- Kierowców denerwują m.in. sygnały dźwiękowe oraz wyskakujące komunikaty
- Co piąty przyznaje, że celowo je wyłącza. Prawie trzy czwarte ocenia, że są "irytujące"
- "Systemy bezpieczeństwa w samochodzie nie są tylko gadżetami. Mają one na celu nas chronić i poprawiać bezpieczeństwo na drogach" — podkreślają eksperci
Systemy bezpieczeństwa irytują zamiast pomagać
AAMI przeprowadziło badania dotyczące częstotliwości wyłączania systemów bezpieczeństwa w samochodach na kierowcach w Australii. Ich wyniki jasno wskazują, że bardzo duża część uczestników ruchu drogowego irytuje mnogość narzędzi, które w teorii mają pomagać im podczas jazdy. Denerwują ich sygnały dźwiękowe oraz pojawiające się komunikaty, które nierzadko występują w zupełnie nieoczekiwanych momentach.
Inteligentne systemy bezpieczeństwaAuto Świat
Jak czytamy, aż co piąty badany przyznał, że celowo wyłącza systemy wspomagające w swoim samochodzie. 69 proc. kierowców stwierdziło, że ich działanie jest "irytujące, rozpraszające oraz zbyt czułe", co przeszkadza im w czasie jazdy.
Zobacz także: Pędzą ponad 50 km/h i terroryzują pieszych. Policja testuje nową broń z Holandii. To hamownia
Systemy bezpieczeństwa w samochodach — te funkcje wyłączają kierowcy
Z wyników badań wynika, że najczęściej wyłączaną przez kierowców funkcją systemu bezpieczeństwa jest asystent pasa ruchu. Z korzystania z niego rezygnuje aż 45 proc. badanych.
Kia ceed Kombi, asystent parkowaniaAuto Świat
Kolejne najczęściej wyłączane przez kierowców funkcje to adaptacyjny tempomat oraz asystent parkowania (po 17 proc.). Dalej w zestawieniu znalazło się automatyczne hamowanie awaryjne (16 proc.) i ostrzeżenie przed kolizją czołową (11 proc.).
Przeczytaj także: Kierowcy pocą się na widok znaku C-12. Niepotrzebnie, bo zasady jazdy po rondzie są proste
Kierowcy wyłączają systemy bezpieczeństwa. Ekspertka ostrzega
"Systemy bezpieczeństwa w samochodzie nie są tylko gadżetami. Mają one na celu nas chronić i poprawiać bezpieczeństwo na drogach. Powinniśmy z nich korzystać, a nie je wyłączać" — ostrzega ekspertka ds. zapobiegania wypadkom komunikacyjnym w AAMI, Mary Kennedy.
Sprawdź także: Tutaj nie trzeba płacić mandatu za zbyt szybką jazdę. Policja ma nową metodę na piratów drogowych
Co istotne, z danych zebranych przez AAMI wynika, że pojazdy wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, uczestniczą w wypadkach rzadziej w porównaniu z samochodami, które nie posiadają takich technologii. W próbie badawczej uwzględniono zgłoszenia z okresu od lutego 2024 r. do lutego 2025 r. dotyczące aut z systemem autonomicznego hamowania.