Ministerstwo Edukacji Narodowej wycofało swój projekt z dalszych prac. Chodzi o propozycję zatrudniania w przedszkolach osób niebędących nauczycielami. Co wiadomo na ten temat?
Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Wyborcza.pl
MEN wycofuje się ze swojej propozycji
Interia poinformowała w sobotę 25 października, że propozycja zatrudniania w przedszkolach osób niebędących nauczycielami została wycofana z dalszych prac. Rzeczniczka prasowa Ministerstwa Edukacji Narodowej Ewelina Gorczyca przekazała, że "wobec krytycznych uwag, głównie ze strony środowiska akademickiego i związków zawodowych, po pierwszym czytaniu, na wniosek Rady Ministrów, projekt został wycofany z dalszych prac".
Projekt budził kontrowersje
Przypomnijmy, w lipcu rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy, który zakładał, że w przedszkolach będą mogły prowadzić zajęcia także osoby, które nie są nauczycielami. "W uzasadnionych przypadkach w przedszkolu publicznym może być, za zgodą kuratora oświaty, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć" - głosił dokument. Z pomysłem rządu nie zgodzili się nauczyciele, budził on kontrowersje również wśród rodziców. Projekt ustawy deregulacyjnej z powyższymi zmianami miał wrócić do Sejmu we wrześniu. W ostatniej chwili spadł z harmonogramu obrad i jego przyszłość nie była jasna. Jak się okazało, z pomysłu zrezygnowano. Problem braków kadrowych dalej jednak pozostaje nierozwiązany.
Zobacz wideo Krzysztof Bosak o projekcie edukacji zdrowotnej: Niemądre, szkodliwe, może właśnie o to chodzi
Rząd przyjął projekt zmian w prawie oświatowym
Na początku października rząd przyjął z kolei projekt zmian w prawie oświatowym związany z projektem Kompas Jutra. Założenia tego projektu to spójna podstawa programowa, a także więcej godzin zajęć praktycznych i projektowych. Na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu ministerka edukacji narodowej wyjaśniała, że przyjęte zmiany pozwolą na skuteczniejsze uczenie umiejętności praktycznych. - Na większości przedmiotów będzie możliwość - wręcz obowiązek - robienia niektórych działań za pomocą doświadczeń, debat, nie tylko zdobywania wiedzy, ale zdobywania jej w praktyce - mówiła Barbara Nowacka. Ważnym elementem reformy ma być również tak zwany "tydzień projektowy", który będzie wprowadzany stopniowo i będzie obowiązkowy po roku 2026. W ramach tego komponentu reformy uczniowie będą wspólnie, międzyzespołowo i interdyscyplinarnie wykonywali projekty edukacyjne. Przyjęta przez rząd ustawa pozwala również na to, by egzamin ósmoklasisty znów odbywał się w kwietniu.





English (US) ·
Polish (PL) ·