Konsumenci dokonują egoistycznego zwrotu

1 tydzień temu 12
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

fot. Unsplash fot. Unsplash

Podwalinami zwrotu egoistycznego opisanego w raporcie Edelmana są pogarszające się warunki życia codziennego. Ponad połowa respondentów badania doznała trudności ekonomicznych – nie było ich stać na opłacenie rachunków, opiekę zdrowotną, zjedzenie posiłku. Problemy te widoczne są w młodszych grupach badanych – w 18-28 u 68 proc. badanych, a u 29-44 u 58 proc.

Trzy czwarte ankietowanych ze wszystkich badanych piętnastu rynków (lista na końcu artykułu) boi się wpływu ceł na ceny produktów. W USA obawy te wyraża 67 proc. badanych.

Zobacz: Telewizja buduje wiarygodność reklamowanej marki, prasa - zaufanie, a TikTok - popularność i sławę

Zwrot ku markom lokalnym

W raporcie Edelmana ujawnił się patriotyzm konsumencki - badani zdecydowanie bardziej ufają markom z własnego kraju niż zagranicznym. W większości badanych krajów marki lokalne mają przewagę zaufania nawet o kilkadziesiąt punktów procentowych. 

Co ma mi dać marka? Nie tylko produkt

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Czego w tej sytuacji oczekujemy od marek? Konsumenci chcą, żeby marki nie tylko sprzedawały produkty, ale też:

   • dawały poczucie bezpieczeństwa i optymizmu (68 proc.)

   • pomagały robić coś dobrego dla świata (61 proc.)

   • ułatwiały podejmowanie decyzji dzięki dostarczaniu rzetelnych informacji (59 proc.)

   • budowały społeczność wokół wspólnych wartości (51 proc.)
     
64 proc. osób (+4 p. proc. rdr.) deklaruje, że wybiera lub unika marek w zależności od ich postawy wobec takich tematów jak: czyste powietrze i woda, walka z nierównościami społecznymi, równość rasowa i płciowa, przeciwdziałanie dezinformacji. Szczególnie młodsi i osoby o poglądach lewicowych są bardziej skłonne kupować produkty marek zaangażowanych w różne kwestie społecznie. 

Zobacz: Polacy wierzą w poprawę ich sytuacji ekonomicznej. “Nie rezygnują z przyjemności życia codziennego” 

Jeśli marka milczy na temat ważnych problemów, połowa konsumentów zakłada, że nic z tym nie robi lub coś ukrywa – to może prowadzić do utraty zaufania i spadku sprzedaży. Na decyzje zakupowe wpływają, przynajmniej w jakimś stopniu: dotychczasowe doświadczenia z marką (70 proc.), doświadczenia z marką bliskich (59 proc.), a dopiero w dalszej kolejności reklamy, polecenia influencerów (50 proc.).

Przy wyborze produktów równie ważne jak cena i jakość są także wysoka jakość obsługi klienta i wygoda zakupu – wylicza raport Edelmana.

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 15 tysięcy respondentów w 15 krajach, są to: Brazylia Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Indonezja, Japonia, Meksyk, Arabia Saudyjska, RPA, Korea Południowa, ZEA, Wielka Brytania, USA. Premiera raportu odbyła się podczas Cannes Lions. 

Przeczytaj źródło