Koszty wymiany adaptacyjnych amortyzatorów mogą zaskoczyć. Czy masz je w swoim samochodzie?

3 godziny temu 6
  • Adaptacyjne amortyzatory, wcześniej zarezerwowane dla marek premium, są coraz częściej stosowane w popularnych samochodach
  • Koszt wymiany takich amortyzatorów może wynosić od 1500 do nawet 2000 zł za sztukę, kilkukrotnie więcej niż standardowych
  • Na ogół nie można zastąpić adaptacyjnych amortyzatorów zwykłymi
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

SPIS TREŚCI

  1. Jak rozpoznać, że auto ma adaptacyjne amortyzatory?
  2. Ile kosztuje wymiana adaptacyjnych amortyzatorów?

Każdy zakup należy dobrze przemyśleć, aby nie spotkała nas później przykra niespodzianka w warsztacie. Mechanicy podkreślają, że w używanym samochodzie należy sprawdzić nie tylko stan silnika i skrzyni biegów, ale także zawieszenie. Dobrym przykładem są amortyzatory.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie są koszty wymiany adaptacyjnych amortyzatorów?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Jak rozpoznać, że auto ma adaptacyjne amortyzatory?

Dlaczego nie można zastąpić adaptacyjnych amortyzatorów zwykłymi?

Elektronicznie sterowane amortyzatory adaptacyjne pojawiają się w coraz większej liczbie samochodów. To rozwiązanie — w przeciwieństwie do zawieszenia pneumatycznego — nie jest już zarezerwowane wyłącznie dla drogich modeli marek premium. W wyższych wersjach wyposażenia można je spotkać także w niewielkich, popularnych autach. Warto mieć tego świadomość, gdy kupujemy używany samochód z przebiegiem ponad 100 tys. km.

Adaptacyjne tylne amortyzatory w Hondzie Civic IX kombi

Adaptacyjne tylne amortyzatory w Hondzie Civic IX kombiAuto Świat

Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia podnoszą komfort jazdy lub poprawiają prowadzenie pojazdu. Decyzja należy do kierowcy, który może dostosować charakterystykę ich pracy — osobno lub w ramach wybranego trybu jazdy, który wpływa również na pracę innych podzespołów, takich jak silnik czy skrzynia biegów. To świetne rozwiązanie, ale drogie w naprawie w przypadku awarii lub po prostu zużycia spowodowanego naturalną eksploatacją.

Jak rozpoznać, że auto ma adaptacyjne amortyzatory?

Można zajrzeć pod samochód, ale nie każdy musi być ekspertem motoryzacyjnym i potrafić odróżnić standardowe amortyzatory od tych zaawansowanych. Są prostsze sposoby.

— Pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinny być przyciski w kabinie oznaczone jako sport/comfort albo z symbolem zawieszenia. W nowszych samochodach grupy Volkswagena wystarczy wejść w menu trybów jazdy i sprawdzić, czy można regulować sztywność amortyzatorów. Jeśli tak, mamy do czynienia z amortyzacją o zmiennej sile tłumienia, co oznacza potencjalnie wyższe koszty serwisowania — wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto należącej do firmy Moto-Profil.

Volkswagen Golf z elektronicznie sterowanym zawieszeniem DCC

Volkswagen Golf z elektronicznie sterowanym zawieszeniem DCCŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Oznaczenia stosowane przez producentów są różne. Podkreślamy, że sam układ wyboru trybów jazdy w samochodzie nie zawsze oznacza możliwość ingerencji w pracę zawieszenia. Najlepiej jest wybrać poziom Individual i spojrzeć na listę podzespołów, których ustawienia możemy zmieniać. Jeśli znajdziesz osobny przycisk od sterowania amortyzatorami, sprawa jest jasna.

Ile kosztuje wymiana adaptacyjnych amortyzatorów?

Zdarza się, że kierowca jeździ samochodem przez długi czas i nawet nie wie, że jego model ma adaptacyjne amortyzatory. Dowiaduje się o tym od mechanika, który zaskakuje go wysokimi kosztami wymiany.

Użytkownicy nawet popularnych modeli, wyposażonych w proste adaptacyjne amortyzatory, mogą się zdziwić, że za jeden element zamiast 400–600 zł będą musieli zapłacić od 1500 do nawet 2000 zł. Adam Lehnort z ProfiAuto zaznacza, że często zdarza się, że nie ma tańszych zamienników, a zamontowanie zwykłych amortyzatorów nie tylko generuje problemy (błędy systemowe), ale w niektórych przypadkach jest po prostu niemożliwe. Należy wiedzieć, że zgodnie z przepisami homologacyjnymi takich modyfikacji nie wolno przeprowadzać.

Przeczytaj źródło