Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z przedsiębiorcami - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka był Robert Podleś, założyciel Cobi. W 2023 r. firma miała 165,8 mln zł skonsolidowanych przychodów, 45 mln zł EBITDA (zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację) i 19 mln zł zysku netto.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Produkują wszystko w Polsce. Te klocki kupuje cały świat - Robert Podleś w Biznes Klasie
Historia i pieniądze w klockach
Cobi powstało w 1987 roku z inicjatywy Roberta Podlesia, który założył firmę produkującą puzzle. Od początku była to działalność samodzielna – bez wielkich inwestycji zewnętrznych i bez pomocy dużych korporacji. Podleś rozpoczął swoją przygodę z biznesem w trudnych czasach stanu wojennego, pracując nocami w piekarni, a w weekendy handlując na tzw. wolumenie.
Początkowo zarobione pieniądze inwestował w produkcję, co ostatecznie doprowadziło go do założenia marki, która miała stać się jednym z najważniejszych graczy na rynku klocków w Polsce.
Klocki dla dorosłych, czyli segment kidults
Ważnym punktem w historii firmy Cobi była zmiana w kierunku produkcji klocków, które nie były tylko zabawką dla dzieci, ale także dla dorosłych. Klocki historyczne, militarne, zestawy do składania dla dorosłych - to koncept, który sprawił, że Cobi wyróżniło się na tle innych firm zabawkowych.
Podlesiowi udało się wykroczyć poza tradycyjny rynek dziecięcy, tworząc zestawy, które przyciągnęły kolekcjonerów i pasjonatów historii. - W tym roku wyjdzie zestaw z 11 tysiącami klocków. To nie jest zestaw dla dzieci, to jest projekt dla prawdziwych hobbystów - mówi Podleś w "Biznes Klasie". Zestaw o nazwie King Tiger, przedstawiający czołg z II wojny światowej, kosztuje 799 euro i jest jednym z najbardziej skomplikowanych produktów w ofercie firmy.
Bitwa z Duńczykami
W ciągu 30-letniej historii firmy nie brakowało także trudnych momentów. Jednym z nich była długa i kosztowna batalia prawna z konkurencyjną, duńską firmą LEGO. Choć sprawy trwały aż osiem lat i wymagały znacznych nakładów finansowych, Cobi wyszło z nich zwycięsko, udowadniając, że ich produkcja klocków nie narusza praw Duńczyków.
- Nie było celem kopiowanie, robiliśmy to, co w naszym przekonaniu było właściwe - mówi Podleś. Dziś firma wciąż pamięta o tych doświadczeniach, ale bez wątpienia ten czas ukształtował jej podejście do rynku.
Dlaczego produkcja w Polsce?
Choć produkcja zabawek w Chinach stała się standardem w branży, Cobi nie poszło tą drogą. Firma zainwestowała w produkcję w Polsce, tworząc w Mielcu nowoczesną fabrykę, która zatrudnia około 500 osób. - Większość konkurencji produkuje w Chinach, ale ja zawsze uważałem, że nie można wszystkiego produkować za granicą – mówi Podleś.
Dzięki temu, firma może oferować szybszą reakcję na zamówienia i elastyczność w produkcji, co było kluczowe, bo Cobi wygrało na przykład kontrakt właśnie dlatego, że byli w stanie zrealizować dodatkową partię produktów w zaledwie 30 dni.
Rynki zagraniczne: Europa, Ameryka, Afryka
Globalny rynek zabawek jest wart około 90 mld dolarów. Choć polski rynek jest dla Cobi ważny, to aż 80 proc. sprzedaży trafia za granicę. Główne rynki to Europa, Ameryka Północna, a nawet kraje afrykańskie. Jednakże, jak zaznacza Podleś, rynek amerykański jest trudniejszy do podbicia.
- W Stanach Zjednoczonych sprzedaż koncentruje się głównie na gigantach jak Walmart czy Target, gdzie trzeba zainwestować miliony dolarów, by zaistnieć. My stawiamy na małe organizacje, które mają swoje sklepy – wyjaśnia. Z kolei Niemcy pozostają jednym z największych rynków dla Cobi, z rosnącą sprzedażą nie tylko w sklepach, ale także w kanale e-commerce.
Upór, determinacja, wiara
W historii Cobi nie brakuje momentów kryzysowych, takich jak pożar w fabryce w 2020 roku, ale firma potrafiła odbudować swoją produkcję w rekordowym czasie. Dziś jest przykładem przedsiębiorczości, która łączy pasję z profesjonalizmem. Jak mówi Podleś: "Jak masz cel i wierzysz, że to osiągniesz, nie zatrzymuj się. Idź do przodu".
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Pawłem Kisielem, prezesem Grupy Atlas;
- Tomaszem Jagiełłą, prezesem Heliosa;
- Przemkiem Żebrowskim, współzałożycielem K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT;
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex;
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii;
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F;
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben;
- Rafałem Modrzewskim, prezesem ICEYE;
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo;
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars;
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico;
- Martinem Lewandowskim, współzałożycielem KSW;
- Wojciechem Ćmikiewiczem, dyrektorem zarządzającym Vorwerk Polska;
- Lechem Kaniukiem, współzałożycielem SunRoof;
- Dariuszem Grzeszczakiem, prezesem i współzałożycielem Erbudu;
- Patrycją Strzelecką, współzałożycielką CashDirector;
- Konradem Howardem, współzałożycielem Booksy;
- Grzegorzem Broną, prezesem Creotech Instruments;
- Piotrem Baupre, założycielem Neo Energy Group;
- Jackiem Rutkowskim, współzałożycielem Amiki i właścicielem Lecha Poznań,
- Wiktor Schmidt, współzałożyciel Netguru,
- Maria Kwiatkiewicz, współzałożycielka YES.