów, trwała ponad 30 lat i kosztowała życie tysięcy robotników. Obecnie ułatwia on przewóz ponad 400 mln ton towarów rocznie. Od 1999 roku kanałem zarządza Panama, ale prezydent USA Donald Trump chce go jej „odebrać”.
Polecane
Od teraz 7% na dłużej. VeloBank przedłuża i poprawia promocję
Akcje, oszczędności i... rower. Oto majątek Ryszarda Petru
Producenci aut w panice, a Polacy zastanawiają się: kupić czy wynająć?
Startują wakacyjne promocje na paliwo. Pierwsza stacja wychyliła się przed szereg
Mniej chętnych na obligacje skarbowe. Winny spadek oprocentowania?
Rynki reagują na izraelski atak na Iran. Ropa w górę, rynki akcji bez paniki
Majowa inflacja zrewidowana w dół. Ale wciąż przewyższała cel NBP
Abonament za radio samochodowe? KRRiT wydała ważny komunikat
Oni nie mają piątku w pracy. Te firmy udowadniają, że 4 dni wystarczą
Ranking kont osobistych. Rachunek za 0 i najlepsza lokata to nie mit
Dwucyfrowy spadek w motoryzacji ciąży polskiej produkcji
Ruszyła kampania, w ramach której kierowcy bezpłatnie sprawdzą stan i ustawienia świateł
Kolejne rekordy w tunelu na zakopiance. Ponad 44 tys. aut jednego dnia
Oszustwa przy sprzedaży aut. 137 tys. zł zabezpieczone na poczet kar
Sieć ładowarek do e-ciężarówek oplecie Europę
Najnowsze
Premier o zmianie umowy koalicyjnej: spytajcie tych, którzy najgłośniej o tym mówią, o co im chodzi
Nawrocki o kawalerce, sutenerstwie, ustawkach i współpracy z rządem. "Usiądę z Tuskiem do stołu"
Premier: Polska ma ponad 90-procentową skuteczność w zatrzymywaniu migrantów
Lewica dociśnie ws. związków partnerskich? Kotula: To nie może dłużej czekać
"Atak Izraela to deklaracja wojny". Irański szef MSZ nie pozostawia złudzeń
Szef MON: Wojsko jest gotowe wesprzeć ewakuację Polaków z regionu konfliktu
Wypadek na A1. Sąd odrzucił zażalenie na areszt wobec Sebastiana M. "Uzasadniona obawa ucieczki"
Krakowska uchwała o strefie czystego transportu budzi wątpliwości wojewody
Cel sprzedażowy Develii na '25 osiągalny; trudno oszacować potencjalny wpływ przejęcia Bouygues
Paliwa najtańsze od wojny. Ale podwyżki już do nas lecą
Instalacje nuklearne w Natanz zostały zniszczone w wyniku izraelskiego ataku
"Jerusalem Post": Netanjahu, umieszczając kartkę w Ścianie Płaczu, zapowiedział atak na Iran
Były rektor warszawskiej uczelni oskarżony. Premier reaguje
Izrael: jesteśmy gotowi na wielodniową konfrontację
Połączenia LOT-u do Indii i innych krajów azjatyckich - zgodnie z rozkładem
Popularne
Drogie uchodźstwo na Węgrzech. Romanowski ma do dyspozycji 114 mln zł debetu
Osoby z niepełnosprawnością na to czekały. Od dziś nowe przepisy wydłużające orzeczenia
Dolar najtańszy od czterech lat. Amerykanie wycofują się z ceł
Pojawia się, to znika. Tajemniczy dom z oświadczenia majątkowego Przemysława Czarnka
Dariusz "aplikacja" Matecki ma kredyt, ale nie ma nieruchomości. Najnowsze oświadczenie majątkowe polityka PiS
„Wciągają w to całe rodziny”. Cudowna aplikacja okaże się piramidą finansową?
Spór o płacę minimalną. Resort rodziny schodzi jednak poniżej 5 tys. zł
"Jest mnóstwo dokumentów, mnóstwo nagranych rozmów". Komisja ws. wniosku o TK dla prezesa NBP zbiera materiały
Imiona zbieżne z "tożsamością narodową". Orban zdecyduje jak będą nazywać się Węgrzy
W Danii coraz tłoczniej. Liczba ludności przekroczyła 6 mln osób
Unia Europejska uderza w hybrydy. Wkrótce będą za mało ekologiczne
Nadpłaty hipotek nabierają rozpędu. Niższe stopy pomogą?
Działki i kryptowaluty. Rodzina Bosaków pokazała, w co inwestuje swój majątek
Płaca minimalna w 2026 roku. Znamy stawki - rząd doszedł do porozumienia
Kreml do KE: obniżenie limitu ceny ropy nie pomoże w ustabilizowaniu rynków energii