Kinowa dywidenda dla Agory. Helios przebił wynik sprzed epidemii

1 tydzień temu 13

Frekwencja w kinach w Polsce nie wróciła jeszcze do poziomu sprzed epidemii. Według danych Boxoffice.pl i szacunków Agory w 2024 roku sprzedano 50,8 mln biletów, o 0,4 mln więcej niż rok wcześniej.

Natomiast kilkuletnie wzrosty przed covidem wywindowały łączną widownię z 36,3 mln w 2013 roku do 56,6 mln w 2017 r., 59,7 mln rok później i rekordowych jak dotąd 60,2 mln w 2019 r.

260 mln z biletów w Heliosie

Mimo tego przy uwzględnieniu inflacji czołowi operatorzy kinowi w ostatnich latach osiągają rekordowe obroty. Helios w 2024 roku wypracował 461,16 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 426,86 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 8 proc.

Zdecydowanie największą składową jest sprzedaż biletów, która rok do roku wzrosła z 245,18 do 259,37 mln zł. Wpływy z reklam poszły w górę z 30,53 do 32,27 mln zł, z towarów (przede wszystkim ze sprzedawanych w kinach przekąsek i napojów) – ze 137,65 do 153,73 mln zł, a te sklasyfikowane jako pozostałe – z 13,51 do 15,79 mln zł.

W ujęciu skonsolidowanym, czyli z uwzględnieniem jego spółek zależnych (m.in. firmy reklamowej Helios Media oraz producencko-dystrybucyjnej Next Film) przychody Heliosa sięgnęły w 2024 roku 527,69 mln zł, wobec 469,82 mln rok wcześniej.

Te z usług reklamowych wzrosły z 41,95 do 48,33 mln zł, a z dystrybucji i produkcji filmowej – z 29,12 do 48,79 mln zł (Next Film dystrybuował m.in. hitową "Akademię Pana Kleksa").

Wyniki finansowe HeliosaWyniki finansowe Heliosa © Licencjodawca

Helios osiąga już wyższe przychody niż przed epidemią. W 2019 roku wyniosły one 417,56 mln zł, a rok wcześniej 367,91 mln zł, z czego sprzedaż biletów to odpowiednio 258,12 i 236,64 mln zł.

20 proc. więcej na pracowników

Działalność operacyjna Heliosa w 2024 roku kosztowała 404,41 mln zł, o 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Stanowiące ponad jedną trzecią wydatki na pozostałe usługi obce (czyli m.in. opłaty dla dystrybutorów za wyświetlane filmy) wzrosły ze 152,06 do 162,21 mln zł.

Z kolei koszty wynagrodzeń poszły w górę o prawie 20 proc. (z 72,15 do 86,55 mln zł) przy nieznacznym wzroście liczby pracowników: z 321 do 327.

Zyskowność firmy osłabiły też spadki w dwóch kategoriach przychodów. Pozostałe wpływy operacyjne poszły w dół z 9,39 do 3,89 mln zł (w ub.r. spółka sprzedała majątek trwały za 4,03 mln zł), a te finansowe – z 36,61 do 16,48 mln zł (zyski z różnic kursowych skurczyły się z 36,5 do 7,6 mln zł).

W konsekwencji, o ile zysk na poziomie sprzedażowym brutto wzrósł z 88,31 do 96,91 mln zł, a na operacyjnym zmalał tylko nieznacznie – z 60,97 do 59,14 mln zł, o tyle zysk netto zmniejszył się z 59,29 do 43,07 mln zł.

I tak był jednak wyższy niż w szczycie koniunktury kinowej przed epidemią. W 2019 roku Helios zarobił na czysto 25,49 mln zł, a rok wcześniej 26,92 mln zł.

Wyniki finansowe HeliosaWyniki finansowe Heliosa © Licencjodawca

Cała grupa kapitałowa Helios w ub.r. wypracowała 65,34 mln zł zysku operacyjnego i 47,67 mln zysku netto, wobec odpowiednio 60,43 i 58,41 mln zł w 2023 r.

Trzy razy wyższa dywidenda

Za to w okresie covidu przychody i rentowność Heliosa ogromnie się pogorszyły. W 2020 roku spółka przy 139,42 mln zł wpływów miała aż 127,42 mln zł straty netto, rok później zanotowała 216,39 mln przychodów i 30,48 mln zł straty netto, a w 2022 roku – 338,06 mln przychodów i 36,12 mln zł straty.

Zaraz po powrocie spółki do dodatniej rentowności Agora, mająca 92,3 proc. jej akcji, wróciła do pobierania z niej dywidend. W ub.r. postanowiła, że większość czystego zysku Heliosa sprzed roku pozostanie w firmie: dywidenda wyniosła 10,85 mln, 36,12 mln przeznaczono na pokrycie wcześniejszych strat, a 12,32 mln na kapitał zapasowy.

Natomiast z zeszłorocznego zysku 30 mln zł wypłacono udziałowcom (z czego 27,7 mln Agorze), zaś 13,07 mln zasiliło kapitał zapasowy.

Spośród swoich spółek zależnych Agora większe przelewy dostanie w br. jedynie od Eurozetu, którego pozostałe 49 proc. udziałów przejęła w połowie ub.r., płacąc 38,75 mln euro. Jak już szczegółowo opisywaliśmy, w ub.r. nadawca w ujęciu jednostkowym przy wzroście przychodów o 21,87 proc. do 294,59 mln zł zarobił na czysto 39,45 mln.

Agora postanowiła, że w formie dywidendy otrzyma cały zeszłoroczny zysk netto i 15,55 mln z kapitału rezerwowego.

"Minecraft: Film" przyniósł Heliosowi kolejne wzrosty

Kina Helios w pierwszej połowie 2025 roku osiągnęły kolejne wzrosty, m.in. dzięki hitowym produkcjom takim jak "Minecraft: Film" i "Lilo & Stitch". Przychody ze sprzedaży biletów poszły w górę rok do roku o 40,8 proc. do 56,3 mln zł, z przekąsek i napojów – o 49,2 proc. do 36,7 mln, zaś z reklam – o 33,3 proc. do 11,2 mln.

W minionym półroczu w kinach Helios sprzedano 2,5 mln biletów, o 31,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Głównie dzięki wynikom Heliosa cała grupa Agora w drugim kwartale br. zwiększyła r/r przychody o 16,8 proc. do 379,6 mln zł. Znacząco poprawiła się też rentowność firmy: zysk EBITDA poszedł w górę z 55,2 mln zł do 65,5 mln zł, a strata netto zmalała z 8,2 mln zł do 3,1 mln zł.

Przeczytaj źródło